Hit med bridgeblandningen!

I dagarna fick jag mitt värdebesked för min tjänstepension 2008. Enligt beräkningar kommer jag att få 12 kronor varje månad efter att jag fyllt 65 fram till min död. Efter lite snabba uträkningar med mina högst begränsade mattekunskaper räknade jag ut att jag enligt detta kommer leva tills jag fyller 85 år. Hur de kan veta mitt dödsdatum låter jag vara osagt, men jag ska alltså klara mig i tjugo år på 12 kronor i månaden (nu förutsätter jag förvisso att jag kommer vara arbetslös i resten av mitt liv vilket kanske kan ifrågasättas litegrann). Med andra ord kan jag alltså köpa ett av dessa förslag, i månaden:

- 24 hubbabubba
- En magnumglass med 1993 (?) års penningvärde *
- Tre piggelin med 1993 (?) års penningvärde*
- Två kaffekoppar, inklusive kaffe, i MIT-huset
- Ett expressbusstillägg på norrlandskustbussen plus två S-godisar
- Ungefär en liter bensin
-  Ronaldo (brassen) till Jävre IF **
- 1 kupong med Västtrafik

* Glassarna är mycket dyrare idag, men jag utgår från de priser jag fortfarande tror att de kostar, bara för att varje gång inse att priserna stigit enormt
** Marknadspriset på denna falnande fotbollsstjärna kan vara något felaktigt och är baserat på detta.



Det ser med andra ord ganska ljust ut. 12 kronor i månaden kan låta lite, men folk har klarat sig på mindre! Ovanstående lista är ett bevis på hur gott man kan leva med denna tjänstepension. Att jag har studieskulder och annat hängande över axlarna är ett senare problem, men det kommer såklart ordna sig det med. Nu kan jag knappt bärga mig för att bli pensionär. Det ska bli skitskoj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0