Läsa upp betyg på Komvux?

På måndag kommer regeringen med ett nytt förslag som innebär att elever inte får läsa upp gymnasiebetygen på Komvux. Endast de som fått underkänt ska ha möjlighet till detta, alternativt göra en tenta för att öka betyget.

Rent spontant tycker jag det låter knasigt. Att man inte fått tillräckliga betyg på en kurs kan ha miljontals olika anledningar: sjukdom, föräldrar i skilsmässa, omognad, skoltrötthet, dålig lärare, "dålig form" eller gudvetvad. Det är inte, som herr Björklund verkar tro, lata elever det handlar om, även om det säkerligen finns sådana också. Sen tycker jag argumentet att "det är slöseri med samhällets resurser" låter ganska illa. Hur var det nu... ska utbildning löna sig? Känns inte riktigt så, va?

Men vad säger ni? Knas eller kalas?




(Jag ber om ursäkt. Det här inlägget blev ovanligt seriöst, men det känns väldigt intressant samtidigt. Men för att slippa seriositeten skriver jag ordet "bajs" här. Bajs. Så, nu känns det lite bättre.)

Kommentarer
Postat av: Matilda

KNAS! (säger jag)

Vem ska nu bli läkare tycker han? Eller vänta... nu kanske det blir möjligt att komma in på läkarprogrammet utan att ha pluggat i 15 år på komvux och gjort högskoleprovet 30 gånger. Eller nä... läkarutbildningen är ju för lång, helst ska man ju enligt Björklund bara plugga i tre år och sen ut i arbetslivet (vilket arbetsliv? vilka jobb?)

2009-06-15 @ 15:29:30
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Elin

Inte bara knas utan skandal till och med!

2009-06-15 @ 19:13:33
URL: http://eliste.blogg.se/
Postat av: Tomas

Intressant. Björklund vill bli av med "snällhets-betyg", det vill säga att man kan ge ett godkänt till en elev som egentligen inte förtjänar det, så att eleven ska skärpa sig till nästa termin (används framförallt på högstadiet då betygen inte är slutgiltiga). Med andra ord öppnar Björklund upp för "taktik-IG". Det är alltså bättre att bli underkänd än att få ett G.

2009-06-15 @ 23:04:19
Postat av: Lotta

om jag ska vara helt ärlig så förstår jag vad björklund vill med detta. jag vet ett antal människor som läst på komvux i flera år nu, trots att de har godkända betyg. det är väl bättre att komvux är till för de som fått underkänt så att de får ett mer anpassat stöd? det finns ju fortfarande möjlighet att tenta upp betygen, men det behöver ju inte involvera samhällsresurser!?

2009-06-16 @ 15:27:59
Postat av: Anonym

om jag ska vara helt ärlig så förstår jag vad björklund vill med detta. jag vet ett antal människor som läst på komvux i flera år nu, trots att de har godkända betyg. det är väl bättre att komvux är till för de som fått underkänt så att de får ett mer anpassat stöd? det finns ju fortfarande möjlighet att tenta upp betygen, men det behöver ju inte involvera samhällsresurser!?

2009-06-16 @ 15:28:32
Postat av: Lotta

jag tyckte inte att du fått nog med kommentarer uppenbarligen, så jag tar det en gång till. eller egentligen gillar jag inte när datorn publicerar min kommentar två gånger och eftersom alla goda ting är tre:



om jag ska vara helt ärlig så förstår jag vad björklund vill med detta. jag vet ett antal människor som läst på komvux i flera år nu, trots att de har godkända betyg. det är väl bättre att komvux är till för de som fått underkänt så att de får ett mer anpassat stöd? det finns ju fortfarande möjlighet att tenta upp betygen, men det behöver ju inte involvera samhällsresurser!?

2009-06-16 @ 15:30:23
Postat av: Tomas

Lotta: Jag gillar många kommentarer så det är bara trevligt med trippelpostning :)



Jag förstår också vad Björklund vill åt, men jag tycker fortfarande det är en dum idé. Självklart finns de det som harvar runt på komvux i "onödan", men de behöver väl inte utesluta de som faktiskt behöver? Du nämner att du vet folk som pluggar på komvux trots godkända betyg - själv känner jag folk som pluggat upp låga betyg på "skitkurser" för att kunna söka de universitetslinjer de vill läsa; linjer som de inte visste att de ville läsa i början av gymnasiet då betygen sattes.



I det långa loppet är det inte slöseri med samhällsresurser. Det är snarare en investering.

2009-06-16 @ 18:15:34
Postat av: Lotta

...men de som pluggar upp skitkurserna kan väl tenta upp de istället? är ju mycket smidigare.

2009-06-17 @ 17:18:12
Postat av: Tomas

... men "tenta upp" slutkurserna kan de göra även i nuläget om de tror sig klara kurserna utan att behöva läsa om dem. Skillnaden är att man i dagsläget får välja om man behöver läsa kursen eller inte; med det här förslaget försvinner den möjligheten. Så nej, jag tycker fortfarande att det är smidigare som det är. Det är trots allt kunskaperna och inte själva behörigheten i sig som är det viktiga.

2009-06-17 @ 17:39:20
Postat av: Lotta

...men man får mer kunskap av att gå vidare från gymnasienivå, vilket går snabbare om man tentar upp kurserna. det känns som att dagens system har fått många unga, bl a min bror, att fastna på komvux. nackdelen har blivit att komvux använts som ett socialt nätverk. frågan är om en persons kunskap blir så mycket högre för att man har vg istället för g i t ex samhällskunskap A. jag tror man lär sig mer på att läsa på universitetsnivå, eller kanske på att jobba.



2009-06-18 @ 11:19:39
Postat av: Tomas

Huruvida man får mer kunskap av att gå vidare från gymnasienivå genom att tenta av gymnasiekurser utan att läsa dem är inget påstående jag delar. Alls. Och visst lär man sig kanske mer på universitetsnivå, men det är ju just därför man pluggar upp komvuxbetygen - för att komma in på universitetslinjer! Hur ska man lära sig mer där om man förlorar vägen in?

2009-06-24 @ 11:40:54
Postat av: Lotta

men man förlorar inte vägen in om man fortfarande kan tenta upp kurser, vilket man kan. det är ju bara effektiviserat. de som har risk att förlora vägen in är de elever utan godkända betyg och de gagnas av att resurserna istället läggs på dem. på det här sättet blir eleverna även mer motiverade att vara engagerade i gymnasiet. förut har vissa elever tänkt att det bara är att läsa upp betyg på komvux om det går dåligt i gymnasiet.

2009-06-28 @ 10:35:51
Postat av: ida

DETTA är SKNDAL! vad håller de på med? om man tar tjänstledigt från sitt jobb för att läsa upp några ämnen på komvux måste man ju få göra det.. herre gud jag har IG i ett ämnen ska jag då ta tjänstledigt 100% men bara få läsa ett ämnen nej SKANDAL!!!! kan tycka att de som verkligen vill ha en högre utbildning som kräver att man har ett väldigt högt snitt betyg måste ju få chansen annars får man ju sänka antagnings krav på universiteten, vilken knappast kommer vara troligt.

nej jag ska läsa på heltid i höst på just komvux.. hur det nu ska gå till. med tanke på att de har bara enstaka kurser och jag har bara IG i ett ämne.. hmm önska mig lycka till ;) bra bolgg by the way...

2009-07-01 @ 21:54:47
Postat av: Tomas

Lotta: Det finns även risk för det totalt motsatta - elever som ligger på gränsen mellan G och IG väljer det senare alternativet eftersom de då får möjlighet att läsa på komvux, vilket de annars inte skulle få.

Sen tycker jag att piska är fel form av motivation, vilket det här förslaget är. Vissa elever skulle klara högre betyg i vissa ämnen, men pga av olika omständigheter (mobbning, sjukdom, sociala problem i hemmet/skolan, dåliga lärare osv osv osv) kan man få ett lägre betyg än vad man egentligen skulle klara av om man läser kursen fullständigt. Så en person som skulle vara lämpad för läkare skulle alltså kunna missa chansen att ta sig in på läkarlinjen eftersom han "bara" fick G i musik. Låter det rimligt? Det tycker inte jag, i alla fall.



Att tenta av en kurs i efterhand är möjligen ett sätt att visa att man klarar av målen - men detta ger inte kunskap, det ger bara ett betyg, vilket inte alls är samma sak. Enligt skolplanen är kunskapen det centrala - inte poängen.



ida: Jag håller med dig, det låter bortkastat att läsa enbart en kurs i ditt fall. Det är en säkerhetslina som försvinner i och med detta förslag. Och att sänka universitetsantagningen tycker jag låter lite baklänges. Det skulle ju isåfall, med dagens syn på betyg, innebära en kvalitetssänkning på universitetsutbildning. Men jag önskar dig lycka till i alla fall! :)

2009-07-08 @ 16:56:59
Postat av: My

Jan Björklund är dum i huvudet (hela idéen om att sätta en militär som skolminister är det), men det här förslaget är fan så vidrigt det kan bli. Vi är för fan bara människor, och alla begår misstag. Man borde inte bli utstött från samhället bara för att man var skoltrött (i "sämsta" fall, i annat; var med om ett trauma eller liknande) under något år i gymnasiet- man borde få ännu en chans. Jag är så förbannat trött på regeringen och alliansen. Låt oss kämpa ordentligt för att bli av med dem till nästa val! Upp till kamp, kamrater!

2011-01-29 @ 01:26:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0