Dystopi

Eftersom läraryrket just nu har en tämligen dyster utsikt på arbetsmarknaden har jag funderat litegrann på alternativa försörjningsmedel. En metod hade varit att köpa tusentals trisslotter och helt enkelt lita på turen, men på just den fronten brukar jag aldrig ha någon vidare lycka, så det är uteslutet. Jag är dessutom lite för lat för att ha ett "ordentligt" jobb vid sidan av studierna och att micra flott på McDonalds lockar mig inte i någon högre utsträckning.

En annan faktor att ta tillvara på är mina faktiska kompetenser - vad är jag egentligen duktig på? Jag tror inte att det räcker att skriva att jag klarade ut MegaMan 2 jättesnabbt när jag var sex år för att få ett bra jobb, och några egentliga kvaliteter utöver det har jag nog inte. Den "breda utbildningsbas" som jag fått tack vare idoga gymnasiestudier (nåja) på samhällsprogrammet är inte mycket att hänga i granen. Samma sak gäller mitt lekår på folkhögskola. Så - hur ska jag göra för att snabbt tjäna lite extra pengar, med minsta möjliga ansträngning, utan att sälja knark eller annat olagligt?

Jag kom snart på en briljant idé! Det finns en sak som alla klarar av, som inte heller kräver särskilt mycket av en och som man kan förlägga arbetsbördan precis som man vill med. Dessutom är det en inkörsport till framgång och kändisskap. Typ. Jag pratar, givetvis, om att skriva tantsnusk för Harlequin. Av denna enkla anledning skickade jag därför ett gulligt litet mail till Harlequins redaktion och frågade vad som krävdes för att skriva Harlequinromaner. Svaret dröjde inte länge:

Hej Tomas!

Just nu tar vi inte emot manus utifrån. Vi erbjöd det på hemsidan ett tag, men har fått in så mycket som vi inte hinner titta på.

Svar på dina frågor: Det som krävs är att man har berättartalang, fantasi och ett språk som är intressant och bra - och grammatiskt korrekt.

Inga Harlequinromaner har skrivits på svenska och givits ut, alla är skrivna i England, Australien eller USA.

Med vänliga hälsningar

Redaktionen

image131


Det kändes nedslående att få detta besked. Jag trodde verkligen jag hade en superplan när jag tänkte tjäna lite extraslantar genom att skriva tantsnusk, men nu brast alltså den planen. Det hade varit perfekt helt enkelt, för jag påstår (och detta utan ett uns av skryt eller liknande) att det inte skulle vara några problem alls att skriva en harlequinroman. Någorlunda korrekt grammatik vill jag hävda att jag besitter. Dessutom är fantasin helt klart i klass med andra harlequinböcker och jag kan nog fler synonymer på människokroppens intimare delar än vad jag kanske skulle erkänna för mina föräldrar, vilket kan vara bra i harlequinsammanhang. Givetvis hade jag varit tvungen att ha någon galant, kvinnlig pseudonym för att i framtiden kunna visa mig öppet utan att skämmas, men det hade ändå varit en ganska trevlig tillfredställelse att se något man själv skrivit publicerat med ett flott omslag av samma kaliber som omslaget ovan har, även om man inte öppet kan stå för vad som står i. Och framförallt - det hade gett klirr i studentkassan!

Så, mina vänner, när nu detta försök gick i stöpet eftersom de inte ens läser inskickade manus - vad ska jag nu försörja mig på om jag inte får något lärarjobb i framtiden? Förslag mottages tacksamt!

Kommentarer
Postat av: Elin

Någon borde anställa dig för att skriva krönikor och kåserier tycker jag. Eller i alla fall sponsra din blogg! Det är väl det minsta man kan begära.

2008-02-07 @ 17:52:45
URL: http://eliste.blogg.se
Postat av: lyol

men vad faan! vi skulle ju skriva en i alla fall sa vi ju!

2008-02-07 @ 17:54:56
Postat av: Elin

Tjuvar! Vandaler! Det är bara att medge att du o Jo-Hanna hört mina och E:s gamla planer på att skriva tantsnusk - fast vi pratade nog mer i formen av noveller á la mitt livs novell och frida story (så då blir det väl tonårssnusk då). Hmpf.

Dock - även om vi är blivande konkurrenter i tantellerungdomssnusklitteraturen så må jag medge att det var det synd att de inte tog emot manus på Harlequin ens för läsning.
Men eftersom jag känner igen en ung man i nöd så har jag så klart en lösning: Givetvis skall du ju bli hundrastare!
Företrädelsevis när det är snöstrom, inför tentor, under VFU:n eller när det är tillställningar av annat slag.
Lönen är ju givetvis din oändliga tacksamhet att få en stunds frisk luft och nyttig motion, rosor på kinden och snöglop i blick - och och det dessutom med sällskap!

Det är bara att du hör av dig!

Postat av: Tomas

Elin 1: Ja, absolut! Kanske kan skriva såna där spännande noveller i Året runt? Och Coca Cola borde sponsra min blogg. Speciellt eftersom jag har så många läsare. Haha!

lyol: Det kan vi ändå serru! Men vi får inga pengar för det är jag rädd...

Elin 2: Jag är ledsen, men jag var faktiskt inte medveten om era planer. Men uppenbarligen är det många som kommit på idén med tanke på hur chockerande många det är som skickar in! Hursomhelst får du och denna "E" självklart bidra till våra snuskböcker om de blir av ändå. Fast inspirationen svalnar ju givetvis i takt med att inga pengar kommer...

Angående hundrastare tog det mig först och främst en evighet innan jag fattade att det stod hund-rastare och inte hundra-stare. Jag är ju som sagt ingen hundmänniska av rang men jag ska absolut höra av mig om jag inte kommer på något bättre! Malte verkar trots allt vara en hyvvens jycke!

2008-02-07 @ 21:44:33
Postat av: Elin

Äschdå, det är ingen fara, nog vet jag att ni inte stulit några idéer inte.*känner mig storsint*

(Du förstod väl att jag var ironisk och skämtade va? Jag menar, idén är ju som sagt inte särskilt originell liksom. Tyvärr. Nog anar jag att du inte tog min lilla anklagelse på allvar, men man VET ju aldrig *blev en smula orolig*)

Hm, har ni inte varit in på några sidor typ erotiska noveller eller liknande? Fast där kanske man bara skriver för sitt eget höga nöjes skull och inte för inkomst. Och det är ju onekligen en något mer... Avancerad repertoaaaar på dessa sidor. Inte för att jag vet det egentligen, nej nej. Men man måste ju göra research!

Hihi, hundra-stare! Hihi!

Postat av: Tomas

Elin: Hahaha, jaa, jag fattade att du skämtade. Jag tror dock att jag ska börja använda såna där flirtgubbar oftare så att det blir lättare med ironi/sarkasm på internet. Jag är allvarlig! ;)

Alltså, jag är ju inte direkt intresserad av "erotiska noveller" som sådant. Jag är egentligen mer intresserad av själva banaliteten i harlequinhistorier, samt alla klyschor som man faktiskt får använda. Men det är klart, det finns säkert rikligt med inspiration! ;)
(

2008-02-08 @ 00:51:25
Postat av: Bek

Jag är "ironisk". ;-)

2008-02-09 @ 12:38:46
Postat av: matilda

du kan ju skriva på engelska istället? att ge ut dem i usa/gb/australien öppnar ju upp för en större marknad och mer pengar...

Andra förslag? Jag tycker det behövs en insats att rengöra våra svenska diken längs vägarna. Så mycket skit folk slänger ut från bilen när de kör på motorvägen! Det är visserligen ett farligt arbete men om du får betalt i vikt av skräp så blir du nog snart rik!

2008-02-11 @ 12:40:32
URL: http://mystiskt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0