Fula ord

Eftersom jag är mycket upptagen med att skriva examensarbete nu, tänkte jag uppdatera bloggen genom att helt enkelt bjuda på en av mina favoritscener ur The Wire. Otroligt snygg scen på så många sätt, och det visar också att varierad Shakespeardialog på vers absolut inte är nödvändigt för att få publiken att förstå vad som faktiskt händer. Grymt bra på så många olika nivåer, även om något enstaka svärord kan förekomma:


När man tänker på The Wire brukar steget till svensk film i allmänhet och svensk polisfilm i synnerhet kännas väldigt stort. Men faktum är att steget inte är särskilt långt alls. Jämför James "Jimmy" McNulty och William "Bunk" Moreland i klippet ovan med vår egen svenske Jakob "Butt-Chin" Eklund nedan så förstår du nog vad jag menar.


Men jo, visst. Man kan kanske ana en liten, liten skillnad ändå, trots allt.

The King of King - A Fistful of Quarters

Ikväll 22.00 sänds den briljanta King of Kong på SVT1. Har du inte sett den ännu så passa på att göra det nu! Hade inte denna film funnits hade för övrigt Steve Wiebe (och möjligen även Billy Mitchell) varit självskrivna på listan för Bortglömda Hjältar. Men nu finns det redan en höjdarfilm om dem, så vi kan avvakta med hyllningarna tills vidare.



Test

Okej. Handen på hjärtat nu. Hur många av er läsare har någon gång under senaste veckan påpekat, frågat, nämnt eller undrat vad det egentligen är för skillnad mellan julmust och påskmust?


Aftonbladet utmanas av PT - vilka har Sveriges viktigaste nyheter?

I höstas lamslogs Sverige av den chockerande nyheten: en stadsduva har anlänt till Arjeplog! Det var Arjeplogs egna stjärnreporter och lokalkändis Bertil Sundkvist som stod för scoopet då, och då det begav sig blev den snackis i hela Sverige. Även här på bloggen omnämndes nyheten.

Nu har det hänt igen! I förrgår publicerade nämligen Piteåtidningen en ny notis. Den är ganska kort så jag citerar den i sin helhet:



Stadsduva i Arjeplog
ARJEPLOG 

En stadsduva har slagit sig ner i byn Jutis väster om Arjeplog.
- Det är ungefär en vecka sedan den kom, berättar Birger Westerlund. Den sitter på hängrännan bakom farstukvisten, och är inte alls skygg.
Duvan låter sig väl smaka av solrosfröna på fågelbordet.



Det framgår inte vem som skrivit notisen, även om det finns skäl att anta att det återigen är den grävande journalisten Bertil Sundkvist som skrivit. Det framgår inte heller om det är samma stadsduva som förut. Man kan förstås tänka sig att det är samma duva, och att det helt enkelt gått så pass lång tid att Piteåtidningen tyckte att det var en så bra nyhet redan första gången att man beslutade sig för att ta nyheten en gång till, ett halvår senare. Dessutom var ju inte duvan i Arjeplog utan i Jutis denna gång, vilket tyder på att det faktiskt kan vara en annan duva. Den kan förstås också ha flyttat på sig, men det är svårt att säga utan närmare undersökning. Låt oss hoppas på en följetong i tidningen!

Detta kan vara den nyhet som på allvar utmanar Aftonbladets spaltmeter om Laila Bagges rumpchock i Let's Dance när det kommer till nyhetsvärde.



VM i MS Röj inställt

Nä. Såklart jag inte ska till Sydkorea för VM i Ms Röj. Jag är faktiskt riktigt genomusel på spelet och har knappt fattat hur man ska tänka. Jag tror heller inte att någon gick på skämtet fullt ut, men det är helt okej. Tyvärr är det ganska svårt att lyckas med aprilskämt nuförtiden, eftersom det är så överfullt med skämt överallt och det är svårt att undgå att påminnas om vilken dag det är. Man hinner knappt sätta på datorn innan man kan läsa rubriker som påminner en om att man ska akta sig för att bli lurad. Lite tråkigt, tycker jag nog. Jag hade gärna själv blivit grundlurad, men det är svårt eftersom man hela tiden blir påmind om vilken dag det är.

Årets bästa aprilskämt stod Västerbottenskuriren för. Annars gillar jag förstås den här gamla favoriten som kablades ut för några år sedan då Rederiet fortfarande var populärt:


Mr Röj goes international

De som känner mig bäst vet att jag har en dold talang. Jag har nämligen alltid varit rätt duktig på MS Röj, ni vet det där gamla spelet som följer med windows, där man klickar på rutor för att undvika "minor". Jag testade det redan när jag var liten och hade viss talang redan då, och spelade ganska intensivt tills jag var ungefär 12-13 år. Sedan slutade jag att spela, och jag har endast spelat någon enstaka gång då och då sedan dess.



Fram tills nu, då. Häromveckan såg jag nämligen till min stora förvåning att man anordnat uttagningar för VM i MS Röj (sista uttagningarna var igår). Jag tänkte "lite ironiskt" att det inte skadar att vara med i uttagningen i alla fall, men trodde inte att jag skulle ha någon chans. Hursomhelst. Under senaste tiden har jag haft ganska lite att göra, vilket har inneburit att jag suttit och tränat på röjande, vilket kanske fått lite väl stora proportioner. Vissa dagar har jag spelat oavbrutet i 2-3 timmar, bara för att finslipa teknik, snabba musklickningar och nya rekordtider.

Men träningen gav resultat! Igår var jag med i en onlineuttagning, och till min stora förvåning vann jag med flera sekunder, match efter match. Det slutade med att jag efter 12 utslagsrundor till sist kom bland de 10 bästa - och därmed kvaliciferade jag mig till VM i Sydkorea/Seoul i november. Helt sjukt!

Eftersom tävlingarna sker live kommer jag alltså resa till Sydkorea i höst. Tur att jag har en ganska oplanerad höst framför mig, samt att jag får resan sponsrad.

Önska mig lycka till - jag kommer behöva det!


Kim Han Gyeongbok - regerande världsmästare i MS Röj och största konkurrent

RSS 2.0