Ett konstigt, tråkigt och underligt inlägg - ja, superlativen räcker inte till!

Återigen är det dags för språkfascistfasoner från min sida. Det finns nämligen ett uttryck jag stör mig väldigt mycket på; ett uttryck som används i stort sett så fort någon gjort något bra. Som till exempel igår efter Robin Söderlings bragdmatch* mot Roger Federer, då Aftonpladdret valt att citera Thomas Enqvist: "Jag är otroligt imponerad, hittar inte tillräckligt med superlativer. Robin gjorde en fantastisk match."

Det är alltså just detta som stör mig mig; folk som verkar mena att superlativer är något som alltid är positivt. Värst är det nästan då de skriver det tillsammans med andra ord som inte heller är superlativ: "Skitbra! Magnifikt! Suveränt! Ja, superlativen räcker inte till!"

Låt oss fastställa det en gång för alla; superlativ är en böjningsform för adjektiv eller adverb, inte "något som är  jättebra" som många (kvällstidningsjournalister) verkar tro. Det finns förstås olika undantag och så vidare, men enkelt sagt kan man säga att superlativ är den "tredje böjningsgraden" eller vad man ska kalla det. Om man komparerar ordet "bra", det vill säga så det blir "bra, bättre, bäst", så är superlativet "bäst". På så vis kan man alltså säga att superlativ är den största, starkaste eller "bästa" böjningen av ett adjektiv, så om man vill beskriva något som riktigt bra kan man absolut använda superlativ, förutsatt då att det är ett positivt laddat adjektiv.

Problemet är bara att superlativ även kan vara det absolut sämsta också, eftersom även negativt värderade adjektiv kan böjas. På samma gång som "snyggast" är superlativ, är även "fulast" det. Man kan alltså anta att Aftonbladet utelämnade litegrann i Thomas Enqvists uttalande om Robin Söderling, som i själva verket kanske var något i stil med: "Han var den sämste spelaren på planen idag. Han luktade värst av alla och hade de töntigaste skorna som någonsin skådats. Ja, superlativen räcker inte till!"


Så vad har jag då försökt lära er idag? Jo, att om ni någon gång använder superlativuttrycket på felaktigt vis kommer jag bli arg, ledsen och besviken den argaste, ledsnaste och mest besvikna person i hela universum.



*I sammanhanget vill jag även ge en känga till det slitna ordet "bragdmatch" också, men i Söderlings fall är det banne mig just en bragdmatch det handlar om, så det får stå kvar.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Rätt ska vara rätt! Det är bra du visar var skåpet ska stå.

2010-06-02 @ 13:59:09
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Tomas

Haha, ja, annars stannar väl världen. Skönt också att du skrev "var skåpet ska stå" och inte "varT skåpet ska stå" som vissa individer envisas med att säga. :)

2010-06-03 @ 15:39:27
Postat av: L

det var den dåligaste artkikeln jag sett.

2010-06-04 @ 15:33:46
Postat av: Tomas

L: Haha. :)

2010-06-04 @ 16:52:13
Postat av: Peter

usch, ja dåliga arkiklar vill vi vara utan!

2010-06-05 @ 18:43:51
URL: http://www.starmate.se
Postat av: Sara

Bra att någon tar tag i det iaf, får hoppas att aftonpladdret råkar på din blogg så de lär sig!

2010-06-09 @ 13:16:09
URL: http://smuppra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0