Hyllning till de bortglömda, del XIX

Jag vet inte om det är positivt eller negativt, men hyllningslistan på bloggen har börjat bli så pass lång nu att det börjar bli krångligt för mig att hålla koll på de romerska siffrorna i början. Med facit i hand var det kanske lite dumt att skriva med romerska siffror för att det "skulle känns lite proffsigt" men frågan är väl vari proffsigheten egentligen skulle ligga. Nog om detta.

Objektet för dagens hyllning är inte någon bortglömd person, utan idag är det istället en chokladkaka som trots sitt speciella namn, utseende och smak inte fått den berömmelse den så väl förtjänar. Den chokladkaka som hyllas är ingen mindre än den gamla trotjänaren Pigall:


Pigall är en riktig klassiker som funnits så länge jag själv kan minnas, dock bara i  Sverige. Den har smakat likadant i alla år, men trots detta verkar den leva i något slags vakuum där folk inte verkar låtsas om att den överhuvudtaget existerar. Istället har Pigall  alltid fått stå i skuggan av mer etablerade chokladsorter som Daim, Japp och Snickers. (Skotte är det i och för sig  ingen som heller köper , men den är å andra sidan skitäcklig och förtjänar att glömmas bort). Aldrig någonsin har jag heller sett en enda reklamfilm för Pigall, vilket är ytterligare ett tecken på dess osynlighet (jag har sett en del tv genom mitt liv...). Så varför har Pigall aldrig slagit kommersiellt?

Svårigheterna för Pigall är uppenbara:

- Man går upp 25 kg i vikt och fördubblar sitt kolestorolvärde bara genom att läsa innehållsförteckningen. I dagens Blossom Tainton-samhälle är sådant av betydelse.
- Namnet Pigall brukar ofta blandas ihop med Pigalle, vilket är ett område i Frankrike som har ett... tjaa... speciellt rykte? Nu har jag visserligen inte varit där själv, men det sägs vara ett område kantat av sexaffärer och prostituerade. Inte riktigt det jag själv vill koppla till en chokladkaka.
- Den som designade omslagspapperet tyckte tydligen att det var en bra idé att ha någon sorts rosalila som främsta färg. Då ska man ändå komma ihåg att det gamla omslagspappret var tusen gånger värre än det papper vi ser ovan.
- Den går bara att äta då den är i perfekt temperatur. Den smälter lätt, och då är den inte längre god.  Då ser  den dessutom ut som den där lilla diarréklickan på bilden ovan. Frestande?
 - Det går inte att vara putslustig och dra ordvitsar om Pigall på samma sätt som andra uppenbara chokladfavoriter:

"Är du helt Coco?
Japp! Jag är ju
Skotte
Äh, give me a
Break va! Du ska alltid vara så himla Käck!" ... osv osv osv...

När det kommer till Pigall går det helt enkelt inte. Jag kan i alla fall inte dra några ordvitsar om den här chokladkakan , speciellt nu när jag inte är pigg alls.
Nej, usch. Det går verkligen inte. Förlåt för att jag ens försökte.

Men varför bör då Pigall hyllas? Jo, helt enkelt för att den är hur god som helst. Den är visserligen sliskig och sanslöst söt, och faller inte alla i smaken. Dessutom måste förutsättningarna för en lyckad Pigallupplevelse vara följande:
- Chokladkakans temperatur måste vara perfekt, gärna lite kall.
- Man får bara ta en bit. Även om du köper en Dubbel-Pigall kan man bara äta en. Det är verkligen en supersöt chokladbit, och vääääldigt mäktig.

Det är svårt att förklara det stora i Pigall, men personligen anser jag att dess storhet ligger i konsistensen. Förutsatt att den är i perfekt temperatur, är den... jaa... svårbeskriven? Den är mjuk, fast lite krispig? Ett tunt lager med mjuk nougat inuti? Jag tror nog att jag överlåter till läsaren att själv avgöra.

Jag bryr mig ändå inte så mycket om ni avskyr Pigall. Det är min lista. Ha!

Hyllningslistan:
1. Andrew Ridgeley
- den andre killen i Wham!
2. Rafael - den fjärde Turtlen
3. George Lazenby - den bortglömde Bondhjälten
4. Timothy Dalton - den andre halvt bortglömde Bondhjälten
5. Bruce McGill - MacGyvers andra vän som inte är med riktigt lika mycket som Pete Thornton
6. Ron Perlman - Birollsinnehavaren med underbett och magisk röst
7. Astrid Lindgrens bortglömda verk - Pippi i alla ära, men nog är Stig, Barbro, Gullpian och Berit också hjältar?
8. Michael Newman - Den fule livräddaren
9. Jim Corr - Brorsan till The Corrs-tjejerna
10. Eva Ulvby, Berit Hofling, Ebba Beckman och Johanna Hermann Lundberg - Urcoola hjältinnor som levererar i alla tider.
11. Monica Forsberg - När-du-hör-detta-ljud-är-det-dags-att-vända-blad-kvinnan
12. Oskantshyvlarna - De som offrar sin egen ostbit för att jämna ut osten för andra
13. David Prowse - Mannen bakom Vaders mask
14. Hjördis - Kvinnonamnet som inte har namnsdag den 4e mars
15. Adam West - Den riktiga Batman med de snygga ögonbrynen
16. Andreas Ravelli - Thomas brorsa som var grym på fotboll men som ingen minns annat än som "Thomas brorsa"
17. Jenny Kallur - Sannas syster som springer skitsnabbt. I onödan?
18. Björn Gustafson - Den riktiga Björn Gustafson som förgyllde barndomen
19. Pigall - Chokladkakan som ingen verkar äta

Kommentarer
Postat av: ylva

vi har saknat dig länge här i bloggvärlden Tomas, gött å se dig tillbaka :) min favorit är ju dubbelnoguat som också är relativt mäktig, men pigall minns jag inte hur det var med, är den ännu värre? måste i så fall ta och testa imorn :)

2008-09-08 @ 21:28:16
URL: http://ylvson.blogg.se/
Postat av: Peter

det luktar lite häst?

mmm, smakar sallad... fast krispigt...

bajs, ha!



ja, jag fick tankarna på allas vår älskade campino-reklam: http://es.youtube.com/watch?v=wohGrszFbTo

2008-09-08 @ 21:33:55
URL: http://www.starmate.se
Postat av: chantalle

haha bra skrivet ;P

2008-09-09 @ 18:14:28
URL: http://chantalles.blogspot.com
Postat av: lyol

pigall är lätt den bästa!

2008-09-11 @ 18:04:59
URL: http://lyol.blogg.se/
Postat av: saom

Jag tror aldrig jag smakat Pigall.

Fantastisk lista för övrigt!

2008-09-16 @ 18:40:35
URL: http://saom.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Hej högt ärade bästis! Jag tycker det är fantastiskt att du hyllar de bortglömda hjältarna här i världen. Min personliga favorit - Michael Newman. Bara för att. Och jag äter Pigall. Någon gång per år. Kolla här förresten: showid23500588.html" rel="nofollow">http://www.pixbox.se/picshowid23500588.html

2008-09-17 @ 22:31:50
URL: http://originallotta.blogg.se/
Postat av: Suffe

Pigall är GODAST!

2008-09-18 @ 12:55:11
Postat av: Tomas

Ni som inte smakat Pigall - smaka, och yppa er åsikt!



Lotta: Kul att du gillar herr Newman! Tyvärr funkade inte länken?



lyol och Suffe: Tack för stödet!



2008-09-20 @ 21:28:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0