EM-uppladdning

Istället för att, som jag borde, komma igång med min rapport, har jag istället haft X antal gåshudsexplosioner. Anledningen till detta är ingen mindre Lasse Granqvist - mannen som gör de magiska ögonblicken ännu lite bättre. Lasse är, vågar jag påstå, den bästa sportkommentatorn i Sverige, även om han passar bäst i radio. Om inte annat är han den som bäst ger uttryck för känslor och det gör att man själv dras med i stämningen.

image170


Jag har ägnat halva dagen åt att lyssna på klassiska referat där Lasse Granqvist och Ralf Edström briljerar och odödliggör flera stora, men också fruktansvärda, ögonblick i svensk fotbollshistoria. Det som är underbara ögonblick i sig, blir så mycket bättre tack vare Granqvists engagemang. Lyssna på Zlatans klackmål mot Italien, eller Sveriges frisparksvariant mot Rumänien -94, för att inte tala om Kennet Anderssons kvittering i slutet av förlängningen, eller den dramatiska straffläggningen, eller Anders Svenssons briljanta frisparksmål mot Argentina VM 2002, eller Anders Svenssons nästan lika briljanta stolpträff mot Senegal, eller Mathias Jonsons 2-2-mål mot Danmark som skickade ut gnällitalienarna, eller när Sverige sopade banan mot Bulgarien såväl bronsmatchen VM -94 som gruppspelet EM -04, eller när...

Jag tycker att det är så nära landsförräderi man kan komma att inte få gåshud när man lyssnar på sådana referat. Att höra Lasse Granqvist skrika "DET ÄR INTE MÖJLIGT! DET ÄR INTE MÖJLIGT! DET ÄR INTE SANT!" och sedan höra Ralf försöka stävja det hela med lite förmanande "lugna ner dig lite" efter Zlatans klackmål är helt enkelt underbart. Och sen försöker Ralf komma med lite analyserande tankar, men Lasse är helt enktelt alldeles för uppeldad för att kunna släppa känslan. Försök se det här klippet utan att glädjas, och du gör det riktigt bra, alternativt är du genuint ointresserad.

Och till sist: Kennedy Baki... Bakircic... [efter lite googlande] Kennedy Bakircioglü i startelvan ikväll mot Slovenien. Kul! Jag är tveksam till om han får någon speltid överhuvudtaget i EM, men jag gillar honom och hoppas absolut att det går bra ikväll. Kennedy/Allbäck på topp? Låter väldigt otippat, men... intressant. Skulle däremot inte vilja kalla det chockelva som Aftonbladet gärna vill. Vari ligger chocken?

Kommentarer
Postat av: Peter

förresten tomas, en grymt kul länk:
http://www.norran.se/bloggar/hockeyblogg/

kalla duschar?

2008-05-26 @ 15:30:19
URL: http://www.starmate.se
Postat av: Peter

ursäkta, ignorera förra länken. här är den:

http://www.skanskan.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080522/SPORT/934060625

2008-05-26 @ 15:36:30
URL: http://www.starmate.se
Postat av: Tomas

Va? Jag fattar ingenting? Vad har Mathias Johansson med duschar att göra? :)

2008-05-26 @ 16:26:23
Postat av: Peter

ledsen tomas, men det är svårt att förstå om du skämtar eller inte över internet ;) ett tips är ju att studera bilden noga, om man nu har den läggningen ;)

2008-05-26 @ 16:38:03
URL: http://www.starmate.se
Postat av: Tomas

Hahaha, NU fattar jag! Missade den lilla detaljen där... ;)

2008-05-26 @ 17:29:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0