Genvägar till en bättre vardag

Eftersom sommaren tjuvstartade lite halvt för några veckor sedan, blev många besvikna över att vädret blev sämre igen. Det blev kallt, grått och regnigt lika fort som smöret smälte veckan innan. Nu är vädret "sådär", men folk runtomkring gnäller ändå på vädret. Om man bortser från det faktum att människor ALLTID gnäller på vädret oavsett väder, så är det ändå uppenbart att de missat hela grejen med vår och sommar. Det är inte solskenet, ljuset och värmen som är det bästa med att snön smälter bort som folk verkar ha fått för sig, utan det är istället något helt annat. Det bästa med våren är genvägarna.

Det må låta som en petitess, men faktum är att när snön smälter bort och gräset kommer fram så öppnas det helt nya världar och friheten är enorm och outtömlig. När snön ligger på marken blir man mer eller mindre tvungen att följa de upplogade vägarna och särskilt mycket alternativa vägval finns inte (i Norrland, that is). Nu när gräset frodas är det återigen möjligt att spara sekunder genom att gena över vissa ställen. Tänk alla lekparker man kan gena igenom, eller de folktomma vägarna som kröker sig som man utan problem kan korsa "för tidigt". På sådana genvägar sparar man kanske, om man är effektiv, fem sekunder av sitt liv som man kan lägga på annat viktigt. Att man sedan slösar dessa fem skunder på i princip ingenting är inte väsentligt. Inte heller att själva genvägen i sig är väldigt kort och varken sparar några mängder i tid eller ork är särskilt viktigt. Poängen ligger istället i frihetskänslan. Nu kan man faktiskt gena över en gräsplätt utan att plumsa ner i två decimeter blötsnö. Man kan cykla över grusplaner. Man kan klättra över små staket. Solen kan ju ta sig någonstans - det är genvägarna som är grejen med den bortsmälta snön. Tänk på det nästa gång du genar förbi gungorna i den lilla lekparken.

Men okej. Jag tar gärna varmt väder också.

Och till sist ett litet tillägg till Anna, som sitter och kämpar med uppsats och därigenom har lite att göra. Kolla det här youtubeklippet. Du kanske sett det förut, men det är ändå riktigt roligt om man är lite blödig för puttinuttiga filmer. Jag funderar på att skaffa riktigt brittiska barn... påminner de för övrigt inte litegrann om det där gamla kortet på pappa och Bo som barn?



Var inte rubriken till det här inlägget skitbra förresten? Helfyndigt och informativt. Jag är ganska nöjd själv faktiskt. En av mina bästa prestationer någonsin kanske. Typ.

Kommentarer
Postat av: Anna

Haha, jo det har du rätt i! Det är bara "Bosses" tofs på huvudet som saknas! Dessutom tror jag att det där mycket väl skulle kunna ha hänt på Raningsvägen där under tidigt 60-tal. Minns du pappas prat om "gaffel-i-näsan-incidenten"?

Tack ska du ha för omtanken!

2008-05-19 @ 17:18:19
Postat av: Peter

men tomas, varför youtubar du på sånt? hur kommer man att söka "små britter biter varandra"? eller kom du över den "av en händelse"? ;)

2008-05-19 @ 19:10:41
URL: http://www.starmate.se
Postat av: Tomas

Anna: Gaffel-i-näsan är väl på sätt och vis en variant på finger i munnen? Typ.

Peter: Jag söker alltid på brittiska bebisar. Jag trodde att du kände mig bättre än så ;)
Fast å andra sidan hade 25 miljoner människor hittat dit före mig, så... ska man bli orolig?

2008-05-19 @ 20:21:26
Postat av: lyol

är det bara jag som tycker att den äldre ungen ser lite för lurig ut när han stoppar in finger nummer 2 i munnen? jag trodde först att han typ skulle säga att han gjort något äckligt med fingret som en hämd för att ungen bet..

2008-05-19 @ 22:22:57
URL: http://lyol.blogg.se
Postat av: Suffe

Jag säger bara: NAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAW...!! Vi kan avla fram små barn med utstående öron och sedan enbart prata brittisk engelska med dem...? :) Imorgon är det sista besöket med min lille favvis, jag hoppas på en puss och en teckning :D Vi ses imorgon/på tisdag! :) Puss!

2008-05-22 @ 13:18:26
Postat av: Tomas

lyol: Haha, jaa, nu när du säger det ser han lite lömsk ut? Hans artiga britishness är bara en täckmantel. Å andra sidan ser Charlie lite väl nöjd ut för att det ska vara ett bajsfinger?

Suffe: Absolut, men då får du sköta brittiskan, annars kommer jag och fördärva dem med min MTWn och liknande... ;)
Lycka till med favoriten, hångla försiktigt dock..! Puss!

2008-05-22 @ 16:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0