Förintelsen har aldrig inträffat!

Livet är egentligen ganska konstigt. Jag insåg idag att jag borde köpa en trisslott, för jag kom med enkel matematik på att det är 50% chans att jag vinner tre miljoner. Antingen vinner jag, eller så vinner jag inte. Svårare än så är det inte! Detta ledde till två insikter - dels ska jag börja köpa en massa trisslotter, dels insåg jag hur tacksam jag är att jag ens är i livet.

Nu när jag sitter här är det exempelvis 50% risk att om fyra minuter kommer en tjeckisk sjöman att kasta en molotov cocktail genom fönstret vilket får huset att börja brinna - antingen händer det eller så händer det inte.
Det är också 50% chans att imorgon när jag vaknar så har jag stor fet snabel - antingen händer det eller så händer det inte.
Det är dessutom 50% chans att jag kommer att få hela mitt huvud ersatt till en gigantisk varböld - antingen händer det eller så inte.

Ja, ni fattar, även om jag ju kanske borde byta ut ordet "chans" mot "risk", men det är en annan historia. Det är inte riktigt logiskt. Och det här är, såklart, väldigt idiotiskt användande av statistik, och det är jag medveten om. Men varför jag började tänka på det är för att jag i dagarna diskuterade med en tjej, som visat sig vara "typ nazist", som påstod att förintelsen inte ägt rum. Denna diskussion skedde alltså år 2007. År 2007 ..!!! Helt otroligt. Hon använde olika argument som "bevis", olika statistik här och där som hon hade hört talas om från olika håll och var stensäker på att hon hade rätt. Jag känner att jag inte ens behöver argumentera ytterligare för hur lurad hon är, men det jag vill ha sagt är att statistik och "fakta" som folk plockar fram är något väldigt farligt som alltid måste ifrågasättas, vilket det är väldigt bristfälligt med idag.

97% av alla människor i Europa tror på statistik i massmedier. Bara 80% ifrågasätter statistiken, medan 20% sväljer den helt utan en enda eftertanke. Kvinnor är enligt statistiken ännu mer lurade, 8 av 10 kvinnor har enligt undersökningar totalt tilltro till Sveriges Statistiska Centralbyrå.

För att undvika eventuella missförstånd - ja, förintelsen HAR inträffat, och ja, ovanstående siffror är helt påhittade. Skulle bara se om ni ifrågasatte dem. Jag vill även be om ursäkt för mitt taffligt skrivna inlägg som försöker vara lite pretentiöst, men jag är lite stressad, för nu ska nämligen spela Nintendo Wii med mormor. Den meningen trodde jag dessutom aldrig att jag skulle få skriva i mitt liv, men nu har jag fått det, utan att ljuga dessutom. Wiiho!

image52

Kommentarer
Postat av: Anonym

100% av mig litar 0% på statistik!

2007-07-31 @ 19:50:16
Postat av: Suffe

Wow, Elsy på Wii kan bli riktigt farligt...jag måste nog öva, känner jag! :D
Puss sötnos, nu ses vi snart och jag saknar dig 110% vilket egentligen inte går.
MOah!

2007-08-04 @ 09:04:55
Postat av: Bo Fonell

Först när du själv börjar leta efter förintelsen kommer du att inse att
tvivel infinner sig , o du kommer inte att hänvisa till tvärsäkra uttalanden längre ..En jämförelse Palme mordet kommer inte att lösas med mindre än att revolven hittas ..
Frågan om förintelsen kommer inte att lösas med hjälp av vittnen, utan med forensic evidens.. Förnärvarande saknas de.. PS Inte ens Lisbet Palme vittnes mål hjälpte ju..
Forensic evidens...

2007-08-19 @ 15:26:25
Postat av: Tomas

Bo Fonell: Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Menar du att
koncentrationslägrena som finns kvar samt överlevande nazisters/judars/allierades vittnesmål och liknande inte är bevis nog? Och är det inte en ganska löjlig jämförelse att likna mordet på Olof Palme med förintelsen? Det skulle isåfall vara om man påstod att mordet på Olof Palme aldrig inträffat, men det är det ju knappast någon som gör.
Vad är "forensic evidens" för dig?

2007-08-22 @ 21:21:37
Postat av: abbelito

Tomas, är det du som skrev under pseudonymen "Bo Fonell" för att skapa lite drama i din blogg? Eller måste jag börja oroa mig för den skarpt nedåtlutande förståndskurvan hos vår befolkning?

2007-10-07 @ 17:53:17
Postat av: Tomas

abbe: Det är faktiskt inte jag som skapat dramat varken här eller i Gessle-inlägget, även om det förstås hade varit en bra PR-grej. Det är ritkiga människor, alternativt någon som skojar med mig.

2007-10-12 @ 15:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0