Bigger than Barbie

Som en person med historieintresse är det alltid intressant att titta tillbaka i tiden för att hitta de saker som definierar en viss tid. Jag kan själv inte riktigt relatera till swingpjattar, kommunistskräck eller protester mot Vietnamkriget som något annat än historiska fenomen, eftersom jag inte ens var född då. Däremot tycker jag det här filmklippet på ett väldigt tydligt sätt definierar vilken slags tid jag är formad av:


Det är inte lika dramatiskt som världskrig, ransoneringstider eller månlandningen, men det är ändå en del av mig. Dessutom fascineras jag otroligt mycket av att det fanns en tid där folk faktiskt inte var säkra på vem Super Mario var och där Nintendo var något otydligt för allmänheten.

Jag förstår också att detta är ett nostalgiskt klipp som bara till fullo förstås av de som formats av denna tid, men det får ni leva med. Jag målgruppsanpassar inte.

Hoppa högre, min älskade Gullpia!

För en halv evighet sedan, eller närmare bestämt juli 2007, skrev jag ett inlägg om plats nummer 7 på min lista över bortglömda hjältar. Där listade jag några av Astrid Lindgrens bortglömda verk. Det är ett inlägg som då och då får nya kommentarer, eftersom det bevisligen är fler än jag som varit på jakt efter exempelvis Hoppa Högst, Allra käraste syster, Gullpian och Ingen rövare finns i skogen.



Det inte varit särskilt lätt att få tag i dessa kortfilmer, åtminstone fram tills för några dagar sedan då någon vänlig själ laddade upp dem på youtube, dessutom med rätt hygglig kvalitet. Jag ser det som min medborgerliga plikt att helt enkelt hänvisa er vidare till youtube, om ni har något intresse av att återuppleva dessa barndomsfilmer.

Hoppa högst

Ingen rövare finns i skogen

Gullpian

Allra käraste syster



Uppdatering:

Vafalls!? Jag hann knappt skriva färdigt inlägget så filmerna spårlöst från de länkar jag lagt upp, förmodligen av rättighetsskäl. Hoppa Högst finns i alla fall kvar i bra format. De övriga filmerna går också att se, men då i "upphackade" varianter i två til tre delar á 10 minuter vardera och lite sämre kvalitet. Men det fungerar det med.

RSS 2.0