Klyschlista, del II

Folk har bidragit med en massa klyschor vilket jag är högst tacksam för. Detta innebär helt enkelt att det blir en fortsättning på klyschlistan. Jag vill därför ta tillfället i akt att tacka Sofia, Ylva, Peter, Matilda, Bek, Jo-Hanna, A-K, Petra, Erik och mig själv för att denna nu blir av (notera att Anna lyser med sin frånvaro). Jenny och Lars-Åke Kernell får också en liten omnämning för att de bidrog med klyschförslag redan då första tåget gick.
Jag har tagit mig friheten ändra vissa av klyschorna lite så att de ska passa in i sammanhanget, och vissa var med redan i den första listan, så dessa utelämnar jag helt brutalt. Förlåt! Men nu är det slutpladdrat; här är del två av klyschlistan!

- Vad gott det är med något salt!  Mammaklyscha, alternativt pappaklyscha, som används under varma sommardagar.

- Det gäller att hitta balansen! Lärarklyscha, där allt handlar om att hitta rätt medelväg. Lite tråkigt, man vill ju ha universalsvar!

- Jag ska bara kolla min Facebook först! - Klyscha som sägs då det är dags att bege sig någonstans. (t.ex Sofia.)

- Jaa, men jag tänkte inte svara på någon ju! - Efterföljande klyscha som sägs för att försvara sin facebookinloggning.

- Eeeh...jag måste bara få säga... eeh... om man säger som så... jag tänker att...eller jag vet inte riktigt vart jag ska komma... eeh... eller det vet jag men jag... eeh... jag vet inte hur jag ska säga... det står ju i skollagen...vi lever i ett kommunikationssamhälle... - Inte en klyscha i vanlig ordning, men de som förstår förstår och de som inte förstår klarar sig utan, jag lovar.

- Happ, gjort i helgen då? / Jaha, vad händer i helgen då? / Ah... blir det lugnt i helgen eller? / Fest i helgen kanske?  Diverse helgklyschor, som får en att undra om hela ens liv handlar om att planera inför samt berätta om helgen, istället för att leva även måndag tisdag onsdag torsdag också, samt fredag förmiddag.

(i telefonen) -Vad gör du? 
                       - Tjaa, pratar med dig i telefonen? *höhö*  

alternativt:    -Tjeeena, vad gör du här?
                      -Tjaa, pratar med dig?

alternativt :  -Nejmen, är du här? 
                     -Nej, jag är hemma och ser på Bingolotto, höhö.

Klyschiga "skämt" som helt enkelt inte är speciellt jätteroliga längre, förutsatt att de någonsin varit roliga.


- Tänk om han ringer till oss nu?
eller
- Tänk om någon annan ringer till oss exakt samtidigt som Loket ringer?

 
Bingolotto-klyschor som används då programledaren, vem det nu är som är programledare nuförtiden, ska ringa hem till någon. En annan Bingolottoklyscha är att ropa Bingo direkt efter att första numret numret dragits. Av någon anledning kan jag tänka mig att Peter skulle kunna göra en sån sak?

- Jag är inte den som är den!  Sägs ofta då någon person ska göra något som den först tvekat till, men sedan kommit på att det är en grymt smart idé, vilket det kanske i regel inte är.

- Jag blir inte kär i ett kön, jag blir kär i personer.  Alla som blivit kära i en snopp eller i en kvinnlig motsvarighet till detta ord (det finns inget ritkigt bra sådant, tyvärr) kan räcka upp en hand nu, eller erkänna att det är en klyscha.

- Alltså... det finns inget riktigt bra ord för kvinnans könsorgan. Snippa låter för barnsligt och fitta för grovt? Av någon anledning har detta blivit en klyscha, vilket är konstigt för det borde inte vara en normalt samtalsämne men på något sätt är det det ändå. Och det är ju sant!

- Hur är det tänkt att man ska ha råd med kurslitteraturen när studielånet är så lågt? Sagt efter åtta öl på Corona av person som inte köpt en enda bok.

- Jag vill ha fred på jorden! Fin, naiv tanke nr 1.

- Nu när Saddam är infångad kommer det nog bli bra i Irak. Fin, naiv tanke nr 2.

- Jag hatar dansbandsmusik! Kan inte bara alla dansbandsmusiker lägga ner nån gång? Ingen tycker ju om dansbandsmusik, inte schlagers heller för den delen!  Fin, naiv tanke nr 3.

- Alltså... egentligen borde jag sopsortera, för att det är bra och så. Men det är så besvärligt. Speciellt att skölja ur mjölkpaket är hur jobbigt som helst. Hejdå världen as we know it.

- Men hallå? Världen lär ju  knappast gå under bara för att JAG inte röstar/sopsorterar/äter ekologiskt! Klyscha som förvisso är sann, men säger en del ändå.

- Den här gången ska jag verkligen börja plugga i tid!  Klyscha som i regel alltid slutar i att man sitter med kniven mot strupen kvällen/morgonen innan hemtentan ska in, alternativt att man lånar alla böcker direkt och sen känner sig nöjd, för att ändå sitta med kniven mot strupen kvällen/morgonen innan hemtentan ska in. Även vanliga salstentor gäller.

- Jag nöjer mig med G. Sagt av personer som egentligen vill ha VG, men vill tona ner förväntningarna lite.

- Jag ska aldrig mer dricka. Klyscha som i princip obemärkt passerar filtret.

- Oj, det var inte meningen. Universalklyscha som kan användas i alla möjliga sammanhang; allt från att spilla lite kaffe på någon, till att trycka ner sin storebrors huvud i handfatet när han tvättar sitt ansikte.

- Jag skulle gärna komma på klassfesten på lördag men tyvärr har jag redan planer. Personlig klyscha som jag använt pinsamt ofta, tyvärr. Dock hävdar jag att de är en befogad klyscha.

- Vad var det jag sa? Klyschan som är så skön att säga men så jobbig att få emot sig. Nuförtiden vänder man dock sitt övertag genom att säga denna replik.

- Från och med måndag ska jag leva sunt! Klyscha som i praktiken innebär att man på tisdagen äter chokladdoppade marschmallows och kokosfett framför tvn.

- Det var soffan som lät! Vare sig det är sant eller inte har man målat in sig i ett hörn med denna klyscha. Bara att hoppas att doften/odören inte avslöjar en.

- Jag menar inte att snacka skit nu, men... Klyscha som givetvis innebär att personen ifråga givetvis enbart är ute efter att snacka skit, vare sig det är befogat eller ej.

- Han är säkert en sån där kulturnisse som går på konstutställningar och teatrar och dricker franskt rödvin för att det är gott. Klyscha som sägs så fort någon får se en man i svart polotröja och glasögon med skarpa bågar, alternativt en kille med scarf och randig tröja.

- Jaha, så du ska bli logoped? Är det inte ni som håller på med fötter och sånt där? Klyscha som logopedstudenter säkerligen får höra rätt ofta.

-Jaha, så du ska bli psykolog? Då får jag se upp med vad jag säger så du inte analyserar mig, höhö! Klyscha som psykologstudenter antagligen får höra rätt ofta.

- Jaha, så du ska bli lärare? Hur fan kan du vara så dum att du väljer att vara i skolan resten av ditt liv? Klyscha som jag får fundera vidare på, helt enkelt.



Okej, det får räcka för den här gången, men kom ihåg att det är fritt fram att närsomhelst fylla på klyschlistan. Kom med fler förslag när ni känner för det, så ska vi se om det blir någon del 3 i framtiden. Tack och hej!

Kommentarer
Postat av: anna

Haha, oj då. Jag tyckte att ni klarade er så bra utan mina inlägg. Eftersom jag känner pressen, och eftersom att jag går omkring och nynnar på julsånger redan nu (kören började med julrepertoiren förra veckan) så kommer ett gäng klyschor under temat "jul":

- Tänk, nu är det sex månader till julafton! (Sägs ALLTID den 24:e juni av den som först upptäcker vilken dag det är)
- Usch, tiden går så snabbt.
- I år ska jag börja köpa julklapparna i god tid.
- Kan vi inte skippa julklapparna i år?
- Jag tycker nog egentligen inte om julbord? Förutom skinkan då.
- Jag tror allvarligt inte att det är någon skillnad mellan julmust, påskmust och vanlig must!
- Alltså, jag får aldrig riktigt nån julstämning nu för tiden?
- Kan vi inte åka till Thailand över julen i år?
- Förr i tiden så var ju Kalle Ankas jul typ det enda tecknade som fanns!
- Tänk, nu är det två månader till julafton! (Sägs ALLTID den 24:e oktober)
- Vad fick du för julklappar i år? (Sägs ALLTID den 1:a januari)

2007-11-08 @ 11:50:19
Postat av: Bek

"Folk har glömt bort varför man egentligen firar jul."

2007-11-08 @ 13:30:16
Postat av: Mallanbrallan

Jag måste bara ge ett tips till de som tycker att studentlitteraturen är dyr! Min korridorsgrannes kompis (som bor på våningen ovanför) sa att han helt enkelt drog av en schablonsumma i deklarationen för studentlitteraturen - och det gick igenom! (Han verkade för övrigt dra över för det ena och det andra, så det beror väl på vilken moral och syn på samhället man har)...typ.

2007-11-08 @ 16:09:06
Postat av: matilda

haha! Du, sammanställ allting till en sådan minibok med en klyscha per sida och så har du årets roligaste julklapp!! Jag hade nog gjort en hel del för att få tag i en sådan exklusiv klapp... :P

2007-11-10 @ 14:34:19
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Erik

Får jag presentera : Klysherizer 2000.
82 härliga klyschor, på skånska!

http://funzone.se/onlinespel/595-Klyscherizer_2000

2007-11-11 @ 10:41:24
Postat av: Tomas

anna: Det kanske får bli en julspecial med klyschor senare? Känns som att det finns en hel del att bita i!

Bek: Se ovanstående svar

Mallanbrallan: Tack för tipset! Ett annat tips är Röda Rummet - många slantar har sparats där. Själv är jag en sån där som är lat för deklarationer egentligen och bara låter allting vara som det är.

matilda: Får tänka på saken. Kanske är en grym affärsidé nu när du säger det?

Erik: Haha, den där är en klassiker! Hade nästan glömt att det fanns. Extra bra blir det ju när man lägger till lite beats.

Tomas: Nu är du schizofren. Nej, det är jag inte.

2007-11-12 @ 16:13:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0