Att använda blinkers

Min hemort Piteå är en mysig liten stad som jag har mycket gott att säga om. Det finns däremot ett litet aber med Piteå, eller kanske snarare med pitebor - vi/de kan inte använda blinkers.*

Det finns alltså något på bilar som heter blinkers. (Eller än mer korrekt: körriktningsvisare.) Dessa använder man för att visa sina medtrafikanter vart någonstans man är på väg. Om man ska svänga vänster i en korsning eller avtagsväg ska man alltså blinka vänster. Vänster, alltså. Inte höger. Vänster. Och med blinka menar jag använda blinkers. Blinkers. Inte bara blinka med ögonen. Och till vänster fortfarande. Vänster. Om man istället ska svänga höger blinkar man till höger. Höger.

Blinkers ska man använda i god tid innan korsningen för att medtrafikanterna ska veta vart man ska. Om en bilist väntar på att få köra ut i en korsning brukar det också vara uppskattat från denne om man blinkar i god tid, eftersom den bilisten, i vetskap om att du ska svänga, då vågar köra ut på vägen. Jag är inte en av dem, men vissa personer uppskattar däremot den goda stunden med ro som infinner sig då de står och väntar i vad som känns i en evighet för att få köra ut på vägen, bara för att i sista sekund märka att bilen de väntar på faktiskt tänkt svänga av i korsningen.

Just detta händer väldigt ofta i Piteå, staden där man alltså inte använder blinkers. Om man mot förmodan ändå använder blinkers så gör man det i samma sekund som man svänger, det vill säga den klassiska "hålla-ut-pekfingret-på-ratten-då-man-svänger-metoden". Den går helt enkelt ut på att man håller ut ett finger så att blinkersen** slås igång i själva svängen.


Oj, det här blev inte alls som jag tänkte mig. *** Ursäkta den tråkiga blinkersläsningen, men jag antar att behövde få ur mig det så jag inte blir ännu en i raden som skriver insändare i lokaltidningen som uppmanar folk om att använda blinkers. Inledningsvis var syftet egentligen bara att poängtera att pitebor, som ju redan har problem med att köra bil, även straffas av att ha en vimsig trafikplanering. Eller straffas och straffas förresten; belönas kanske är mer rätt ord i sammanhanget? Fördelen är nämligen att man kan krocka precis som man vill och ändå få alla kostnader täckta, eftersom ingen vet vilka regler som egentligen gäller. Nu har vi pitebor dessutom fått erkännande av en nationstäckande skvallertidning på grund av detta. Stort! Frågan är dock varför inte någon i kommunen bara kan bestämma vad som ska gälla och sätta upp en tydlig skylt?

Typexempel på hur lätt blir bara man sätter upp en skylt. Bilden visar skylten på en vulkan i Nya Zeeland, vid det enkla namnet Taumatawhakatangihangakoauauotamateapokaiwhenuakitanatahu. Av någon anledning förkortar lokalbefolkningen namnet till "Taumata". Undrar varför.


* Till pitebornas försvar kan ett undantag tilläggas. Detta undantag är på vintrarna, förstås, då det snarare är vi pitebor som faktiskt kan köra bil. Ni från "södra Sverige" - nej, man kan inte köra lika fort när det är snö eller is på vägen och skylla på dålig snöröjning. Man måste:
1. Anpassa körningen efter underlag
2. Skifta till vinterdäck
3. Komma ihåg att det snöar varje år. Bli inte lika förvånade varenda gång.

** Blinkersen? Alltså... vad heter blinkers i bestämd form?

*** Inlägget är egentligen bara en ursäkt att få göra annat än examensarbete. Därav dålig svenska, ostrukerat sammanhang och allmänt kasst inlägg i sin helhet.

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Är också från Piteå och kan bara ge medhåll för avsaknaden av blinkers, men måste även påpeka att detta även förekommer upp över landet. Hamnat i diket många gånger i snöhalkan för att bilen före bara tvärbromsar eller svänger in mitt framför nosen på bilen man åkt i. Sen ska vi inte ens tala om hur kassa man är på att köra i rondeller, är rena rama bil-anarkin som gäller då. Störst går först. :P

2010-05-05 @ 15:16:21
Postat av: Matilda

Lösning: åka kollektivtrafik så får någon annan oroa sig över detta med blinkers >> färre bilar på gatan >> mindre trångt >> lättare att köra ut även om folk inte använder blinkers eftersom det inte kommer så många bilar.



Är inte blinkers redan i plural? Man blinkar ju fler än en gång så det är väl själva blinkningen som kallas blinkers??

(Högs osannolik teori från någon som aldrig i sitt liv suttit i förarsätet på en bil.)

2010-05-05 @ 16:40:21
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Lotta

hehe. pite alltså. hehe. fråga bara inte hur det är i robb-eli-bobban... där finns det iofs inga bilar, bara traktorer.

2010-05-05 @ 17:11:50
URL: http://socialtanpassad.blogg.se/
Postat av: Jenny

Bra skrivet Tomas! :) Känner mig lite stolt att ha dig som bror ;) Ps. du står med i aftonbladet som "bloggat om denna artikel" Stort! ;)



Ett svar till Matilda: Jag skulle gärna åka mer kollektivtrafik, men det är faktiskt ganska knepigt då bussarna, i BÄSTA fall, går en gång i timman...



2010-05-05 @ 21:30:12
Postat av: Peter

Du har inte lust att hänga med på en weekend till Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch?

2010-05-06 @ 10:01:48
URL: http://www.starmate.se
Postat av: Tomas

Jeanette: Visst är det så att uteblivna blinkers är ett fenomen överallt, men eftersom jag mest kör bil när jag är i Piteå utgår jag från att det är ett pitefenomen. Sen tycker jag det är fascinerande att man bygger om varenda liten korsning till rondell i Piteå, när man bevisligen inte vet hur man ska köra i dem?



Matilda: Jag hänvisar till min syster där. Att åka kollektivt går endast om det finns kollektivtrafik att välja på.

Jag tror att namnet blinkers kommer från själva blinkningen, men jag vet fortfarande inte hur man skriver det i plural bestämd form?



Lotta: ... och albinos?



Jenny: Haha, ajdå. Tror iofs inte att det är världens mest lästa nyhet så det är nog lugnt ändå.



Peter: Absolut! Jag gillar Wales. De har alltid lika fräsiga namn på allt.

2010-05-06 @ 10:54:27
Postat av: Matilda

Jaså man ska läsa ordentligt också... skulle det vara i bestämd form. Blinkersen hade jag sagt.



Intressant det där med kollektivtrafiken... Lösningen skulle vara vad en gammal gubbe sa till mig för ett tag sedan, han menade på att om tio år (detta hade han typ sett på tv, jag misstänker att han sett en sci-fi film och inte en dokumentär) så kommer alla bilar köra i luften. Då kan man ju bara lägga sig på olika höjder. Hur detta dock ska gå till i en större stad med skevt gatunät och hur trafikskyltarna ska sitta det kan man bara spekulera i.

2010-05-06 @ 20:24:14
URL: http://mystiskt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0