Ekorrar i kyrktornet vore nåt

Jag vet, jag vet. Jag tjatar för mycket om den frilansande Arjeplogreportern Bertil Sundkvists underbara nyheter, men samtidigt kan jag inte låta bli när han levererar pärla efter pärla. Jag vill också poängtera att det är fullkomligt ickeironiska hyllningar jag ägnar mig åt när det gäller Bertil Sundkvist. Visst skulle man kunna göra sig lustig över att nyheterna han levererar ofta är banala, men jag tycker att det finns en underbar charm i dem och är övertygad om att världen skulle vara bra mycket tristare utan dem. Och när allt kommer omkring så är hans förvisso banala nyheter ändå av betydligt större intresse och litterär kvalitet än de flesta ickenyheter som Aftonbladet eller Expressen hasplar ur sig, så all heder åt Bertil!

Den senaste i raden briljanta Sundkvist-reportage kom häromdagen, vilket min syster glädjande nog uppmärksammande mig på. Läs och njut:




Här har Bertil alltså inte bara skapat en nyhet av att en lampa lyst i ett kyrktorn - han har dessutom kryddat den genom att skriva på något slags spännande prosa med romantiska inslag. Helst ska texten läsas högt med en inlevelsefull röst för maximal effekt.

Men! Bertil får passa sig! Nu har han nämligen fått konkurrens i form av ännu en frilansade reporter för just nyheter i norr - Göran Westerlund. Han har grävt fram ett scoop från "grannstaden" (granne och stad med norrländska mått då) Arvidsjaur. Här har man nämligen satt upp en Herr-Gårman-skylt i form av en ekorre! Tänka sig! Läs själv om det otroliga här.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Helt fantastiskt!

Jag tror jag vill bo i Norrland jag med! Eller kanske till och med bli journalist och jobba i Norrland. Ingen av de stora blaskorna i storstäderna skulle ens bemöda sig med att publicera sådana här härliga vardagsnyheter!

2011-11-17 @ 00:45:01
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Tomas

Tyvärr bor jag inte kvar i norr längre så jag vet inte om just den artikeln publicerades, men visst är det charmigt? Dessutom tyder det ju på att problemen är lite skönare än i storstäderna.



Det allra bästa med lokaltidningarna brukar dock vara insändarsidorna, vilket tyvärr inte går att komma åt via internet.

2011-11-17 @ 14:28:53
Postat av: Anna

Det publicerades. :)

2011-11-17 @ 19:25:10
Postat av: Robin

"Ingen tjäder eller älg eller något annat djur syns till". Det känns som jag var där!

2011-11-17 @ 19:48:38
URL: http://internetzombierobots.blogspot.com
Postat av: Jenny

Bertil har fått konkurrens: http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6533171



2011-11-18 @ 19:16:21
URL: http://jennymarklund.blogspot.com
Postat av: Tomas

Robin: Ja, visst är det någonting vi alla kan relatera till? Det är en unik känsla när tjädrarna håller tyst.



Jenny: Men se där! Jag tror att älvsbyborna kan reda ut det där till sist. Det blir spännande att läsa betygssättningen sen.

2011-11-20 @ 13:19:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0