Sagan om Fredrik

För inte så längsen publicerade jag ett av mina tidigaste alster i skriftlig form, Boken om Fredrik. Eftersom jag var ett tämligen kreativt barn (nåja, ibland) så nöjde jag mig givetvis inte där, utan gjorde en till berättelse. I brist på variation på namn fick huvudkaraktärens namn bestå, men för att undvika missförstånd bytte jag helt enkelt ut bokkonceptet mot en saga istället, och vips var "Sagan om Fredrik" skapad. Även om man kan tro att det är något slags uppföljare till "Boken", så ska man inte blanda ihop dessa två utan det är två helt skiljda berättelser och bör så också betraktas. Sagan om Fredrik är inte lika actionbetonad som Boken om Fredrik, och fantastiska inslag med eldsprutande drakar och liknande har utelämnats för att ge plats åt en mer vardagsrealistisk skildring av en uppväxt i ett litet samhälle strax utanför Piteå. Med viss fantasi och en rejäl dos galenskap kan den kan också tolkas som en allegori för uppståndelsen, samt att det egentligen är en komedi. Vissa av er fattar vad jag menar.

Någon närmare presentation tror jag inte behövs göra, utan njut nu istället av det fantastiska verket i sin helhet!

       

   


Saker att lägga märka till/fundera över:

- Jag har sedan Boken om Fredrik lärt mig konsekvens gällande hur Fredrik bör klä sig. På omslagsbilden har han andra kläder än i själva sagan, men det följer å andra sidan andra regler och är helt okej.
- Även i denna berättelse finns en låst dörr till Fredriks hem med. Vad detta symboliserar vet jag inte, men uppenbarligen är hemmet en symbol för något viktigt i Fredriks, eller författarens, liv.
- En annan likhet är början. I Boken om Fredrik konfronterades Fredrik med en rödögd björn som blev rädd för Fredrik. Här är mötet istället med en listig räv, som även den blir skrämd för Fredrik, trots att Fredrik i det här fallet försöker skapa en vänskaplig kontakt med djuret. Även här är djuret det snyggast tecknade i hela berättelsen.
- Att Fredrik misstas för en bov av sina egna föräldrar kan möjligen ge upphov till eventuella tolkningar, eller så är det helt enkelt så att 6-åringar resonerar på ett speciellt sätt. De är lite dumma och korkade, helt enkelt.
- Att Fredrik känner att han blir hungrig när han tittar på en groda innebär inte nödvändigtvis att han har lite tveksam smak gällande mat, utan helt enkelt att min pedagogiska mor var så klok att hon ordagrannt skrev exakt som jag berättade det, och inte justerade något själv. Tack för det mamma, det blev ju faktiskt mycket bättre på det viset! 
- Huset är fortfarande mindre än huvudpersonen, eller vice versa kanske.
- Vattnet flyger inte, utan är ett vackert konstruerat vattenfall. Fredriks drickteknik är dessutom tydligt illustrerad, med ena armen bakåtlutad för att hålla balansen.
- Den spännande dramaturgin med den lyckliga upplösningen har i Sagan om Fredrik blivit något mer djupsinnad och slätstruken. Detta tyder på en viss mognad hos författaren, där vardagsrelationer är viktigare än verklighetsflykter till fantasins land. Det vänskapliga förhållandet med den färgglada vännen Per (som av en slump också bär samma namn som min barndomsvän och granne) tar sig en oväntad vändning - Per hittar aldrig Fredrik. Vad kan detta symbolisera? Inte minst eftersom han trots att han aldrig hittar honom ändå hittar honom,.
-Den mystiske människan med pagefrisyr och bullmage på absolut sista sidan är inte bara vackert illustrerad, utan har även ett stilistiskt felskrivet  "slut" ovanför sig. Än mer mystiskt är det djupare budskap som döljer under denna figurs fötter. Vad menas egentligen med  SQT  TQT? Förklara gärna!


Kommentarer
Postat av: matilda

Vilken underbar saga!! :D Jag måste leta fram mina egna nu... Jag börjar nämligen misstänka att jag också hade lite så problem med en enda röd tråd genom hela sagan. Men vad gör det, man var ju bara barnet!

De sista två orden tolkade jag som att du försökte skriva "slut tut"

2007-11-23 @ 21:42:03
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Suffe

"Fredrik såg på grodan, och kände att han var jättehungrig."

Need I say more?! :D
Underbart. :)

2007-11-24 @ 01:01:47
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: fredrik

jag gillar själv mina händer väldigt mycket! stora,men ändå känsligt spretande.

2007-11-24 @ 16:43:44
Postat av: Bek

Jag gillar hur Per ALDRIG hittar Fredrik, men sedan hittar Fredrik. Flera sekunder av förlorat hopp som förbyts i glädjens lättnad!

2007-11-24 @ 18:31:58
Postat av: Tomas

Matilda: Slut tut? Jaa, kanske? Men... ja... mystiskt ändå? Den mystiska figuren är ju fortfarande mystisk?

Suffe: Du förstår bara inte ett fint stildrag när du ser ett ;)

Fredrik: Jag vet, du är skapt som en hårding som ändå har känslor. Notera till exempel den ledsna munnen då du misstas för att vara bov.

Bek: Det är det som kallas bra struktur på en berättelse! Spänningen släpper inte förrän berättelsen är riktigt, riktigt slut!

2007-11-25 @ 15:35:27
URL: http://pluppfisk.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0