En hyllning till de bortglömda Del III

Jag fortsätter på det inslagna temat om Bortglömda Hjältar. Idag tänkte jag komma in på ett nytt tema - James Bond. I dagarna är det ju väldigt aktuellt med James Bond med tanke på den nya filmen med en ny Bond (Daniel Craig) i huvudrollen, och det har fått stor uppmärksamhet. Men hur är det med de gamla Bondskådisarna?

Först och främst har vi såklart Sean Connery, den enligt de flesta den allra bäste Bond som spelat Agent 007 inte mindre än 6 gånger. Tätt följd har vi Pierce Brosnan (4 filmer) och Roger Moore (7 filmer) som även de måste erkännas vara populära Bondskådisar. Lite mindre omtalad och mindre känd är min personlige favorit, Timothy Dalton, som spelade James Bond i enbart 2 filmer.  Jag vet inte varför han inte blev särskilt omtyckt, men han fick hursomhelst bara chansen i 2 filmer innan det var dags för en ersättare i form av Pierce Brosnan. Jag vet inte, kanske ville Timothy själv inte vara med? Eller så var han inte tillräckligt snygg eller så fick han kontrakt som akrobat på en kringsresande cirkus i Guatemala? Hursomhelst, en film blev det bara.

Nåja, det är ett sidospår. För idag vill jag hylla "Den Bortglömde Bondhjälten", nämligen ingen mindre än ... George Lazenby!

                                                             

George Lazenby var enbart med i en enda Bondrulle, I hennes majestäts hemliga tjänst, och därefter blev det inget mer. Detta bidrar självklart till att han blev något bortglömd. Men vad mer?
För det första tror jag att namnet bidrar - George Lazenby? Vad är det för namn? Det går ju knappt att uttala på ett coolt sätt. Med undantag för eventuellt Pierce Brosnan är det bara tuffa namn som ligger rätt i munnen som använts av Bondskådisarna, t.ex Sean Connery (hur coolt som helst), Roger Moore (bra rytm), Timothy Dalton (låter som en tuff skurk i Lucky Luke).
Sen har vi det här med nationalitet. George är australiensare, vilket inte riktigt fungerar i Bondsammanhang. Man måste vara engelsman, eller skotte, för att uppskattas till fullo.

Sen har vi ett annat problem - bondbruden! I "I hennes majestäts hemliga tjänst" har kärlekshistorien alldeles för stor plats.  Det blir för romantiskt och mjäkigt, och det vet vi ju alla att det är en dålig grej för en cool hjälte som Bond. Samma problem har skett för andra hjältar. Se bara på MacGyver - de bästa avsnitten är då MacGyver får operera på egen hand i djungeln och bygga bomber av sandpapper - men serien föll i fällan. "Vi måste slänga in en snygg tjej till MacGyver så vi får in lite romantik" - och vips var de tvungna att ha med en tjej i princip varje avsnitt, och MacGyver blev "mjäkig och romantisk", och självklart förtog det en hel del av serien. Ajaj! Och det är alltså detta som händer med Bond i denna film!

Jag tycker inte att herr Lazenby är en dålig Bond - tvärtom, han är en av de bättre - men filmen han är med i är helt enkelt inte bra. Sen är han en jobbig människa att arbeta med vilket antagligen bidrog till att det bara blev en film, men det lämnar vi åt ödet. Men, faktum kvarstår, han är den bortglömde Bondhjälten (Timothy Dalton är också halvt bortglömd, så han förtjänar en halv plats på listan) och förtjänar därigenom en hyllning! Mina damer och herra, låt mig presentera:

En hyllning till de bortglömda:

1. Andrew Ridgeley -
den andre killen i Wham!
2. Rafael - den fjärde Turtlen
3. George Lazenby - den bortglömde Bondhjälten
4. Timothy Dalton - den andre halvt bortglömde Bondhjälten

                                                             
                                                                             Timothy Dalton

Det känns som att det börjar bli en studie det här. Vad trevligt. Kanske tråkigt att läsa, men ack vad jag lär mig onödigt (?) vetande! Underbart!

Dessutom vill jag även passa på att poängtera att den klart sämste Bondhjälten av alla är Roger Moore. Han är enbart jobbig, och är dessutom med i den fantastiskt usla filmen Moonraker. Nej usch, Roger Moore har förvisso varit Bond flest gånger, men det är kvalitet och inte kvantitet vi är ute efter här. Dessutom kysser han dåligt, det ser man ju helt tydligt. Nej, tacka vet jag Sean Connerys håriga bringa, det är manlighet det!

Kommentarer
Postat av: Suffe

När man tror att det inte kan bli bättre, alltså... ;)
Du ÄR fantastiskt kunnig inom onödigt vetande, that's what I like about you.
Och jag tycker också illa om Roger Moore. Jag menar, Roger?! Plus att han ser sådär härjat solbränd ut. Som knaperstekt prinskorvsskinn. Nehejdu, tacka vet jag Conny's håriga rygg...grrr! :D
Puss!

2006-11-28 @ 17:36:26
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: Eliooon

Tyvärr kan jag inte ta emot någon cred för det uttrycket, upphovsmännen är herrarna Daniel Adams-Ray och Oskar Linnros, även kända som Snook. Men om jag träffar dem ska jag framföra ditt beröm. Och givetvis får vi hålla tummarna för denna eventuella reunion!

2006-11-28 @ 22:33:43
URL: http://eliooon.webblogg.se
Postat av: Bio-Björn

Såhär appropå bortglömda personer så antar jag att du sett seinfeld-avsnittet när Elaine ska få autografen av en av de 3 tenorerna. "Not Pavarotti, not Domingo but that other guy." :P kanske ganske tråkig person att ha ett helt blogginlägg om men bara ett tips ;)

2006-11-29 @ 19:46:40
Postat av: Suffe

Vem är snyggast av Bondarna?
jag måste nog säga Sean Connery (om jag slipper se hans rygg). Annars blir det Pierce Brosnan, han är ju irländare och vild.
Nu ska jag sova, banne mig!
Puss, ses snart! :)

2006-12-01 @ 00:05:55
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: Anonym

Snyggast? Ja, jag är väl böjd att hålla med där. Fast Sean Connerys rygg... jaa, den sänker ju lite, och tupén känns lite Lars Adaktusson va?

Jag kanske får säga Timothy Dalton! :)

Fast nä, Connery!

2007-01-01 @ 15:18:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0