Var håller föräldrarna hus?!

Det roligaste med att läsa nyheter på internet är att folk nuförtiden får kommentera nyheterna. Min bror gjorde mig för ett tag sedan uppmärksam på att det alltid, oavsett vad nyheten handlar om, är någon som kommenterar något i stil med "... och var är föräldrarna?". Det spelar absolut ingen roll om nyheten handlar om att rattfylleriet i Sverige ökar eller att en 34-årig man i Smygehuk har rånat en korvkiosk; felet är ändå alltid att föräldrarna inte håller koll på sina barn. Det är roten till all ondska, eller åtminstone roten till alla problem vi har i dagens samhälle. Att redan de gamla grekerna klagade på hur ohyfsade och oartiga "dagens ungdom" var är inte särskilt intressant, utan det är just i dagens samhälle som föräldrarna verkar ha tappat greppet, att döma av alla dessa kunniga kommenterare. Läs valfri nyhet på aftonbladet som genererat ett antal kommentarer så kan jag nästan garantera att det finns någon som tar upp problematiken kring oansvariga föräldrar.

Med detta i färskt minne tycker jag därför att denna nyhet är fantastiskt underhållande. Det handlar om att en man från Sorsele fått sin bil nerkissad. Allan, som mannen heter, tror att urinerandet beror på att han skrivit ett blogginlägg om just föräldraansvar, och att det då är ungdomar som kissat i hans bil som någon slags hämndaktion.

Några frågor:
- Hur kan man vara så säker på att det är just ungdomar som kissat i bilen?
- Varför skulle ungdomarna vilja kissa i bilen för att föräldrarna kritiserats i en blogg?
- Varför lämnar man bilen olåst vid en högstadieskola med elever vars föräldrar är oansvariga?
- Varför tar han med fingrarna där kidsen trots allt har kissat?
- Är det bara jag som börjar tänka på vinbärsgelé när jag hör ortsnamnet Sorsele, som för övrigt låter rätt ballt? (vill även tillägga att jag är högst medveten om att det uttalas sårrsele och inte sårsele´, om nu någon trodde det)

... och viktigast av allt:

- Var håller föräldrarna hus!?


Denna grabb kanske kissade i Allans bil? (det jag fick upp av att bildgoogla "urinera")


Notera att jag på intet sätt tycker att det är rätt att kissa i folks bilar. Det är äckligt, dumt och väldigt onödigt. Dessutom är det farligt att röka vilket busen/busarna verkade ha gjort. Jag tycker bara det är intressant att ungdomar direkt anklagas, eller åtminstone "de oansvariga föräldrarna". För jag menar - vilken förälder misstänker inte att ens tonåring kissar i folks bilar på fritiden?

Oansvarigt!

Resultatet ingen har väntat på

Så. Äntligen ska svaret på frågan ni alla undrat över besvaras. Vad skulle ni bloggläsare göra med en gammal oöppnad dumle? Frågan har varit ställd under väldigt lång tid, rättare sagt så lång tid att jag överhuvudtaget glömt bort att den var ställd. Men plötsligt kom jag på det och tyckte att jag skulle ta bort den, tänkte tt det kunde vara kul att redovisa resultatet: 

Du hittar en oöppnad dumle i din vinterjacka.Du vet inte hur länge den legat där.Vad gör du?
(antal svarande inom parentes)

Du blir äcklad och kastar den  -  11% (10)

Du blir sugen men kastar den ändå  - 23 %(21)

Du sparar den och ger till någon för att vara snäll  - 1% (1)

Du sparar den och ger till någon för att vara elak  -  6% (5)

Du äter upp den men inbillar dig att du mår dåligt av det   -  3% (3)

Du äter den och njuter av det  -   56% (50)

Totalt antal röster: 90



Vad drar vi då för slutsatser av detta? Jo, att ni som läser huvudsakligen är livsnjutare, vilket är en bra sak. Ni låter inte ovetskapen hindra er nyfikenhet och ert sötsug och ärligt talat så är ju godisen skyddat av ett mycket säkert plastpapper. Eller vad drar vi för slutsatser egentligen?

Angående Tintinfilmen...

... glömde jag ju att säga att jag personligen helst hade sett Yordan Letchkov, bulgarisk VM-kung från 1994, ikläda rollen som Tintin...


... med Thomas Wassberg som Kapten Haddock....

 


... och bröderna Sedin som Dupontarna.





Och ja, Olle Sarri må vara lik Tintin till utseendet, jag vet det, men nej, jag står fast vid att det ska vara Letchkov och ingen annan.

Anfäkta och anamma!

Allas vår käre Tintin, som just precis idag fyller 80 år och 19 dagar vilket man med lite fantasi kan låtsas säga vara något anmärkningsvärt eller lite mer ärligt säga vara blogguppmärksammat 19 dagar för sent och vidare gett upphov till världens mest konstruerade, omöjliga och mest felaktiga bisats som någonsin skapats, ska, som ni kanske vet, bli film!

För enkelhetens skull skriver jag om den där meningen; den här gången på läsbar svenska. Tintin ska bli film! Personen som ska få axla uppdraget att spela den lille rasistiske journalisten är ingen mindre än Jamie Bell, ni vet den där killen som steppade så bra i Billy Elliot. Jag vill här poängtera att även jag personligen hade kunnat göra rollen som Tintin mycket bra på grund av mina oerhörda skådespelartalanger och rent Tintin-intresse. Och dessutom är jag ju till utseendet mycket lik Jamie, vilket är vetenskapligt bevisat, och därför borde jag kunna göra rollen minst lika bra som honom.

Men när det kommer till kritan är jag nog nöjd med valet av Jamie som Tintin. Det är dock förenat med vissa problem. Eftersom jag är uppvuxen med Thomas Bolme som den sanne Tintinrösten kommer det naturligtvis bli helt bakvänt att höra Tintin prata med någon annan röst än just Bolmes. Att Tintin inte pratar svenska i filmen kan jag acceptera och även tycka vara bra, men jag fruktar ändå det ögonblick då man hör Tintin öppna munnen för första gången på vita duken och någon annan än Thomas Bolme pratar. Jag vill ha den där underbara, konstiga blandningen av mys och pondus som Bolme förmedlar.


Bolme ger ett förtroendeingivande intryck med sitt röda paraply och lätt lutade huvud

Men Tintin är ju, som vi alla vet, egentligen bara en bifgur i sammanhanget. På samma sätt som huvudpersonerna i disneyfilmer oftast är väldigt torra och tråkiga i förhållande till bifigurena (jmfr t.ex Aladdin med Anden, eller Snövit med dvärgarna) är också Tintin det. Tintin är egentligen ganska trist - det är bikaraktärsgalleriet med exempelvis Kapten Haddock, Dupontarna och min personliga favorit Professor Kalkyl som håller skeppet flytande och dessutom bjuder på trevlig underhållning i kabyssen. Därför är det egentligen ganska ointressant att prata om vem som ska spela Tintin i en filmatisering, när frågan snarare borde vara vem som ska spela Haddock.

Här blir det också intressant. Haddock ska nämligen spelas av ingen mindre än Andy "Gollum" Serkis. Sug på den. Visserligen känns Gollum mycket kapabel till att kunna leverera sina svordomar och andra Haddockismer, men samtidigt känns han väl lite... gummiartad? Jag vet inte, men jag tror det kan bli bra. Dessutom är det ju faktiskt, inte själva Gollum som ska spela Haddock. Hur ska herr Serkis slippa bli förknippad med den rollen i fortsättningen?

Mest intressant av allt är dock att Simon Pegg och Nick Frost båda är med i filmen, vilket naturligtvis inte kan bli annat än underbart bra. Jag har ingen aning om vilka roller de ska spela, men gissningsvis kommer de spela Dupontarna. Den komiska biten kommer de absolut att klara av, men hur hade filmskaparna tänkt få dessa två herrar att vara porträttlika enäggstvillingar?


Framtida Dupontare, månne?


Det här blir bra grejer.

Kanske.


Return of the Living Dead

Att jag genomför min bloggcomeback genom att helt enkelt posta ett youtubeklipp är förstås otroligt svagt. Att jag dessutom helt fräckt snott klippet direkt från en av mina favoritbloggar gör, om möjligt, det hela ännu svagare. Å andra sidan kan min synd förlåtas av det enkla faktum att klippet är så otroligt bra att det förtjänar att spridas och ses av så många som möjligt. Svensk film kan behöva en liten knuff framåt och det här projektet är ett bra kliv.




Vad vore världen om vi inte hade fullt med människor med massor av tid över som redigerar ihop såna här underbarheter och lägger upp på youtube? Och vad skulle Sverige ha varit utan Ernst-Hugo? Och vad skulle vi skratta åt ifall Andreas Wilson lärde sig skådespeleri?

Svar: Bra mycket tråkigare.

Ifall någon undrar...

... så ja, jag lever fortfarande! Jag är bara lite lat och har annat för mig för tillfället. Håll till godo.

Tills vidare kan ni titta på den här bilden av ett päron:




Trevlig helg!

RSS 2.0