En hyllning till de bortglömda Del IV

Det var längesen sist, men jag tänkte följa upp min gamla uppgift att hylla bortglömda hjältar. Idag är det ingen mindre än den evige birollsskådisen Bruce McGill, för min vänskaps- och familjekrets kanske mest känd som MacGyvers strulige kamrat Jack Dalton (nej, blanda inte ihop med Jack Dalton, en av bröderna i Lucky Luke, även om de tack vare mustaschen faktiskt är rätt lika när det kommer till kritan... vilket sammanträffande!). 

       
Jack Dalton X2. Till höger är Jack den näst kortaste brodern.

Nåja, nu var det inte Jack Dalton utan skådespelaren Bruce McGill det skulle handla om (de två mellersta bröderna, Jack och William Dalton, kommer mest troligt att hamna på listan de med, eftersom det framförallt är Averell, den långa, och Joe, den korta, som har utstickande personligheter, medan Jack och William är typiska "mellanbröder" och mest flyter med gänget). Och därmed tappade jag tråden återigen!

Bruce McGill var det ja. Vad jag vet har han inte spelat huvudrollen någon gång, utan han är en ständig birollsinnehavare. Han är faktiskt med oftare än man tror, och är en väl erkänd skådis. Hans insatser i MacGyver är stabila, men problemet är att man kan få för sig att han bara spelar den typen av roller (en jobbig, pratglad typiskt strulig amerikan, som vill väl och ofta försöker sig på att skaffa sig en hacka på det ena och det andra, vilket alltid leder till trubbel. Men, som den sanne vännen han är, ställer han alltid upp för Mackan när det krisar sig; eller helt enkelt när Mackan behöver ett flygplan, eftersom Bruces karaktär är pilot). Detta är dock inte helt sant. (eftersom mina parantes-insatser mitt i inläggen är så långa och för fokus bort från det jag egentligen vill säga, så återupprepar jag det; han spelar egentligen inte bara den typen av roller). Bruce McGill är en skicklig karaktärsskådespelare, som spelat i erkänt kända filmer som bl.a Cinderella Man, The Collateral, Ali, Sum of all Fears, Elisabethtown (huvva), A Perfect World och Matchstick Men (som jag och Sofia för övrigt såg häromdagen, vilket varmt rekommenderas - helt enkelt en grymt bra film, utan att avslöja för mycket.) Gästspel i flertalet serier har det också blivit, Miami Vice, Walker Texas Ranger (!!!!) och CSI t.ex. Sedan har han, givetvis, gjorde en hel del skräp också (nej Sofia, Walker Texas Ranger är kvalitets-TV).

Vad som gör honom så grym är naturligtvis framförallt mustachen. Visserligen inte i klass med Tom Selleck, men herrejösses, man kan ju inte få allt! Han kan dessutom se ut som en gangster/mafioso, vilket är ett starkt plus om man ska ha någon chans att vara skådespelare med pondus (undantagsfallet är Forest Whitaker, som inte ser ut som en mafioso alls men har pondus så det räcker och blir över, mer om honom senare?)


Tom Selleck med en toppmodern ringarmaskin.

Bruce McGill kan inte beskrivas lika bra som han kan upplevas, och därför anser jag att mer skrivande är tämligen onödigt. Jag är personligen inte tillräckligt bevandrad i hans skådespelarinsatser för att kunna hylla honom tillräckligt, men jag anser mig tillräckligt mycket MacGyver-nörd så att jag åtminstone kan lyfta på hatten och tacka för ett väl utfört arbete. Och jag menar - kolla på bilderna nedan - kan man se coolare ut? 


              
Cool!

        
Coolare!

 
 Öööh... det hör tilll rollen!



Och därmed har vi ännu ett namn på listan!

En hyllning till de bortglömda:

1. Andrew Ridgeley -
den andre killen i Wham!
2. Rafael - den fjärde Turtlen
3. George Lazenby - den bortglömde Bondhjälten
4. Timothy Dalton - den andre halvt bortglömde Bondhjälten
5. Bruce McGill - MacGyvers andra vän som inte är med riktigt lika mycket som Pete Thornton


Kommentarer
Postat av: Suffe

Tom Sellek är iallafall sexigast. Så det så... ;)
Förutom du såklart! :)
Puss!

2007-02-11 @ 23:09:23
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: Suffe

Hej, alltså...jag bara undrar. Är du också intresserad av rumpor?

Puss! :)

2007-02-20 @ 14:18:29
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: Suffe

Om du glömt: Jag älskar dig :)
Snart ses vi, då får du en puss!
Puss!

2007-03-07 @ 21:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0