En riktigt god jul

Varje år runt juletid återkommer nästan alltid listor av olika slag, och en återkommande sådan är vilken jullåt som egentligen är bäst. Jag har aldrig riktigt förstått den diskussionen, av den enkla anledningen att svaret är så självklart. Världens bästa jullåt är och förblir denna:

Enda egentligen konkurrenten är väl denna då...


Ingen kattastrof i år (förlåt)

Jag är allergisk mot katter, och de är onda varelser som egentligen vill ta över världen, även om de må vara söta. Men efter att jag fått tipset om denna film är jag beredd att ändra uppfattning om dem:



Jag saknar glassätningen och lutningen mot flygplanet, men i övrigt var det ju vackert. Katter är rätt coola, ändå.

(Tack går till Johanna för länken!)

20 frågor

Testa den här länken: http://en.akinator.com/#

Tänk på en person, känd eller okänd, så listar "anden" ut vem du tänker på efter att ha frågat ett par frågor. Fungerar häpnadsväckande bra. Bland har jag tänkt på Pete i MacGyver, Robinson-Robban, Loket, Gizmo från Gremlins, Lill-Babs och Sofias pappa Peter - och "anden" har klarat allihop. Alexander Östlund och Sverker Olofsson är de enda som hittills vållat bekymmer...

Hyllning till det bortglömda resultatet

Omröstningen om vilken av de 30 bortglömda hjältarna som skulle hyllas en extra gång avslutades för mer än en vecka sedan, men på grund av lathet att jag har så mycket annat för mig i mitt liv just nu så har jag inte brytt mig haft tid med att redovisa resultatet.

Efter intensivt röstfuskande röstande har följande resultat uppnåtts:

Vilken bortglömd hjälte bör hyllas en extra gång?

Totalt antal röster: 79
Bortglömda hjältar % #
Rafael (R) 29.1 23
Hönsmammorna (6) 26.6 21
David Prowse (DP) 8.9 7
Ostkantshyvlarna (O) 6.3 5
Sixten (S) 3.8 3
Andrew Ridgeley (AR) 3.8 3
Björn Gustafson (BG) 2.5 2
Adam West (AW) 2.5 2
Astrid Lindgrens bortglömda verk (ALb) 2.5 2
George Lazenby (GL) 2.5 2
Ringo Starr (RS) 1.3 1
Familjefäder (F) 1.3 1
Katrin (K) 1.3 1
Monique, Luc, Alain och gonggongkillen (MLA) 1.3 1
Sian Welch och Wendy Ingraham (SWo) 1.3 1
Daniel Baldwin (DB) 1.3 1
Jim Corr (JC) 1.3 1
Michael Newman (MN) 1.3 1
Ron Perlman (RP) 1.3 1
Monica Forsberg (MF) 0.0 0
Orginalteliapappan (7) 0.0 0
Michael Collins (MC) 0.0 0
Lolo (och Lala) (L(L) 0.0 0
Pigall (P) 0.0 0
Jenny Kallur (JK) 0.0 0
Andreas Ravelli (5) 0.0 0
Hjördis (H) 0.0 0
Fröken Ur-brudarna (FU) 0.0 0
Bruce McGill (BM) 0.0 0
Timothy Dalton (TD) 0.0 0

Som resultatet visar har alltså 79 röster lagts, men det är knappast 79 individer som röstat utan snarare ett fåtal som röstat flera gånger. Å andra sidan är detta ingenting som går emot reglerna utan visar bara på dessa individers starka vilja att hylla sina hjältar. Ett stort tack till dem!

Hursomhelst utkristalliserade sig ganska snabbt två huvudfavoriter: dels den tystlåtne turteln Rafael, dels de uppoffrande hönsmammorna. Till sist knep den rödbandsklädde gaffelkämpen förstaplatsen med en hårsmån, och vi kastar naturligtvis våra extra hyllningsstrumpor på honom!

Men! Det finns förstås en oväntad twist på hela den här omröstningen. Hela listan handlar ju om bortglömda hjältar, och att vinna en sådan omröstning tyder ju på att man kanske har sina fans ändå. De verkligt bortglömda hjältarna är emellertid de som inte fick en enda röst! Med andra ord - idag skriver vi hjältedikter och sjunger sånger till följande verkligt bortglömda hjältar:

Monica Forsberg
Originalteliapappan
Michael Collins
Lolo och Lala
Pigall
Jenny Kallur
Andreas Ravelli
Hjördis
Fröken Ur-brudarna
Bruce McGill
Timothy Dalton

Nyvallstomten

Många har någon gång stött på obehagliga tomtar som brukar sitta under julgranen och spana ut över vardagsrummet. Syftet med sådana tomtar är, såvitt jag vet, att de ska se trevliga ut och ge en känsla av julefrid. Problemet är att de allra flesta tomtar snarare ser obehagliga ut, vilket många verkar ha upplevt.

I kommentarsfältet har det varit snack om den så kallade "Nyvallstomten", det vill säga den tomte som enligt min vetskap är den ondaste av de ondaste och som finns/fanns i det idylliska Nyvall till min och min lillasysters stora förskräckelse. Jag uppmanar härmed samtliga läsare att tipsa om en julgranstomte som är värre eller åtminstone tillräckligt läskig för att skrämma folk till vettet. Helst får ni också bidra med bildbevis. Lycka till!

Nyvallstomten

Det is back

... och eftersom jag redan påstått att jag skriver B-uppsats kan jag väl lika erkänna att jag gör i princip allting annat utan att skriva uppsats. Jag har exempelvis fått nya hot från Det utan namn, som legat lågt på bloggen men absolut inte i verkliga livet. (om du inte alls fattar vad Det utan namn är hänvisar jag till detta inlägg.
Några exempel på Dets hot:


Först övervakade Det ett viktigt möte där Vladrimir Putin med följe planerade ondskefulla planer, men i själva verket är de blott marionetter som vi alla vet.



Med ge di nu sade jag åt Det, men den usla ordvitsen hjälpte föga. Det fortsatte istället med att använda kraften på ett högst tveksamt sätt...



...innan han/hon ledde vidare sin skumma piratvänner genom dimman på jakt efter otyg.



Efter detta beslöt sig Det för att bege sig till djungeln på arméuppdrag, och förutom att skaffa bröst lyckades Det dessutom med en kamoflage som för tankarna till en katt, på sätt och vis.



Därefter lade Det beslag på all världens 16-åriga tjejers favorit - Edward. Ledsen tjejer, men nu är det Det som bestämmer här!


Men det värsta av allt är ändå hur Det trots allt lyckas hålla en oskuldsfull image trots alla ondskefulla elakheter. Men lita inte på Det... om ni kan...

Titel

Just nu skriver jag B-uppsats i historia där jag jämför de svenska pressreaktionerna på bombningarna i Pyongyang den 12e juli respektive 29e augusti 1952 (Koreakriget) med reaktionerna på julbombningarna i Hanoi 1972 (Vietnamkriget).

Vad jag behöver hjälp med är en snitsig titel på uppsatsen. Uppsatsen har redan en torr undertitel, så vad jag behöver är en någorlunda seriös titel som ändå är informativ. Just nu är titeln Pangpang i Pyongyang men det kanske inte riktigt fungerar på universitetsnivå...

Tacksam för förslag! Vinnaren får en katt.




(och ja, röstningen är avslutad och kommer snart att sammanfattas)

RSS 2.0