Jättepungen

image169


Visst vore det roligt om forskarna uppfann ett botemedel mot AIDS? Eller kanske kunde de hitta på ett sätt att bota cancer kanske? Absolut, det vore trevligt. Men det känns ändå bra att man lägger ner energi på viktiga saker också. Vad vore världen utan en jättepung till exempel? Inte lika fräsig, helt klart.

Dessutom är det ju fascinerande att Expressen letar upp youtube-klipp, kommenterar dem lite kort och lanserar det som "nyheter". Att pungen dessutom ser ut att vara gjord av en grupp högstadielever under en temadag tänker jag inte kommentera vidare.

Däremot tycker jag pungen är en väldigt märklig kroppsdel som vi egentligen pratar för lite om. Eller, kanske inte, jag vill nog inte diskutera pungar under söndagsmiddagen egentligen, men det jag menar är att man inte riktigt tänker på den. Den har mest fått rykte om sig som snoppens bihang, kan man säga. Men det är ju trots allt från testiklarna (som finns i pungen) som vi för vidare vår avkomma, varför den har en väldigt viktig funktion. Med tanke på att pungen är så känslig borde den ju rimligen sitta på insidan för att skydda från skador. Men för att spermaproduktionen ska fungera på bästa möjliga sätt, krävs det att kroppstemperaturen är något lägre (37 grader)där än resten av kroppen, varför pungen hänger på "utsidan" av kroppen. Det är också därför den varierar i storlek - den anpassar helt enkelt form efter värme. Nu är det dock dags att sätta pungt (jag är för rolig ibland).

Det var dagens pungfakta. Över till ekot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0