Hoppa högre, min älskade Gullpia!

För en halv evighet sedan, eller närmare bestämt juli 2007, skrev jag ett inlägg om plats nummer 7 på min lista över bortglömda hjältar. Där listade jag några av Astrid Lindgrens bortglömda verk. Det är ett inlägg som då och då får nya kommentarer, eftersom det bevisligen är fler än jag som varit på jakt efter exempelvis Hoppa Högst, Allra käraste syster, Gullpian och Ingen rövare finns i skogen.



Det inte varit särskilt lätt att få tag i dessa kortfilmer, åtminstone fram tills för några dagar sedan då någon vänlig själ laddade upp dem på youtube, dessutom med rätt hygglig kvalitet. Jag ser det som min medborgerliga plikt att helt enkelt hänvisa er vidare till youtube, om ni har något intresse av att återuppleva dessa barndomsfilmer.

Hoppa högst

Ingen rövare finns i skogen

Gullpian

Allra käraste syster



Uppdatering:

Vafalls!? Jag hann knappt skriva färdigt inlägget så filmerna spårlöst från de länkar jag lagt upp, förmodligen av rättighetsskäl. Hoppa Högst finns i alla fall kvar i bra format. De övriga filmerna går också att se, men då i "upphackade" varianter i två til tre delar á 10 minuter vardera och lite sämre kvalitet. Men det fungerar det med.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag undrar om jag har dem kvar på VHS någonstans...

Jag minns i alla fall att jag såg dem om och om igen som ung. Även om jag var rätt rädd för Per Oskarsson i "Ingen rövare..."

2012-04-24 @ 21:29:32
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Tomas

Per Oskarsson är som klippt och skuren för den rollen, och gjorde väl i princip alltid oförglömgliga prestationer vad han än tog sig för (oförglömligt på både gott och ont, men mest gott). Han förtjänade ett mycket bättre slut på sitt liv.



2012-04-25 @ 16:13:53
Postat av: Johanna

Tur att mor och far har kvar alla dessa fantastiska filmer!

2012-05-06 @ 13:53:44
Postat av: Lisa

Snyggt, de ska jag titta på ikväll. Jag har faktiskt sett att man kan köpa de som dvd på ICA Maxi också

2012-06-19 @ 22:52:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0