Förintelsen har aldrig inträffat!

Livet är egentligen ganska konstigt. Jag insåg idag att jag borde köpa en trisslott, för jag kom med enkel matematik på att det är 50% chans att jag vinner tre miljoner. Antingen vinner jag, eller så vinner jag inte. Svårare än så är det inte! Detta ledde till två insikter - dels ska jag börja köpa en massa trisslotter, dels insåg jag hur tacksam jag är att jag ens är i livet.

Nu när jag sitter här är det exempelvis 50% risk att om fyra minuter kommer en tjeckisk sjöman att kasta en molotov cocktail genom fönstret vilket får huset att börja brinna - antingen händer det eller så händer det inte.
Det är också 50% chans att imorgon när jag vaknar så har jag stor fet snabel - antingen händer det eller så händer det inte.
Det är dessutom 50% chans att jag kommer att få hela mitt huvud ersatt till en gigantisk varböld - antingen händer det eller så inte.

Ja, ni fattar, även om jag ju kanske borde byta ut ordet "chans" mot "risk", men det är en annan historia. Det är inte riktigt logiskt. Och det här är, såklart, väldigt idiotiskt användande av statistik, och det är jag medveten om. Men varför jag började tänka på det är för att jag i dagarna diskuterade med en tjej, som visat sig vara "typ nazist", som påstod att förintelsen inte ägt rum. Denna diskussion skedde alltså år 2007. År 2007 ..!!! Helt otroligt. Hon använde olika argument som "bevis", olika statistik här och där som hon hade hört talas om från olika håll och var stensäker på att hon hade rätt. Jag känner att jag inte ens behöver argumentera ytterligare för hur lurad hon är, men det jag vill ha sagt är att statistik och "fakta" som folk plockar fram är något väldigt farligt som alltid måste ifrågasättas, vilket det är väldigt bristfälligt med idag.

97% av alla människor i Europa tror på statistik i massmedier. Bara 80% ifrågasätter statistiken, medan 20% sväljer den helt utan en enda eftertanke. Kvinnor är enligt statistiken ännu mer lurade, 8 av 10 kvinnor har enligt undersökningar totalt tilltro till Sveriges Statistiska Centralbyrå.

För att undvika eventuella missförstånd - ja, förintelsen HAR inträffat, och ja, ovanstående siffror är helt påhittade. Skulle bara se om ni ifrågasatte dem. Jag vill även be om ursäkt för mitt taffligt skrivna inlägg som försöker vara lite pretentiöst, men jag är lite stressad, för nu ska nämligen spela Nintendo Wii med mormor. Den meningen trodde jag dessutom aldrig att jag skulle få skriva i mitt liv, men nu har jag fått det, utan att ljuga dessutom. Wiiho!

image52

Därför respekterar jag inte Per Gessle som artist.

Detta inlägg är helt tillägnat mitt agg mot den vandrande sommarpinan Per Gessle, vars sommarhit år 2007 tack och lov inte riktigt slagit igenom. Men sommar efter sommar har han förpestat vår (min) tillvaro med sina ofantligt tråkiga sommarlåtar, och jag kan inte för mitt liv förstå varför folk tycker han är så otroligt bra? Därför tänker jag nu, i motsats till mina hyllningar till bortglömda hjältar, tillägna ett helt inlägg till att försöka förklara och övertyga er läsare om varför Per Gessle är en fjant, helt enkelt. Något bättre ord kan jag inte hitta. Så - här är anledningarna:

1. Hans sångtexter är helt enkelt så banala att engelska klassiska klyschfraser som exempelvis "fly high in the sky" eller valfri låt med Da Buzz och liknande känns som den djupaste poesin av Kafka. Ingen annan än Gessle kan få meningar som "Det är tuffa tider för en del, för drömmare" att faktiskt "rimma".  Jag behöver egentligen inte motivera mig i övrigt så jag tänkte låta den här texten tala för sig själv:

Ingenting är som det ska,

likadant från dag till dag

Allting följer samma mönster,

ser på stan ifrån mitt fönster

Människor på rad i kö

Äta, jobba, sova, dö


Jag går och fiskar (Ohh, ohh, ohh)

Och tar en tyst minut

Åker ut, ut och fiskar (Ohh, ohh, ohh)

En chans att andas in, andas ut


När man läser filosofer,

letar mellan gamla strofer

Tror man det var annorlunda,

16 17 18 hundra

Icke så, mitt hjärta svider,

samma sak i alla tider


Jag går och fiskar (Ohh, ohh, ohh)

Och tar en tyst minut

Åker ut, ut och fiskar (Ohh, ohh, ohh)

Min chans att andas in,

andas ut


Andas ut

Ohh


Ingenting är som det ska,

likadant från dag till dag

Alla säljer samma tjänster,

människor till höger, vänster

Jag kan bara så ett frö,

ge ett råd: ta ditt spö


Låt oss gå och fiska (Ohh, ohh, ohh)

Och ta en tyst minut

Låt oss fiska, fiska fiskar (Ohh, ohh, ohh)

Din chans att andas ut

Jag går och fiskar (Ohh, ohh, ohh)

Och tar en tyst minut

Åker ut, ut och fiskar (Ohh, ohh, ohh)

En chans att andas in, andas ut

Jag går och fiskar

Går och fiskar

Jag går, jag går, jag går och fiskar


(Kan dock inte låta bli att kommentera lite... för vem i hela Moskosel kan, förutom Gessle, komma ostraffat undan med en sån skitrad som "Låt oss fiska, fiska fiskar"? Dessutom har han, som socker på hallonet på grädden på moset till köttbullarna, återanvänt (exakt?) samma "ohh, ooh, ohh" från hiten "Sommartider", som egentligen låter nästan likadant och har minst lika banal text. Vi kör på samma vinnande koncept tills publiken märker det, va?)

2. Han har genom sin hemska frisyr (se en mild variant nedan) fått flertalet ungdomar och vuxna (!!!) att luras in på det så kallade grävlingsmodet. Detta har i sin tur lett till att efterfrågan på grävlingsperuker och grävlingsmössor ökat lavinartat sen genombrottet på 80-talet med Gyllene Tider, och alla vet att förhållandena för djuren på grävlingsfarmar inte är bra! I trånga burar trängs de ihop, får bara äta skorpor och vatten och tvingas lyssna på Gessle-hits dagarna i ända. Djurplågeri, enbart för modeindustrins skull. Är det det vi vill ha!? Bojkott, nu!

image48
Tänk dig honom med schmööör på! Men visst ser ena ögat större ut? Kanske så han hypnotiserar skivköparna?

3. Gessle börjar, i min mening, skjuta sig själv i foten när han börjar lägga sig i fildelningsdebatten. Gessle har som bekant haft många stora succéer på nacken, med Gyllene Tider, Roxette och även solo. Detta har genererat rejäla summor, men mycket vill ha mer, och han är en av de som går längst fram i ledet av de artister som vill motverka fildelningen av musik. Han tycker helt enkelt att artisterna måste tjäna pengar på sin musik. Och det måste man ju givetvis ha förståelse för, men när han själv redan äger okänt antal miljoner och ändå säljer som smör smälter på Rhodos på grund av sina fördömda sommarhits, trots fildelningen, tycker jag att han är den sista personen som drabbas av fildelningen. Men det må vara - klart han får vilja tjäna mer pengar, inget jättekonstigt med det egentligen. Det som DÄREMOT sticker i mina ögon är att han själv erkänt att han "snott" 9000 låtar från internet och gett till sina musikkollegor, men det var visst helt i linje med vad som han själv tycker är okej? Jag vet att jag beter mig som en gnällig pensionär som klagar på mopedisterna som kör runt i kvarteret efter 22.30 en vardag, men det är ändå dubbelmoral. Vet hut!

4. Rösten! Herregud, rösten! Det funkar ganska bra så länge man bara trallar med, men börjar man att faktiskt LYSSNA på hans hesiga, raspiga och lätt omogna röst som inte heller är speciellt tonsäker  blir det genast jobbigt. Att han låter som en förvuxen 14-åring går inte att missa, och när textraderna om "fiska fiskar" sjungs förstärks detta, helt klart. Detta gör också att ett obehagligt pedofiltema, eller kanske snarare ett tema om småpojkar vill ha sexuellt umgänge, kan utrönas exempelvis i den läskiga låten "Jag tycker om när du tar på mig". Huvva!

5. Det faktum att Sofia tycker (tyckte?) att Per Gessle en gång i tiden (fortfarande?) är snygg gör mig kanske inte svartsjuk, men åtminstone illa till mods. Vad har hon för smak egentligen? Sen skulle hon välja Ronaldhino framför Beckham som andra tjejer antagligen skulle ha gjort, och även om jag gillar Ronaldhino betydligt bättre vill jag inte påstå att han ser sådår jättevacker ut, och därför börjar jag ifrågasätta hennes killsmak. Detta sätter mig förstås i en något svår sits - vad ser hon i mig, egentligen? Hon är uppenbarligen knäpp i huvudet, och det är förstås ett argument för mig att göra slut ; ingen vill vara tillsammans med en knäppskalle heller. Men jag tror jag håller mig till henne ett tag till...

6. Gessle - namnet! Vad är det för namn egentligen? Låter som Hässleholm fast i förkortad form? Fast egentligen är det kanske coolt och unikt när jag tänker på det. Vi stryker den här punkten. Marklund, liksom, hallå?  Vad har jag att säga till om?

7. Som ett mjältbrandsbrev på posten kommer Gessle alltid just på somrarna, denna årstid som jag egentligen håller väldigt högt. Varför måste han förpesta just denna? Det vore bättre om han kom med en hit varje år under oktober månad eller något, för då skulle jag inte märka det. Eftersom jag har utomhusarbete och klipper gräs på somrarna och därför ofta lyssnar på radio, är det svårt att undgå äcklet (förutom i år då, då hans "Händiga man" inte riktigt gick hem i stugorna, förmodligen på grund av den hårda konkurrensen av den oemotståndlige och mycket händige äktenskapsrisken Ernst Kirchsteiger).  
image51
         Att tro att Gessle, eller överhuvudtaget någon, har en chans mot händige Ernst, är helt enkelt befängt...


Och det finns så mycket mer jag stör mig på hos honom som artist. Men på grund av utrymme och för att jag vill få er att tro att jag vettigare saker att göra i mitt liv nöjer jag mig med dessa punkter. Däremot vill jag poängtera att Gessle säkert är en mycket hyvvens kille som privatperson. Jag har inget emot honom alls på det sättet, och han tar säkert betydligt mycket bättre hand om sig själv och sin fru och barn än andra artister, så all heder åt honom! Och enligt Sofia, som haft honom som gäst på hotellet, verkar han trevlig också. Det är som artisten Per Gessle mina taggar sticker ut. Ville bara klargöra detta.

Klaus der Stapelfahrer

Jag hittade igen en gammal favorit på youtube, men jag höjer dock ett varningens finger eftersom vissa nog inte uppskattar den här typen av humor. Men jag gör det, och därför postar jag helt enkelt länken.
Det är en tysk instruktionsfilm om hur man kör gaffeltruck, vad man bör tänka på och undvika och så vidare. Låter det spännande? Det är det. Och lite otäckt. Men mest roligt.

Klaus der Stapelfahrer

Njut!

Med risk för att låta lite "bekisk", men...

... jag kollade statistiken på hur många som läser min blogg, och de senaste dagarna har jag haft 17 unika besökare... WTF?

Och ändå tycker jag inte att jag fläskar på med varken intima hemligheter om min snopp, kändisskvaller, mina modetips eller något annat vettigt, så jag förstår verkligen inte hur det kan vara så många? Och jag förstår verkligen inte vilka det är? Att Sofia läser lite då och då är väl en sak, men sjutton knasbollar på en och samma ointressanta sida kan väl inte vara riktigt sunt? Är detta det slutgiltiga beviset på att det är fler än jag som inte har bättre saker för sig om dagarna, eller bara en obehaglig slump?

Jag ska inte ens be er att kommentera och avslöja vilka ni är som tjuvläser. Det hade känts nästan lite stalkeraktigt.

Nu ska jag vilken minut som helst åka till farmor och bevara min norrländska identitet med lite surströmming. Riktigt gott, må jag säga, även om jag är säker på att flera av er (ni mystiska skara!) inte gillar det alls. Synd för er. 
 
image46


Förlåt, Benjamin!

Idag gjorde jag en gärning som jag inte riktigt kan bestämma mig om den var god eller inte. Jag satt nämligen och tog en liten paus efter trimmandet och såg då en liten geting som låg på rygg (om nu en geting egentligen har en rygg låter jag iofs vara osagt) på en stenplatta och sprattlade med benen på ett lustigt sätt. Det såg fantastiskt roligt ut till en början, litegrann som den där roliga filmen på en unge som ska göra snöänglar men inte riktigt fattar hur man ska röra armar och ben "uppåt", och istället sträcker dem rakt upp och inte för sin värld kan förstå varför det inte blir någon ängel i snön.

Men efter en stund börjar jag snarare tycka det ser hemskt ut. Den stackarn har ju panik och kan inte vända på sig, så jag petar lite på den så att till sist lyckas vända på sig. Den traskar runt på ett vingligt sätt, och på något sätt snavar den och hamnar på rygg igen. Hur en geting kan snubbla vet jag inte, men den lyckades i alla fall. Det såg väldigt lustigt ut ändå, och jag vänder på den igen. Den går några steg och snubblar igen. Puckogeting.

I vilket fall som helst går den bara runt runt, snubblar och hamnar på rygg och viftar på benen. Jag börjar, på fullaste allvar, känna stor sorg med den stackars krabaten. Jag förstår att han är skadad, men mitt ickeexisterande insektskunnande och otränande öga kan inte avgöra hur. Däremot slår det mig - det kanske är jag som råkat trimma i den stackarn så att han fått sig en törn, blivit snurrig, tappat flygförmågan och försökt sig på en ofrivillig karriär som breakdansare? Det är med stor sorg i hjärtat jag inser att jag kanske förstört denna getings liv. Något kirurgingrepp kan jag heller inte genomföra då jag är en oduglig människa.

Jag tänker i mitt huvud att just denna geting är en ovanlig geting, en som tagit sig ut ur getingkollektivet för att hitta sitt eget liv. Han har en egen getingflicka som han sällskapar med och de brukar åka tillsammans till ängen för att pussas på en blomma eller så. Jag är rätt säker på att han hette Benjamin. Just därför blir det så mycket svårare också att ta det beslut jag till sist tar. En snabb, (relativt) smärtfri död med ett stamp från min stålhättesko. Och så blir det. Det kändes mest rätt till sist. Förlåt Benjamin!

Jag är övertygad om att jag tog rätt beslut, men det kändes jobbigt den här gången. Jag vet inte varför - jag har alltid kunnat döda insekter utan en blinkning. Jag och min barndomsvän Per brukade exmpelvis experimentera med myror när vi var små, och det var inte helt humant kan jag erkänna. Men den här gången var det något särskilt. Benjamin, som han hette den sista stunden av sitt liv, såg verkligen ut att lida. Han var missförstådd, hade panik i dödskampen. Och som genom ett tecken spelades faktiskt inget annat än "Always look at the bright side of life" på radion precis i samma stund som jag lyft foten från Benjamins krossades kropp. Och han dog på en kyrkogård. Jag tror det är ett tecken.

Nästa gång ska jag tänka två gånger innan jag dödar nästa mygga. Men jag ska döda den ändå.



image45

Såhär lycklig var inte Benjamin sista tiden av sitt jordeliv. Men det är så han kommer att leva kvar i mitt minne.
 Vila i frid., Benjamin.

Mary Poppins är en ond demon!

Jag är kissnödig och därför tänker jag inte skriva länge. Jag kan heller inte tänka mig att avlägsna mitt urin först och sen skriva. Det skulle helt enkelt inte kännas rätt. Därför tänkte jag bara tipsa om några fantastiskt roliga omgjorda trailers som jag hittat på youtube.com. Och eftersom laddningstiden på den här bloggen antagligen är alldeles för stor redan nu på grund av okänt antal bilder och annat, så låter jag bli att lägga in dem som de är utan ni får helt enkelt nöja er med att klicka er vidare via länkarna. De har legat ute ett tag så ni har säkert sett dem - om inte, gör det nu! Hursomhaver. Här är de!

Titanic 2 - The Sequel  - För den som älskade Titanic kommer här årets överraskning - Titanic sjönk, men slutar verkligen äventyret där? Den här trailern är fruktansvärt snyggt gjord och handlar om det som ingen trodde var möjligt; en uppföljare till Titanic. Jag var inte speciellt förtjust i Titanic, eftersom den i mitt tycke var en seg historia med alltför stort fokus på den banala kärlekshistorien istället för själva resan i sig. Uppföljaren däremot verkar väldigt intressant.

The Shining  -  De flesta har sett Jack Nicholson bli galen av att leda på den gamla Overlook Hotel, men det var bara en sjaskig europeisk version. Denna version av filmen är mer baserat på gammalt amerikanskt sockersött feel-good-maner, och mysigare film kan man ju inte hitta! Och jag bara älskar hur speakerrösten säger "Shining" i slutet av trailern. Film kan inte bli mysigare!

Scary Mary - Ända sen jag såg Sound of Music första gången, har jag hyst en viss skräck för Julie Andrews (det är även därför jag ibland hoppar till av skräck när Sofia iklär sig Julie Andrews-frillan som hon, tyvärr, passar i). Men här är hon om möjligt ännu värre. I Disney's gamla Mary Poppins visade hon upp en falsk sida, i Scary Mary visar hon sitt rätta jag. Beware! Och viktigast av allt - göm era barn!

Goonies of the Carribean - Jag har planerat ett framtida Goonies-inlägg, men tills vidare får ni passa på att avnjuta denna skickliga trailer, där någon ambitiös prick har orkat mixa ihop en av mina ungdomliga favoritfilmer (The Goonies) med en hyfsad-och-sevärd-för-stunden-men-inte-särskilt-mycket-mer-film (Pirates of the Carribean). Sloth och Chunk har aldrig varit sexigare och brädar Johnny Depp med hästlängder!


That's all, folks!

En hyllning till de bortglömda del VI - Tema Astrid

Till denna gång blir det inte en enskild specifik hyllning, utan denna gång ska vi Hoppa högt av hyllningsrop åt ett gäng småprojekt som hyllas i samma veva. De som denna gång ska bestiga hyllningscenen har försvunnit lite i mängden hos den allmäna svensken som växt upp med klassiker som Ronja Röverdotter, Pippi Långstrump, Bröderna Lejonhjärta, Emil i Lönneberga, och ... ja, ni vet ju själva.

Vad desto färre pratar om, och har minnen om, är Astrid Lindgrens bortglömda verk. Som åttiotalsbarn har jag växt upp lika mycket (mer, ärligt talat) med filmatiseringarna som med böckerna. Jag älskar de ovan nämnda Astrid-klassikerna (Karlsson på taket är, mycket medvetet, inte omnämnd, för att inte sabotera den magiska sagostämningen) men även de lite mer korta berättelserna. Nu pratar jag om de 30 minuter långa filmerna som spelades in i slutet av åttiotalet, baserade på Astrids berättelser, och för er som missat dem - attans! Jag tror nämligen att det är filmer man bör växa upp med; ser man dem idag är de nog inte alls samma sak, inte samma aura, inte samma glöd, eller så har man bara blivit vuxen och insett bristerna. Litegrann som Star Wars. Man kan inte till fullo inte tycka de är bra om man inte sett dem i ett tidigt stadium. Tråkigt, tycker jag. Därför är det mycket troligt att filmerna jag presenterar här inte alls är speciellt bra egentligen, utan det är bara mina personliga minnen och upplevelser som är av vikt här. Jag är dessutom kluven till om jag vill se dem nu igen, som "vuxen". Jag är rädd att jag ska förstöra mina minnen på det sättet.
Hursomhaver, här följer en kort presentation av fyra av filmerna:

1. Hoppa högstnågot av min personliga favorit bland dessa korta filmer. Den handlar om två pojkar, Albin och Stig (bara den grejen att den ena heter Stig är ju fantastisk!) som tävlar i vem som vågar mest. De hoppar från allt högre höjder hela tiden, pressar varandra, äter mask och så vidare. Deras mammor tävlar också, bland annat i att få deras nyfödda barn att säga svåra ord som väderleksrapport. Om jag inte missminner mig var det dessutom Suzanne Reuter som spelade den ena mamman?
Jag har inte sett denna film sen jag var liten så det är självklart möjligt att den inte alls är lika bra som jag minns den, men den  fångade verkligen en sexåring totalt. Stämningen i filmen är varm, och när man ser slutet sitter man och fånler, såklart. Då var den spännande också, vilket jag är tveksam till att den egentligen var.

2. Ingen rövare finns i skogen - egentligen behöver jag bara säga en sak, eller ett namn, snarare. Per Oscarsson. Vilken lirare! Han briljerar totalt i den här filmen, som handlar om en pojke som på något sätt blir liten och hamnar i ett dockskåp. Problem uppstår dock i och med att en liten brud som bor i dockskåpet har ett pärlhalsband undangömt i "huset", och eftersom Per Oscarsson och hans rövarband stryker omkring utanför fönstret blir det förstås ohyggligt spännande (för en sexåring, that is). Det blir ett enormt nagelbiteri, men de läskiga scenerna får oftast en comic relief i form av att Herr Per slår huvudet i saker och ting och liknande så att man börjar skratta istället, bara för att i nästa sekund åter bli spännande då han ändå är läskig och hotfull!  

image40
Per Oscarsson - mannen som kan vara mysgubbe, alkis, slemmig, hysterisk, obehaglig, rolig, allmänt konstig och söt på en och samma gång! I Ingen rövare... är han allt.

3. Gullpian - Om Inga rövare finns i skogen var spännande, så var Gullpian ren skräck bitvis! Den handlar om en liten flicka, Eva, som har en lungsjuk mamma och därför får bo hos sina mostrar som inte bryr sig alls om henne. Hennes jämnåriga kusin Berit (hahaha!) är en riktig bitch dessutom, och är mostrarnas lilla kelgris. Eva får skulden för allt och har det allmänt jobbigt. Det enda hon har är Gullpian, en slags tygdocka. Och den är så infernaliskt läskig!! GAH! Jag AVSKYR Gullpian. Det finns en scen då Eva blir instängd i en liten stuga (eller nåt liknande), och det är fullt av speglar, läskiga chockeffekter och världens äckligaste Gullpia som stirrar på en. Jag vill minnas att Gullpian även hamnar i lera och blir om möjligt ännu äckligare. Pur, renodlad skräck, som givetvis måste upplevas när man är liten. 
Samtidigt är det en väldig fin film, och den snälla mannen som jobbar i affären, som jag dessutom vill minnas är väldigt lik Täppas Fogelberg,  är ju verkligen en ljuspunkt. Hallelujah, en extra hyllning till honom!

4. Min älskade syster - Denna film handlar om en Barbro (Hahah! Jag är töntig, jag vet, men 10-åringar som heter Barbro är ju bara för roliga!) som känner sig ensam och utstött av familjen. Men hon har en "tvillingssyster" (det vill säga i hennes fantasi, eller är det verkligen det?) som bor under en rosenbuske. Tillsammans traskar de igenom en sagovärld, med gulliga och trevliga kentaurer, läskiga händer i träden som sliter efter håret, och vita hästar och annat. Den är väldigt sorglig, men ändå med en varm ton, och jag tyckte om den.
Men -och det här är ett stort men - den är egentligen oerhört tråkig. Den här filmen såg jag om i "vuxen ålder" för kanske ett år sen, och det slog mig hur seg den faktiskt var. Nästan inga repliker, dåligt skådespeleri, tafflig dialog och så vidare. Som bok är den säkert bra, men i det här formatet är den bara seg. Men - och det här är också ett stort men - det faktum att jag faktiskt gillade den så pass mycket när jag var liten är anledning nog att hylla den! Jag är dessutom säker på att barnen idag, uppväxta med skrikig och stressande cartoon network-TV, skulle må bra av att se något sånt här.

Dessutom finns det en bubblare här. Det är ännu en av Astrid Lindgrens lite mindre kända verk, men ack så bra! Det är inte en film heller, utan det är en bok som ni säkert känner igen. Låt mig presentera: Draken med de röda ögonen

image41

Den handlar, som ni säkert vet, om en liten drakunge som hittas i en svinstia. Ett syskonpar tar hand om den och matar den. Det hela slutar med att draken till sist flyger iväg, alldeles lycklig och glad, och även om det är ett lyckligt slut så är det lite melankoliskt och sorgligt. Ungefär som Sagan om Ringen. På något sätt är det väldigt sorgligt. Det är mer än känsla än något som går att förklara.  Och herrejösses vad jag låter känslosam. Och känner mig, för den delen. Och nu blev det dessutom störande för texten blev centrerad och jag kan inte byta tillbaka. Argh!

Jag tänkte avsluta detta (personligt) nostalgiska inlägg med en fantastik nyhet för alla er som, likt mig, växt upp med Maurice Sendaks klassiker Till Vildingarnas Land. Det är nämligen så att Spike Jonze håller på att göra en filmatisering av denna, och vissa bilder från denna har läckt ut på internet. Det kan bli hur intressant som helst Verkligen en film jag ser fram emot!
image42
Haha, egentligen ganska ful bild, men jag gillade verkligen den sagan. Och bilderna var stämningsfulla!                 

image43
Det här kan bli hur bra som helst!

Hyllningslistan
1. Andrew Ridgeley - den andre killen i Wham!
2. Rafael - den fjärde Turtlen
3. George Lazenby - den bortglömde Bondhjälten
4. Timothy Dalton - den andre halvt bortglömde Bondhjälten
5. Bruce McGill - MacGyvers andra vän som inte är med riktigt lika mycket som Pete Thornton
6. Ron Perlman - Birollsinnehavaren med underbett och magisk röst
7. Astrid Lindgrens bortglömda verk - Pippi i alla ära, men nog är Stig, Barbro, Gullpian och Berit också hjältar?

Och förresten. Jag har placerat min blogg i Umeå på bloggkartan.se. Det var man visst tvungen att skriva.

RSS 2.0