Kvinnor och fotboll

Ni som känner mig vet hur mycket jag uppskattar det fenomala programmet Ring P1, vilket jag också berört i ett gammalt inlägg. Inlägget har några år på nacken, men min fascination för programmet har bara stigit ännu mer, även om jag tyvärr sällan tar mig tid att lyssna på det. Häromdagen var det en viss Rolf Sjögren som ringde in och hade åsikter kring det pågående fotbolls-VM. Medan många i Sverige gläds åt framgångarna som damlaget bidragit med väljer Rolf en lite mer bitter approach. Lyssna själva 26.30 in i klippet:



Visst är han övertygande i sin retorik? Framförallt gillar jag delen där han använder sin ålder som en sorts auktoritetsmarkör för att visa att han minsann vet vad han pratar om: "Jag fyller just idag 63 år va, och har suttit många år på uteserveringar i Stockholm och tittat på unga attraktiva damer med kortbyxor och korta kjolar...". Han har också en del intressanta resonemang om att kvinnor är sämre på fotboll, bland annat eftersom de har sämre knän, har bröst och kan få bröstcancer. Men tro inte mig på orden. Lyssna själv, övertygas och fascineras.

Annars kan man ju ta en helt annan vinkel på hela frågan. Visst är det härligt att massmedia överöser oss med nyktra, objektiva och sakliga perspektiv på aktuella händelser?

Eller så kan vi se matchen ikväll, förhoppningsvis glädjas åt en vinst, och ta det för vad det är. Fotboll.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Vad kommer framtidens pojkar få titta på? Kvinnor med fotbollar istället för huvuden???



TÄNK PÅ MÄNNEN!

2011-07-20 @ 20:12:01
URL: http://socialtanpassad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0