En hyllning till de bortglömda, del IX

Tyvärr har personer ur kvinnosläktet lyst med sin frånvaro under min serie av hyllningar till bortglömda hjältar, och endast någon enstaka kämpe har fått träda fram i ljuset. Därför är det inte mer än rätt att det denna gång inte ska ske hyllningar utav blott en endaste bortglömd hjälte, utan nu ska det ösas hyllningar över inte mindre än fyra tappert kämpande kvinnor genom historien. De har burit ett enormt ansvar för det svenska samhället, och genom tradition fört vidare sin uppgift mellan varandra från 1934 fram till idag. Utan dem hade säkerligen fler personer kommit för sent till olika möten och sammanträden, och framförallt har de fyra kvinnorna varit ett säkert sätt att få död på diskussionen om vems klocka som faktiskt visar rätt tid.

Nu börjar vissa av er förstå vem/vilka det är som ska hyllas idag. För att vara lite gubblustig kan man säga att det åtminstone borde vara på tiden att ni listat ut det (höhö). För er som ännu inte fattat ska jag givetvis förklara. Jag pratar nämligen om inga andra än Eva Ulvby, Berit Hofling, Ebba Beckman och Johanna Hermann Lundberg. Om du fortfarande inte vet vilka de är, så har du förmodligen hört talas om dem under pseudonymen "Fröken Ur". Eva Ulvby var den första "Fröken Ur", och har överlåtit ansvaret vidare i samma ordning som jag skrev den. Ebba är den haft ansvaret under längst tid, men de andra ska ingalunda glömmas för sina minst lika starka insatser.

Jag har, ju äldre jag blivit, insett att Fröken Ur faktiskt inte är en kvinna som sitter dygnet runt med världens mest korrekta klocka och berättar vad tiden är oavsett när du ringer. Att Fröken Ur är förinspelat förstör något av den romantiserade bild jag målat upp av henne, men är ändå en viktig insats som gjort livet lite enklare för oss vanliga dödliga. Alla gånger man diskuterat om ens klocka går rätt finns det alltid en lösning. "Jag har ställt min klocka efter text-tv så min går rätt!" är något man ofta får höra, men något som har ännu högre status gällande tid är alltså att ringa 90 510. Då får man en detaljerad nittiosekundersbeskrivning av klockslaget, istället för att blänga på en tv som ju vi alla vet är en social bov. Fröken Ur å andra sidan är pålitlig och svarar alltid. Hon är inte en "Alltså, vi måste verkligen träffas och ta en fika nån dag!"-typ som man sedan aldrig ser röken av, utan hon ställer alltid upp oavsett tidpunkt, och har dessutom alltid rätt. Om man känner sig ensam någon dag kan man alltid slå en liten pling, så får man prata med en trevlig kvinna (rekommenderas kanske framförallt för "lyssnartypen").

Hur Fröken Ur ser ut är svårt att säga, men jag gjorde ett försök att återskapa en möjlig bild av hennes utseende. Jag blandade helt enkelt ihop en söt tjej jag känner med en klocka för att försöka framskapa en förståelse i hur hon kan se ut. Om det är likt eller inte vet jag inte, så ni får gärna skapa/behålla er egna fantasi om denna fascinerande kvinna. Denna bild på Fröken Ur är kanske inte tagen ur en helt smickrande vinkel, t.ex.

image107

Om du ringer till Fröken Ur idag är det Johanna Hermann Lundberg som svarar, och jag är övertygad om att hon blir glad om du berättar för henne att det är hennes dag idag, och naturligtvis ska du även passa på att framföra din egen hyllning när du ändå är på gång.  Det tycker jag är det minsta du kan göra för att ge tillbaka något av allt vi fått av dem! Numret du ska ringa är alltså 90 510 och kostar er 60 öre. 60 öre för att göra någon glad, liksom. Det är ju givet! 

Det enda jag vill ha sagt ändå med hela detta inlägg är att Eva Ulvby, Berit Hofling, Ebba Beckman och Johanna Hermann Lundberg inte fått den ära och berömmelse de förtjänar, och att detta hyllningsinlägg är tillägnat dem. Utan dem stannar Sverige! Så - njut av denna drömbild av denna fantastiska kvinna som dessa fyra representerar, och skänk en extra tanke åt Fröken Ur - idag!

Hyllningslistan:

1. Andrew Ridgeley - den andre killen i Wham!
2. Rafael - den fjärde Turtlen
3. George Lazenby - den bortglömde Bondhjälten
4. Timothy Dalton - den andre halvt bortglömde Bondhjälten
5. Bruce McGill - MacGyvers andra vän som inte är med riktigt lika mycket som Pete Thornton
6. Ron Perlman - Birollsinnehavaren med underbett och magisk röst
7. Astrid Lindgrens bortglömda verk - Pippi i alla ära, men nog är Stig, Barbro, Gullpian och Berit också hjältar?
8. Michael Newman - Den fule livräddaren
9. Jim Corr - Brorsan till The Corrs-tjejerna
10. Eva Ulvby, Berit Hofling, Ebba Beckman och Johanna Hermann Lundberg - Urcoola hjältinnor som levererar i alla tider.

Kommentarer
Postat av: Suffe

Hahaha, det är ju jag! :D
Det såg jag inte först. Huvva. :P

2007-11-12 @ 18:13:28
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: Bek

Glöm inte de andra två tjejerna i The Supremes (förutom Diana Ross, alltså). När kommer deras soloalbum?

2007-11-12 @ 19:52:45
URL: http://bek.blogg.se
Postat av: lyol

jag trodde också det var någon som alltid var vaken för att berätta vad klockan var. tyckte det var det konstigaste ever!

2007-11-13 @ 11:12:49
Postat av: Tomas

Sofia: Det är inte du, det är Fröken Ur!

Bek: Vilka två andra tjejer i The Supremes? ;)

lyol: Undrar om det är någon som var så klok att den fattade att det INTE var så? Det låter helt klart som ett jobbigt arbete, iaf. Tjugofyra timmar om dygnet och alltid samma tonläge.

2007-11-14 @ 11:02:29
Postat av: Bek

Då vill jag påpeka att den VERKLIGT orättvist åsidosatta och bortglömda är - Fröken Väder!

2007-11-15 @ 22:16:58
Postat av: Suffe

En fröken som jag iallafall INTE vill vara är Fröken Släppa Väder.

Förlåt, det blir såhär när man varit på spexrep i 14 timmar en söndag.
Nu ska jag sova.

2007-11-19 @ 01:42:57
URL: http://zoleon.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0