Död snö och hyllningar till Adolf




Jag har två mål med mitt liv. Det ena målet är att någon gång få spela Stormtrooper i någon av de gamla Star Wars-filmerna, men då tidsmaskinen aldrig kommer uppfinnas (vilket man med stor sannolikhet kan påstå eftersom de i framtiden isåfall borde åkt tillbaka i tiden, vilket vi ju borde ha märkt) kommer jag aldrig få uppleva detta.

Tur då att mitt andra mål med livet är betydligt mer realististiskt, nämligen att få spela zombie i någon film i framtiden. Det är faktiskt en svårare uppgift än man kan tro, åtminstone om man vill vara en trovärdig levande död. Jag vill trots detta gärna tro att jag har den talang som krävs. Om inte annat så vore det väldigt skoj.

Nu är det bara att vänta på att Svensk Filmindustri ska fatta grejen med zombiefilm, och ta tillfället i akt och göra en. Till och med norrmännen har ju fattat, och i dagarna kom filmen som det snackats om rätt länge nu. Död snö, en norsk nazizombiefilm, har hyllats som den kanske bästa filmen i genren på diverse filmfestivaler.  (Även om i princip allt är skräp finns det oväntat många filmer inom den genren). Självklart blir det däremot förstås bara pannkaka av alltihop när recensenter på Aftonbladet eller Expressen ska se liknande filmer och ge omdömen. I försöken att verka kunniga drar de referenser till Romeros zombiefilmer och Sam Raimis Evil Dead-filmer, vilket snarare bara säger hur totalt de missförstått alltihop, även om nu betygen i sig kanske inte är felaktiga.




...och trailern lovar ju gott. Nazismen är ju, precis som zombies, lite av ett intresse för mig också med tanke på att jag studerar till lärare i historia. Och i och med det vill jag även passa på att gratulera alla svenskar som heter Adolf, som ju hade namnsdag i tisdags. Grattis! Ni är säkert många som fått det namnet sedan 30-talet och framåt...

Kommentarer
Postat av: Suffetuffe

Som om inte nazisterna var äckliga nog i levande (läs: fast) form...men jag är lätt på att se den! :D Ska ta med riktigt många filmer med mig tillbaka så vi kan sitta i vår (förhoppningsvis) nytapetserade lägga till hösten och se film med ljus (haha, skrev ljud först :D) Puss!

2009-06-27 @ 00:21:05
Postat av: Lotta

det verkar vara en mycket bra film, det där. vilka skådespelarinsatser!



fick förresten höra av min kollega som extrajobbar på ica, att pensionärerna tror att fisherman'(s friend) uttalas fis-herman. det tyckte jag var kul.

2009-06-30 @ 14:04:26
Postat av: Ben Inkognito

Filmen verkar hur grym som helst. Visste inte att norrmän kunde göra film, än mindre zombiefilm haha.



I övrigt var din blogg välskriven!



/Ben Inkognito - också en umeåbo



http://beninkognito.blogspot.com

2009-07-09 @ 07:37:04
URL: http://beninkognito.blogspot.com
Postat av: Tomas

Suffetuffe: Såklart att nazister i zombieform är ännu ondare, även om zombier i vanlig ordning är känslolösa och bara drivs av hunger. Men visst, nazizombies med andra drivkrafter fungerar såklart bra det med! :) Till hösten, då du!



Lotta: Fis-herman? Haha! Fast inte riktigt lika kul som när morfar försökte uttala "Sunset Beach". Tänk dig det andra ordet på någont slags hybrid av "engelska", pitmål och glommersträsksmål...



Ben Inkognito: Tack för de uppmuntrande orden från en umeåbo. Håll utkik efter fler norska filmer!

2009-07-12 @ 15:47:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0