En hyllning till de bortglömda del VI - Tema Astrid

Till denna gång blir det inte en enskild specifik hyllning, utan denna gång ska vi Hoppa högt av hyllningsrop åt ett gäng småprojekt som hyllas i samma veva. De som denna gång ska bestiga hyllningscenen har försvunnit lite i mängden hos den allmäna svensken som växt upp med klassiker som Ronja Röverdotter, Pippi Långstrump, Bröderna Lejonhjärta, Emil i Lönneberga, och ... ja, ni vet ju själva.

Vad desto färre pratar om, och har minnen om, är Astrid Lindgrens bortglömda verk. Som åttiotalsbarn har jag växt upp lika mycket (mer, ärligt talat) med filmatiseringarna som med böckerna. Jag älskar de ovan nämnda Astrid-klassikerna (Karlsson på taket är, mycket medvetet, inte omnämnd, för att inte sabotera den magiska sagostämningen) men även de lite mer korta berättelserna. Nu pratar jag om de 30 minuter långa filmerna som spelades in i slutet av åttiotalet, baserade på Astrids berättelser, och för er som missat dem - attans! Jag tror nämligen att det är filmer man bör växa upp med; ser man dem idag är de nog inte alls samma sak, inte samma aura, inte samma glöd, eller så har man bara blivit vuxen och insett bristerna. Litegrann som Star Wars. Man kan inte till fullo inte tycka de är bra om man inte sett dem i ett tidigt stadium. Tråkigt, tycker jag. Därför är det mycket troligt att filmerna jag presenterar här inte alls är speciellt bra egentligen, utan det är bara mina personliga minnen och upplevelser som är av vikt här. Jag är dessutom kluven till om jag vill se dem nu igen, som "vuxen". Jag är rädd att jag ska förstöra mina minnen på det sättet.
Hursomhaver, här följer en kort presentation av fyra av filmerna:

1. Hoppa högstnågot av min personliga favorit bland dessa korta filmer. Den handlar om två pojkar, Albin och Stig (bara den grejen att den ena heter Stig är ju fantastisk!) som tävlar i vem som vågar mest. De hoppar från allt högre höjder hela tiden, pressar varandra, äter mask och så vidare. Deras mammor tävlar också, bland annat i att få deras nyfödda barn att säga svåra ord som väderleksrapport. Om jag inte missminner mig var det dessutom Suzanne Reuter som spelade den ena mamman?
Jag har inte sett denna film sen jag var liten så det är självklart möjligt att den inte alls är lika bra som jag minns den, men den  fångade verkligen en sexåring totalt. Stämningen i filmen är varm, och när man ser slutet sitter man och fånler, såklart. Då var den spännande också, vilket jag är tveksam till att den egentligen var.

2. Ingen rövare finns i skogen - egentligen behöver jag bara säga en sak, eller ett namn, snarare. Per Oscarsson. Vilken lirare! Han briljerar totalt i den här filmen, som handlar om en pojke som på något sätt blir liten och hamnar i ett dockskåp. Problem uppstår dock i och med att en liten brud som bor i dockskåpet har ett pärlhalsband undangömt i "huset", och eftersom Per Oscarsson och hans rövarband stryker omkring utanför fönstret blir det förstås ohyggligt spännande (för en sexåring, that is). Det blir ett enormt nagelbiteri, men de läskiga scenerna får oftast en comic relief i form av att Herr Per slår huvudet i saker och ting och liknande så att man börjar skratta istället, bara för att i nästa sekund åter bli spännande då han ändå är läskig och hotfull!  

image40
Per Oscarsson - mannen som kan vara mysgubbe, alkis, slemmig, hysterisk, obehaglig, rolig, allmänt konstig och söt på en och samma gång! I Ingen rövare... är han allt.

3. Gullpian - Om Inga rövare finns i skogen var spännande, så var Gullpian ren skräck bitvis! Den handlar om en liten flicka, Eva, som har en lungsjuk mamma och därför får bo hos sina mostrar som inte bryr sig alls om henne. Hennes jämnåriga kusin Berit (hahaha!) är en riktig bitch dessutom, och är mostrarnas lilla kelgris. Eva får skulden för allt och har det allmänt jobbigt. Det enda hon har är Gullpian, en slags tygdocka. Och den är så infernaliskt läskig!! GAH! Jag AVSKYR Gullpian. Det finns en scen då Eva blir instängd i en liten stuga (eller nåt liknande), och det är fullt av speglar, läskiga chockeffekter och världens äckligaste Gullpia som stirrar på en. Jag vill minnas att Gullpian även hamnar i lera och blir om möjligt ännu äckligare. Pur, renodlad skräck, som givetvis måste upplevas när man är liten. 
Samtidigt är det en väldig fin film, och den snälla mannen som jobbar i affären, som jag dessutom vill minnas är väldigt lik Täppas Fogelberg,  är ju verkligen en ljuspunkt. Hallelujah, en extra hyllning till honom!

4. Min älskade syster - Denna film handlar om en Barbro (Hahah! Jag är töntig, jag vet, men 10-åringar som heter Barbro är ju bara för roliga!) som känner sig ensam och utstött av familjen. Men hon har en "tvillingssyster" (det vill säga i hennes fantasi, eller är det verkligen det?) som bor under en rosenbuske. Tillsammans traskar de igenom en sagovärld, med gulliga och trevliga kentaurer, läskiga händer i träden som sliter efter håret, och vita hästar och annat. Den är väldigt sorglig, men ändå med en varm ton, och jag tyckte om den.
Men -och det här är ett stort men - den är egentligen oerhört tråkig. Den här filmen såg jag om i "vuxen ålder" för kanske ett år sen, och det slog mig hur seg den faktiskt var. Nästan inga repliker, dåligt skådespeleri, tafflig dialog och så vidare. Som bok är den säkert bra, men i det här formatet är den bara seg. Men - och det här är också ett stort men - det faktum att jag faktiskt gillade den så pass mycket när jag var liten är anledning nog att hylla den! Jag är dessutom säker på att barnen idag, uppväxta med skrikig och stressande cartoon network-TV, skulle må bra av att se något sånt här.

Dessutom finns det en bubblare här. Det är ännu en av Astrid Lindgrens lite mindre kända verk, men ack så bra! Det är inte en film heller, utan det är en bok som ni säkert känner igen. Låt mig presentera: Draken med de röda ögonen

image41

Den handlar, som ni säkert vet, om en liten drakunge som hittas i en svinstia. Ett syskonpar tar hand om den och matar den. Det hela slutar med att draken till sist flyger iväg, alldeles lycklig och glad, och även om det är ett lyckligt slut så är det lite melankoliskt och sorgligt. Ungefär som Sagan om Ringen. På något sätt är det väldigt sorgligt. Det är mer än känsla än något som går att förklara.  Och herrejösses vad jag låter känslosam. Och känner mig, för den delen. Och nu blev det dessutom störande för texten blev centrerad och jag kan inte byta tillbaka. Argh!

Jag tänkte avsluta detta (personligt) nostalgiska inlägg med en fantastik nyhet för alla er som, likt mig, växt upp med Maurice Sendaks klassiker Till Vildingarnas Land. Det är nämligen så att Spike Jonze håller på att göra en filmatisering av denna, och vissa bilder från denna har läckt ut på internet. Det kan bli hur intressant som helst Verkligen en film jag ser fram emot!
image42
Haha, egentligen ganska ful bild, men jag gillade verkligen den sagan. Och bilderna var stämningsfulla!                 

image43
Det här kan bli hur bra som helst!

Hyllningslistan
1. Andrew Ridgeley - den andre killen i Wham!
2. Rafael - den fjärde Turtlen
3. George Lazenby - den bortglömde Bondhjälten
4. Timothy Dalton - den andre halvt bortglömde Bondhjälten
5. Bruce McGill - MacGyvers andra vän som inte är med riktigt lika mycket som Pete Thornton
6. Ron Perlman - Birollsinnehavaren med underbett och magisk röst
7. Astrid Lindgrens bortglömda verk - Pippi i alla ära, men nog är Stig, Barbro, Gullpian och Berit också hjältar?

Och förresten. Jag har placerat min blogg i Umeå på bloggkartan.se. Det var man visst tvungen att skriva.

Kommentarer
Postat av: Anna

Håller med i allt ovanstående - men du har ju glömt Kajsa Kavat... Kanske inte hör till toppen, men jag anser att den också är värd att nämnas! Denna stackars flicka vars film en gång för alla visade mig hur man tillverkar polkagrisar! (Är f ö imponerad att du minns så mkt av Gullpian! Härligt!)

2007-07-07 @ 21:07:24
Postat av: matilda

ojdå! jag trodde jag hade sett allt som filmatiserats av Astrids verk, men Gullpian känner jag inte igen. Måste ta och kolla upp denna. tack :)

2007-07-08 @ 22:29:57
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: matilda

hittar inte Gullpian :s men jag ska leta vidare!

2007-07-10 @ 09:34:49
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Tomas

Anna: Jag har knappt något minne alls av Kajsa Kavat så jag har egnetligen inte "glömt" henne. Men det där med polkagrisar väcker minnen hos mig däremot! Jag vill minnas att det ser mycket godare ut då än vad det egnetligen är; ungefär som när Pippi köper en massa godis för en guldpeng - det ser verkligen tokgott ut!
Matilda: Gullpian finns där ute, jag lovar!

2007-07-11 @ 17:45:44
Postat av: stina

Hallådär! Alltså jag är och förblir kanske mest imponerad över hur sjukt mycket du måste ha sett tv när du var liten!! Eller så har jag bara uruselt minne kan ju vara det då. Kanske det där året mellan oss som gör sig påminnt. :)
Nä, jag var verkligen inte med i svängarna, det må jag säga.

2007-07-13 @ 00:19:23
Postat av: stina

.. oh! Men draken med de röda ögonen kommer jag ihåg i alla fall! Och du är väl den enda som faktiskt hört talas om Pippi Piggelin om jag inte är helt ute och cyklar, bara det säger ju en del. :)

2007-07-13 @ 00:20:39
Postat av: Emma

måste säga att jag har letat efter dessa kortfilmer över allt utan resultat!
någon som vet var man kan hitta dem?

2007-08-13 @ 10:47:27
Postat av: Lina

Halleluja att någon annan minns dessa filmer! Helt underbart spännande var det att titta på dem när man var liten.

Men jag har precis sett om den gamla filmen Mio min Mio från 1987. Inte bra. Inspelad med amerikanska skådespelare och dubbad till svenska.. Varför?!

2007-11-01 @ 15:50:26
Postat av: Julia

Jag som läser detta inlägg lite senare n alla andra, bättre sent än aldrig, måste också bara hålla med. Såg en dokumentär om Pippi igår och började tänka på ovanstående filmer som var mina favoriter.. Särskillt då Gullpian. Jag grät varje gång jag såg den filmen :)

2007-11-21 @ 12:08:08
URL: http://oh-julie.blogspot.com
Postat av: Tomas

Oj, många som kommenterat märker jag. Ingen som kommer märka att jag svarar, men det må vara :)

Stina: Jag tror det är både och. Jag såg mycket tv men inte SJUKT mycket tv, utan mycket som i genomsnittsmycket. Däremot kommer jag ihåg det mesta.

Emma: Kolla dishshop.se Hoppa högst finns iaf där. Kortare sekvenser finns på youtube, typ http://www.youtube.com/watch?v=j3Qz01Vp2ZA

Lina: Jag vet! Man blir alltid lite besviken när man ser en film när man är äldre, och den inte alls är som man minns den? Dubbningen köpte man ändå på den tiden, men inte nu längre. Å andra sidan - hade man hängt med lika bra om det hade varit på engelska?

Julia: Bättre sent än aldrig! :) Gullpian ja, den är bra. Väldigt otäck också, som sagt... eller så är jag bara mesig.

2007-11-21 @ 15:27:54
Postat av: Tilde

Jag älskar dessa filmer, kommer ihåg dom så väl såg alltid på dom som barn. Tycker verkligen de är bra att de blir påminda för de är verkligen också mycket bra filmer som gjorts utav Astrid Lindgrens böcker.

2007-11-23 @ 01:40:26
Postat av: Emma

Jag har så nostalgi över de filmer du nämnt, jag var som tokig i dem när jag var mindre. nu letar jag efter dem men hittar dem inte nånstans.. vet du (eller nån annan) vart man kan få tag på dem?

2008-03-12 @ 16:51:31
Postat av: Emma (igen)

hör av en på min mail isåfall: [email protected]

tack!!

2008-03-12 @ 16:52:26
Postat av: cindy

Hej!!!
vad glad jag blev när jag läste om gull-pia och rövarna i skogen!!! skulle så gäna vilja hitta bl.a dom dvd!!! och han lame karl eller vad den hette!! jag hade många av dom på videoband!! haha men man har ju ingen video längre! e det någon som vet var man får tag på dom så e jag tacksam!!!

2008-03-22 @ 21:56:15
Postat av: cindy!!! (igen;)

haha nu gjorde jag samma fel!!! [email protected] jätte tacksam för svar!

2008-03-22 @ 21:58:03
Postat av: Nathalie

hej kul att det finns fler som saknar dessa bortglömmda filmer.. men det finns många fler.

mina favoriter topp 5

1 något levande åt lame karl

2 gullpian

3 god natt herr luffare

4 allra käraste syster

5 hoppas högst..



vet du var jag kan få tag på dessa filmer??

//nathalie

2009-03-15 @ 18:51:47
URL: http://condios.bloggagratis.se
Postat av: Annika Granstedt

Tycker om det du skrivit! Kul att se lite bra saker och inte endast det generella grejerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

2010-09-28 @ 17:48:46
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0