Fuck Aina!

Att klaga på Bertil Sundkvists grävande journalistik känns lite som att kasta pil i kuvös med tanke på att jag i princip aldrig skriver inlägg längre och då jag väl gör det består de oftast bara av länkar till nyss nämnde Sundkvists artiklar, så jag ska låta bli att göra det. Istället tänkte jag att det vore på sin plats att sprida den senaste nyheten som den frilansande favoritmurveln från Arjeplog grävt fram, eftersom det finns ett polisiärt intresse av att få hjälp från allmänheten. Artikeln jag syftar på finns att läsas i sin helhet här, på PTs hemsida.

Martin Lestander är inte arg.
Han är besviken.

Det som hänt är alltså att någon illvillig ligist har klottrat "Fuck Aina" på väggen till Tingsbacka i Arjeplog. De som har någorlunda koll på förortslingo eller åtminstone bläddrat igenom några sidor av Jens Lapidus Snabba Cash känner nog igen att klottret skulle vara någon form av negativ antydan till polisen — kort sagt ett utsträckt långfinger till polismakten — vilket man kan tycka är lite märkligt med tanke på att poliserna i Arjeplog verkar ha relativ koll på det som händer i byn. Lika märkligt är det kanske att några illvilliga ligister använder just förortslingo i Arjeplog, som kanske inte är mest känt för sina förorter.

Nåväl. Allt detta informerar oss Bertil om, och inte nog med det; han får även fram ett uttalande från Aina Karlberg på kommunens ekonomikontor, och hon försäkrar att hon trots namnet inte tagit klottret personligt eftersom hon förstod att klottret inte var riktat mot henne. Även Martin Lestander, polisen på bilden, försäkrar att han inte tar klottret personligt, men betonar också att "han är tacksam för tips som kan leda till att klottraren grips eller att klottret upphörs." Jag vill här understryka att den som vet något som kan vara till nytta för den fortsatta polisutredningen bör höra av sig omedelbart, medan spåren fortfarande är varma.

Det absolut bästa med artikeln är emellertid slutorden. Här har nämligen artikelförfattaren bemödat sig att göra en del viktiga efterforskningar som kan vara av vikt för artikelns innehåll. Vad han skriver?

Att Googla på "Fuck Aina" ger 1 340 000 träffar.

Sedär.

Uppdatering, typ.

Ja, jag ska blogga igen, snart. Jag lovar. Vänta lite bara.

RSS 2.0