TV-spel är skadligt

Ett tema som återkommer i framförallt kvällstidningsjournalistisken är hur skadligt tvspel är. Ordet moralpanik är förstås en sliten klyscha men ligger ändå nära till hands, eftersom det har mycket gemensamt med den gamla tokvinklade videovåldsdebatten på 80-talet. Nu är det kanske inte riktigt lika vinklat längre, men många av de som då hävdade att våldsamma filmer skapade våldsamma människor hävdar nu att våldsamma tvspel tagit över filmernas roll.

Men det blir förstås bara pannkaka av alltihop. Att gå från zombieslaktande i Resident Evil till att faktiskt skjuta ihjäl verkliga människor är ett enormt stort steg. Jag tycker att karaktären Billy i slasherfilmen Scream sammanfattar det hela ganska bra då folk snackar om att mördaren måste vara helt knäpp i skallen efter att ha sett mycket skräckfilm, varpå han säger något i stil med "Don't blame the movies. Movies don't create psychos. They just make psychos more creative!". Att det sedan visar sig vara Billy som är den ene mördaren tillsammans med den helt galna skräckfilmsnörden Stu är för övrigt inget annat än ren genialitet på sitt metavis.

Det var dock inte videovåldet utan tvspelsvåldet jag tänkte ta upp. Så fort det sker skolskjutningar, massakrer eller andra otäckheter är nämligen (kvälls)tidningarna väldigt snabba på att poängtera att utövaren eller utövarna tyckte om att spela våldssamma spel, och helst att de spelade bara några timmar innan dådet. För det är tydligen fullkomligt relevant. Jag vet att detta är debatt som funnits länge, och egentligen är den väl inte aktuell längre. heller.  Mycket klokt och oklokt har redan blivit sagt och jag tänkte inte säga samma saker som andra redan sagt bättre, så jag tror jag lämnar debatten där.

Idag publicerade i alla fall Aftonbladet en artikel med rubriken "Avbruten TV-spelare dödade flickväns kattunge". Jag vill inte på något sätt förringa det bestialiska i att döda en kattunge, men är problemet verkligen att han var TV-spelare eller att han var knäpp i skallen? Och hade det blivit en artikel i en av Sveriges mest lästa tidningar om han dödat en kattunge av någon annan anledning än att han blev avbruten i sitt tvspelande? Svårt att säkert veta.

Nu tänker jag i alla fall gå och spela Call of Duty och skjuta ihjäl lite tyskar. Det kommer nog bli kul. Sen får vi se vad jag gör därefter. Skjuta verkliga tyskar är ett alternativ som inte står högst på prioriteringslistan i alla fall.

Alla som någon gång spelat Duck Hunt på NES med tillhörande Zapper vet hur skadligt det är.

Kommentarer
Postat av: Pia

Han hade förmodligen slagit ihjäl katten om den slagit ut hans ölburk också. Eller kissat i hans bok. Eller väckt honom när han sov.

2010-06-07 @ 19:05:30
Postat av: Tomas

Precis min mening också. Har mig veterligen heller aldrig sett något spel där man ska döda kattungar, även om jag nog reserverar mig lite. Skulle inte förvåna mig om det faktiskt fanns...

2010-06-07 @ 19:48:08
Postat av: Kalle Balik

TV-spelare är jättefarliga. Jag är rädd :(

2010-06-08 @ 11:27:35
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: Erik

Tänkte direkt på den här klassiska löpsedeln från 1970:



http://politisktinkorrekt.files.wordpress.com/2009/05/mord.jpg



Såna här görs inte längre.Tänk vad uppfriskande det hade varit bland allt "rasande" och bland alla "nakenchocker".

2010-06-08 @ 20:01:21
Postat av: Tomas

Så sant. En riktig klassiker det där. Kort, koncist och rakt på sak. Sen att det kanske inte är helt politiskt korrekt är väl en annan sak.



Men det är i alla fall bättre än då Aftonbladet hade löpsedel "Pernilla Wiberg slog Tomas Tengby blodig mitt under tv-sädningen!". När man sedan såg programmet visade det sig att hon skulle slå av korken på en champagneflaska eller något liknande, och flaskan sprack förstås varpå Tengby skar sig. Förstasidesstoff.

2010-06-08 @ 23:11:30
Postat av: Sara

Åh det finns väl något sådan där simpelt internetspel där man ska skjuta kattungar så långt man kan ur en kanon eller något sådant. Finns ju hur många liknande spel som helst på det temat. Tyckte dock inte direkt om det spelet, troligen för att jag inte vill döda kattungar. Men andra ungar går finemang, dödas varje dag. Eller inte. Tror inte heller på någon solklar koppling mellan spel och verklighet, de flesta har intelligens och vett nog att hålla isär dessa världar.

2010-06-09 @ 14:19:27
URL: http://smuppra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0