En dinosaurie i babyblå fjäderskrud

Blogg.se har ändrat design, vilket fått till konsekvens att även min blogg havererat rent layoutmässigt. Nu har den väl aldrig varit särskilt snygg - den har tvärtom varit medvetet ful hela tiden - men nu är massa text understruken utan anledning och en massa andra knasigheter har uppstått. Jag ber om ursäkt för det, men det är mig veterligen inget jag kan göra åt. Om någon vet hur man löser det får ni gärna höra av er.
 
Nåväl. Ful design har ju trots allt med dagens ämne att göra. Jag läste nämligen precis en intressant artikel i Aftonbladet att paleontologer tycker sig ha funnit bevis för att dinosaurier kan ha haft fjädrar istället för fjäll. Det är i sig inget nytt, för teorin har framförts långt tidigare. Visst är det fascinerande att tänka sig att den bild man har av dinosaurier kanske inte stämmer, och på något sätt känns det som att T-Rex i Jurassic Park inte skulle se lika läskig ut i fjädrar, och på samma sätt skulle raptorerna (som redan har fantastiskt fånig gång/löpstil) se ut litegrann som... kycklingar?
 
Men det är inte nyheten i sig som är orsaken till detta inlägg, utan anledningen är mycket enklare än så. Jag undrar nämligen hur illustratören Fredrik Persson tänkte här, och hur Aftonbladet tänkte när de publicerade den. Kanske tyckte Persson att det var lite käckt att rita bilden i paint, eftersom det ju på sätt vis utgör jura- och kritaperioderna i vår dataålder? Kanske ville han göra bilden barnvänlig, eller lät han rent av sin 11-årige son Conny rita bilden? Varför fjädrarna på dinosaurien är blå låter jag också vara osagt, men även en lekman kan se att det bör vara osmidigt att jaga och/eller gömma sig i en babyblå fjäderskrud. Dinosaurien (som gissningsvis är av släktet Deinonychus, men av uppenbara orsaker är det oklart) har armar/framben som inte gör någon besviken, och jag gillar detaljen att fjäderskruden inte täcker fötterna, händerna och ansiktet. Varför skulle den göra det, liksom?
 
 
Oklarheterna är många, och endast vidare forskning kan ge svar på hur väl bilden stämmer med verklighetens dinosaurier. Det enda vi med säkerhet kan säga är att bilden var väldigt fulsöt, och att dinosaurierna kanske inte var så läskiga trots allt. Det räcker gott så, tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0