Nazistläraren - en bluff

Många har förstås redan insett det, men eftersom även folk jag egentligen inte riktigt känner läser denna blogg är det verkligen på plats att erkänna nu:

Nej, jag har inte blivit ombedd att avbryta utbildningen, och nej, jag har naturligtvis inte burit hakkors på lektionen. Det skulle jag aldrig göra. Det hela var bara ett dåligt aprilskämt.

Det här "skämtet" fick alldeles för stora proportioner, åtminstone betydligt större än jag hade trott. På sitt sätt är det förstås roligt att det blev så uppmärksammat, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Vi kan t.ex. definitivt konstatera att besöksantalet var högre än någonsin - kanske fel dag för det.

Jag ber härmed om ursäkt för eventuell provokation eller helt enkelt för att vissa blivit lurade. Nästa gång blir det mer oskyldigt. Jag lovar.

Eftersom jag tycker att apörnar är världens coolaste djur lägger jag in en bild på en sådan nu. Annars känns det här inlägget alldeles för allvarligt för min smak.

image156


Kommentarer
Postat av: Josefine

Haha, jag gick ju på det så det sjöng i knutarna, skrev till och med ett ilsket blogginlägg om det! Det är ju jävligt tur att man kan skratta åt sig själv!

Det tragiska är dock att jag uppenbarligen tror att det är möjligt att något sådant kan hända...

2008-04-02 @ 00:17:31
URL: http://tureson.blogg.se
Postat av: Josefine

Läste din kommentar nu... Som sagt, jag skrattar högt här för mig själv! Jag brukar inte anse mig vara lättlurad men denna gången blev jag grundlurad! Tyvärr verkar scenariot inte vara helt otänkbart... Kanske ska vi knåpa ihop en debattartikel och sända till DN?

2008-04-02 @ 00:20:24
URL: http://tureson.blogg.se
Postat av: Tomas

Josefine: Vilken tur att du tog det så, blev lite orolig när jag läste ditt inlägg :)

Dock sant att det är möjligt. Antagligen därför du gick på det också. Ber återigen om ursäkt, ska tänka till två gånger innan jag skriver något liknande igen :)

2008-04-02 @ 00:20:51
Postat av: Tomas

Josefine: Oj, vi skriver om varandra märker jag nu. Känns betydligt bättre nu, hade allvarligt dåligt samvete när jag såg ditt inlägg som sagt... :)
Absolut, det kanske vi kan göra. Vi kan arbeta i 364 dagar så blir det klart lagom till första april nästa år?

2008-04-02 @ 00:24:34
Postat av: Josefine

Ha inte dåligt samvete, det var väl ändå ett rätt bra aprilskämt? Helt osant, men väckte ändå någon slags tanke, eller...? Det är nästan så jag får lust att stolpa in på närmaste skola med hakkors - bara för att se vad som händer...

2008-04-02 @ 00:26:27
URL: http://tureson.blogg.se
Postat av: Tomas

Josefine: Ja, varför inte? Hade det inte varit för det där "hets mot folkgrupp" så kanske man hade kunnat testa. Men jag tror nog man kan visa på det absurda i hur nazism fungerar utan att behöva klä ut sig till Hitler... :)

2008-04-02 @ 00:33:52
Postat av: Josefine

Jag funderar lite kring var gränsen går. Får man sätta upp en skolpjäs om nazism, klä sig i brun skjorta och skrika sieg heil utan att det räknas som hets mot folkgrupp?

2008-04-02 @ 00:38:15
URL: http://tureson.blogg.se
Postat av: Tomas

Jag vet alldeles för lite för att våga uttala mig om det där, men eftersom det är en pjäs borde det nog att
"gå runt" det hela. Frågan är kanske snarare varför man skulle göra det. Känns lite Lars Vilks och rondellhund över det hela - provokation för provocerandets skull. Äsch, jag vet inte. Knepigt det där.

Hursomhelst tänkte jag lägga mig nu. Sov gott!

2008-04-02 @ 00:41:57
Postat av: Josefine

Det kanske inte handlar om att provocera... Säg att vi gör en pjäs om hedersmord - hur många muslimer skulle anse sig vara kränkta då? Eller en pjäs om renskötsel - hur många samer skulle bli kränkta då?

Sov gott! Ser fram emot en dag utan aprilskämt imorgon... :-)

2008-04-02 @ 00:44:58
URL: http://tureson.blogg.se
Postat av: Elias

Hahaha! Typiskt dig. Hittade till din blogg igår och blev alldeles chockad och kall som is när jag läste det där. Fast senare på kvällen slog det mig faktiskt att det måste vara ett aprilskämt a la Tomas. Men det var ett väldigt kul skämt :)

2008-04-02 @ 10:28:56
Postat av: Tomas

Josefine: Tjaa, det är väl en definition av ordet "kränkning". Jag blev ju t.ex. anklagad för kränkning då jag skrev att jag inte gillade Per Gessle. Jag har själv svårt att se att några muslimer eller samer skulle bli kränkta av pjäserna i sig, däremot kanske de upprörs av innehållet. Men om de känner sig kränkta, så är det väl en kränkning?

Elias: Haha, tur att du kom på det och gjorde ett återbesök, annars kanske det hade funnits risk att du fått för dig saker och att du gömt dig för mig i fortsättningen... :)
Kul också att höra av från dig, hoppas allt är bra nuförtiden!

2008-04-02 @ 19:32:20
Postat av: Josefine

Det är förvisso sant att det är en kränkning om någon känner sig kränkt - men var exakt går den gränsen? Vilka åsikter får jag yttra utan att någon anklagar mig för kränkning?

2008-04-02 @ 22:43:42
URL: http://tureson.blogg.se
Postat av: Tomas

Det är väl pga den otydliga gränsen man kan anklaga folk för kränkning för praktiskt taget vad som helst. Jag vet inte alls i alla fall, är alldeles för okunnig i ämnet. Man får helt enkelt bita sig i tungan ibland för att undvika att kränka någon omedvetet.

2008-04-03 @ 12:59:22
Postat av: Bek

Att någon ÄR kränkt för att den KÄNNER sig kränkt har faktiskt blivit lag när det gäller vissa diskrimineringsfrågor. Därmed är det den som anklagas för kränkning som måste bevisa sin oskuld. Det är ganska anmärkningsvärt - med tanke på att hela rättssystemet i övrigt bygger på att den anklagade anses OSKYLDIG tills motsatsen bevisats. Men här har man alltså lagt bevisbördan på den anklagade - för första gången sedan häxprocesserna. Rätt ruggigt, och ännu konstigare att det gått igenom utan att det blivit ramaskri.

Se t.ex. Maciej Zarembas artikelserie "Först kränkt vinner" i ärendet:
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=743702

2008-04-03 @ 19:57:36
Postat av: Lotta

Jag visste hela tiden att du var snel. bästis!

2008-04-03 @ 21:27:12
URL: http://www.originallotta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0