Nazistläraren

Nu verkar bloggen fungera igen, vilket känns bra då jag verkligen är i behov av att skriva av mig. Jag är nämligen oerhört förbannad just nu, vilket inte brukar höra till vanligheterna då jag oftast är ganska lugn av mig. Mina vänner som umgåtts med mig under senaste dagarna har nog redan hört det, men ni får väl helt enkelt leva med att få höra det igen: Jag kommer med största sannolikhet bli avstängd från min lärarutbildning!

Jag blev, minst sagt, väldigt häpen när jag i mitten av förra veckan fick ett brev från universitetsledningen, som avrådde mig starkt från fortsatta studier vid Umeå Universitet. Anledningen var enligt dem att jag misskött mig upprepade gånger under VFU-perioden. Detta var högst överraskande för mig och kom som en blixt från klar himmel. Jag har inte ens blivit varnad om att jag på något sätt misskött mig under praktiken - vare sig från de handledare jag haft eller från någon av universitetslärarna. Men ändå kommer de och påstår att jag misskött mig inte bara en gång, utan upprepade gånger!

Jag kontaktade naturligtvis Umeå Universitet för att få reda på den egentliga orsaken till att de råder mig att avbryta utbildningen, men tack vare diverse byråkratinördar slussades jag mest runt i systemet och skickades från den ena instansen till den andra. Slutligen fick jag dock, via VFU-enheten, reda på att jag blivit anmäld för att ha spridit nazistisk propaganda vid undervisningen under VFU-period. Jag blev väldigt paff, inte minst då jag tar avstånd ifrån allt vad nazism heter. Men jag vet mycket väl var det kommer ifrån. Under ett par lektioner har jag nämligen burit en röd bindel med ett svart hakkors på min vänstra arm, samt haft en tämligen auktoritär och disciplinerad stil. Jag har dock alltid klargjort för eleverna i de berörda klasserna att det varit i syfte att utveckla kritiskt tänkande och få dem att leva sig in i hur det kan ha varit att vara ung i Nazityskland på 40-talet.

Uppståndelsen väcktes framförallt efteråt i cafeterian då elever som inte informerats om min undervisning såg nazistsymbolen på min arm. Jag ställer mig dock helt oförstående till detta, och istället tycker jag att det är samhällets och till viss del föräldrarnas ansvar att eleverna måste kunna kritiskt granska vad som sker inför sina ögon. Framförallt måste de lära sig att förstå ironi. Som lärare anser jag att kan göra egentligen vad jag vill - även klä mig som Hitler - utan att för den skull anklagas för att föra fram nazistisk propaganda!

Jag vill återigen klargöra att jag på alla möjliga sätt tar avstånd från allt vad nazism innebär och att detta inlägg inte ska misstolkas. Det jag menar är att jag anser att jag blivit anklagad på vad jag anser vara felaktiga grunder. Universitetsledningen menar dock att jag bör avbryta min utbildningen eftersom jag antagligen inte kommer att kunna få jobb i framtiden, men jag tror att  det är systemet och inte mig det är fel på.  Men samtidigt vet man ju aldrig...

Vad säger ni? Bör jag avbryta min lärarutbildning och bli något annat, och isåfall vad?


Kommentarer
Postat av: Suffe

Ingen fara älskling, det kommer gå bra! Bara du får chansen att prata med ansvariga lärare och förklara dig så fattar dom att du inte menade nåt illa. Jag blir så arg! >:(

2008-04-01 @ 14:59:34
Postat av: Josefine

Detta var väldigt märkligt, tycker jag. Jag förstår att det är hårda bud som gäller mot nazistsymboler och det kan jag absolut förstå. Men att problemet är att du visat dig i cafeterian för "oinsatta" får mig att fundera. Om jag hade kommit utklädd till häxa, hade jag blivit anklagad för häxeri då? Eller om jag varit sminkad som en clown, hade det då påståtts att jag inte tog undervisningen på allvar? Var går gränsen för att klä ut sig? Om hela klassen hade jaft nazi-armbindlar hade människorna i cafeterian antagligen utgått från att det rörde sig om något slags projektarbete eller liknande - men var går gränsen för hur många som måste vara utklädda då? Jag tror jag måste skriva ett blogginlägg om detta!

2008-04-01 @ 17:32:10
URL: http://tureson.blogg.se
Postat av: Viktor

Va!! Detta var ju väldans trist :(
Kanske kan du få jobba som putsare åt Vader-statyn som ska upp i Ö-vik? (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2163097.ab) Att byta från att sympatisera med ett inskränkt Nazi-imperium till att sympatisera med ett inskränkt galaktiskt dito borde ju inte vara så svårt. Blir ju iaf inte så långt att pendla...

2008-04-01 @ 18:24:51
Postat av: Tomas

Josefine: Oj. Jag uppskattar verkligen ditt engagemang
och det blev en väldig grej av det hela. Men det hela var alltså bara ett aprilskämt. Jag ber om ursäkt för att jag rört till det hela.

Viktor: Jaa, varför inte? Det är ett ganska logiskt karriärsteg, helt klart. Det känns också som att jobbet passar av andra anledningar, kopplade till samma datum som tillkännagivandet av statyn? The Dark Force works in mysterious ways!

2008-04-02 @ 00:13:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0