Boken om Fredrik

Just nu känner jag för att skryta. Jag är nämligen släkt med de två stora västerbottensförfattarna Sara Lidman och Torgny Lindgren. Att släktskapet i själva verket är väldigt långväga, så långväga att jag inte ens vet hur jag är släkt, behöver vi kanske inte gå in på. Huvudsaken är att de är mina släktingar, liksom. Eller åtminstone med min morfar.
Så varför detta skryt? Jo, jag tänkte helt enkelt glänsa med mina författarkunskaper idag, och helt sonika bjuda på ett av mina tidigaste alster, och förmodligen är det också mitt bästa. Exakt vilket datum den skrevs kan jag i nuläget inte svara på, men gissningvis var jag 5 eller 6 år då detta skrevs. Jag kunde inte skriva  särskilt bra på den tiden, så mamma fick hjälpa till att skriva ner min berättarkonst. Jag berättade helt enkelt vad som skulle hända, och min pedagogiska mamma skrev ner allting ordagrannt som jag berättade. Därefter prydde jag varje sida med noggrannt ritade illustrationer som förhöjde alstrets kvalitet till skyarna.

Nu ska jag inte uppehålla er estetiska upplevelse längre. Jag tvingades använda miniatyrbilder för att det inte skulle bli alltför rörigt, så av dramaturgiska skäl råder jag er att läsa från vänster till höger, precis som vi gör i västvärlden. Det är väldigt viktigt, annars finns det risk att ni missar den dramatiska vändpunkten i historien.



         

        


Frågor som väcks:
Varför är det stora och fina huset mindre än Fredrik?
Varför är skorstenen minst lika stor som Fredrik själv?
Hur kunde jag rita en så snygg björn men så fult allt annat? (min misstanke är mor hjälpte lite med konturerna...)
Är inte Fredrik väldigt lik K-G Bergström på första bilden?
Försvinner Fredriks frisyr i drakens eld eller på grund av att jag började slarvrita?
Vad hände med min författartalang?

Nu: sova.

 

Kommentarer
Postat av: Suffe

HAHAHAHA :D
Det är vid såna här tillfällen som jag vet att jag satsat rätt då jag investerade tid och energi i vårt förhållande...jag ser fram emot att kunna njuta av dina royalties och bara ligga vid poolkanten och smutta Appletini's hela dagarna :D
Vår betjänt ska förresten heta Higgins efter Higgins i Magnum, bara så du vet.

2007-11-09 @ 11:39:17
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: Peter

hallå tomas, de kallas perspektiv! de är därför fredrik är större än huset, han är närmare kameralinsen dah! :)

2007-11-09 @ 15:37:06
URL: http://www.starmate.se
Postat av: Elin

Hahahahahahaha, underbart!

Postat av: matilda

Vad duktig du var! :D

Jag har några sådana märkliga berättelser jag med. Hela lågstadiet gjorde vi sådana "böcker" nämnligen... Kanske ska ta och publicera dem någon dag..

2007-11-10 @ 14:35:12
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: mor

Härligt! Du skrev många böcker, blev aldrig less! Som du sa, jag skrev ner dina berättelser ordagrant, men du fick aldrig min hjälp med teckningarna dock. Möjligen kan tänkas att din hjälpsamma storasyster någongång bistod med konturer. Kul att du delar med dig av din tidiga berättarkonst!

2007-11-11 @ 11:48:59
Postat av: Tomas

Sofia: Jag vet, men nu överlåter jag allt sådant ansvar till Vinod. Min teckartalang har tyvärr inte utvecklats nämnvärt, medan Vinod har kommit längre i utvecklingen. Tror att vi gjorde en bra investering i införskaffande av fadderbarn, så Appletinis vid poolkanten är en realitet! Dock vill jag hellre ha en betjänt som heter Jaques, om det är okej?

Peter: Men Peter. Det är ju ingen kameralins. Det är konst! Daaaaaah.

Elin: Vad skrattar du åt? Du tycker väl inte att "boken" var dålig? :´(
(för att undvika eventuella missförstånd lägger jag till en extra blinkande smiley så att du förstår att jag inte tog illa upp, utan snarare motsatsen)
;)

matilda: Jaa, publicera publicera!

Mor: Till jul kanske jag samlar kraft att scanna in någon av de andra sagorna (som är i princip likadana).

2007-11-12 @ 16:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0