Horoskopsparadox

Gårdagens inlägg blev inte den framgång som var utlovat av horoskopet. Det kan förstås bero litegrann på att det var ett ganska dåligt inlägg och en ännu sämre dikt, men jag vill hellre hävda att horoskopet ljög. Vem hade kunnat tro det, att horoskopet i Piteåtidningen skulle ljuga? Inte jag i alla fall; jag är övertygad om att det stämmer. Men hursomhelst så tycker jag att jag på vetenskaplig grund bevisade att horoskopen faktiskt inte är sanna. Jag kanske inte övertygat er läsare om den saken, men jag har åtminstone kommit till den insikten själv. Och det måste vara så! För varför skulle det annars stå så här i dagens horoskop om mig:

Något känns inte längre lika lockande för dig. Möjligen för att du blivit lite mer klarsynt!

Se där! Det där "något" som inte känns lika lockande är horoskopet! Jag har enligt horoskopet blivit mer klarsynt, och det är ju sant! Jag har som sagt kommit till insikt i att horoskopet inte är sant, vilket till och med erkänns av horoskopet själv i och med att det står att jag blivit klarsynt! Det här är en paradox utan dess like - jag har insett en lögn, men lögnen är sann, och är därför ingen lögn, men eftersom det är en sanning om att jag insett en lögn, är det ju en sanning och inte en lögn, och därför kan det inte stämma. Men det stämmer ju - typ!

Horoskopen stämmer helt enkelt inte enligt denna undersökning. Det finns dock en lucka med hela mitt resonemang, och det är ifall gårdagens inlägg trots allt blir framgångsrikt. Jag insåg nyss att även om jag var tvungen att skriva det igår, så behöver ju inte själva framgången komma på samma gång? Det kan dröja lite, men framgången torde ändå bero på själva inlägget som gjordes igår. Så vi får se - om jag får 199 till kommentarer till gårdagens inlägg ÄR horoskopen sanna - om inte så har jag bevisat att horoskop bara är påhitt. Nu ska det bli spännande!

Kommentarer
Postat av: Suffe

Make it 198 inlägg till nu...för jag orkar då inte skriva fler ;)
Puss!

2007-12-22 @ 15:05:53
Postat av: Tomas

Nej, fortfarande 199. Jag ska ha 200 kommentarer till "framgångsinlägget" ju, inte totalt! Annars är det ju ingen framgång ;)

2007-12-22 @ 16:20:51
Postat av: Suffe

Aha, du tänker sååååå :P
Nu ska jag iallafall gå och sussa, så fler inlägg blir det ej :P
Puss!

2007-12-23 @ 01:17:32
Postat av: Peter

som jag även skrev till dig på msn tomas:

satt och pluggade idag, matematisk historia, och läste då på lite om Girolamo Cardano, och för att få en snabb överblick av hans liv tänkte jag köra en wikipedia på honom. detta var vad jag fann:

"Cardano begick självmord tre dagar före sin 75-årsdag. Anledningen påstås vara att han hade uttytt i sitt horoskop att han inte skulle leva till sin 75-årsdag." - http://sv.wikipedia.org/wiki/Girolamo_Cardano

jag är ledsen tomas, men han slår dig med råge

2008-01-11 @ 13:22:21
URL: http://www.starmate.se
Postat av: Lissi

Okej vad sägs om det här då? Horoskop för skorpionen i NSD för några dagar sedan: "Jag vet inte vad det kan vara för speciellt med den här måndagen som många skorpioner av någon anledning har sett fram emot." Av någon anledning får jag känslan av att astrologen börjar bli less?

Rolig blogg förövrigt! :)

2008-02-06 @ 00:02:51
URL: http://sistabloggaren.blogspot.com/
Postat av: Tomas

Peter: En modern klassiker, helt klart! Och han är ett levande (nåja) bevis för att horoskopen är sanna!

Lissi: Haha, antingen det, eller bara ärlig? Hursomhelst kan astrologen inte ha haft fel... skulle vara intressant med ett riktigt detaljerat horoskop, med klockslag och allt förutbestämt.

Tack förresten! :)

2008-02-08 @ 00:42:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0