Klyschlista del IV, Tema Jul del II

Som ni antagligen vet brukar jag samla klyschor i denna blogg, och det har återigen blivit dags att utöka klyschlistan. Även denna gång gör jag det med ett tillhörande jultema. Jag vill även passa på att tacka alla tre som bidrog med sina julklyschor förra gången det begav sig - Petra, Bek och Matilda. Det blir en något reducerad lista denna gång eftersom så många julklyschor togs upp redan förra gången. Än en gång tas ytterligare klyschor tacksamt emot!



Ok, here goes:

- Det måste vara växthuseffekten som gör att det slaskar så mycket kring jul nuförtiden! När man var liten var det ju typ två meter snö ute så här års. (kan förstås också bero på att man på den tiden var en tvärhand hög och knappt nådde upp till postlådan och därigenom försökte åka skidor på snöflingebeklätt gräs)

- Det blir mycket vitare när snön kommer. Det lyser upp mörkret. (Sant förvisso, men ändock en klyscha)

- Så du är också ute i sista sekunden ser jag? (Obligatorisk kommentar som sägs till varenda kotte man möter på stan dagarna innan jul och de sista klapparna inhandlas)

- Vad ska du göra till nyår?
(kanske inte en julklyscha utan snarare en klyscha som börjar vakna till liv redan i september för att fiska upp om det händer något kring just den dagen)

- Varför heter det ischoklad egentligen? Det är ju inte is i chokladen? Eller? (klyscha som kan återkomma tills vi får svar på den eviga frågan)

- Egentligen är ju inte julbord så speciellt. Det är ju bara att man tagit lite skinka, korv, köttbullar, sillsallad och grejer och satt allt på ett och samma bord och vips känns allt lite juligt och lyxigare än annars. (klyscha som jag själv dragit ett otal gånger och som förvisso kanske stämmer till viss del men icke desto mindre fortfarande är en klyscha)

- Det var Coca-Cola som kom på hur jultomten ser ut! (klyscha som uppkommit på grund av Coca Colas svindyra försök att "sno julen" vilket uppenbarligen också lyckats)

- Nej, det var väl Jenny Nyström? (klyscha som kommer från person som inte tror på Coca Cola)

- Jag har inte fått någon riktig julstämning i år? (Men "riktig" julstämning slutade man väl få när man var typ 10 år även om man lever i föreställningen om att alla jular komma vara som då?)
 alt.
- Jag kan inte fatta att det är jul imorrn! (Hör ihop med julstämningskänslan från ovanstående klyscha)

- Jag tycker Lucia är sjukt! Att tävla i vem som är snyggast känns så förlegat (personen ifråga har dock alltid en personlig favoritkandidat om vem han/hon tycker ska vinna, och nästan alltid med argumentet "hon är sötast", alternativt att personen tycker att "den mörkhåriga invandrartjejen" ska vinna eftersom det är lite mer PK än en blond tjej)

- Stackars Arne Weise, som måste fira varje jul i TV-studion!
- Jag hörde att han egentligen avskyr julen!
- Ja, men han betyder mycket för alla gamla och ensamma. Det blir ingen riktig jul utan Arne i rutan.
(med facit i hand har nog de flesta insett att inte ens Ernst Kirchsteiger kan sabotera julen helt)

- Alltså, glögg är gott men jag kan inte dricka mer än ett litet glas bara, sedan blir det för sött! (Ja, men det tycker väl alla? Är det inte därför glöggkopparna är så pyttesmå?)

- I England och andra länder firar de jul den 25e! (sägs när de i någon amerikansk film firar jul på "fel dag" och någon kommer med upplysningen som alla redan visste)

- Vi har dragit ner på julklapparna i år
(men ändå överstiger julklapparnas kostnader Bhutans, Lesothos och Ekvatorialguineas sammanlagda BNP)

- Det är bara en liten, liten grej! (sägs av den person som sagt att han eller hon inte ska köpa julklappar till en viss person, men naturligtvis ändå köpt en)

- Nu ska vi äta sakta och länge! (säger värdpersonen innan alla tagit för sig, dock så slutar det i alltid att alla glufsar i sig snabbt och sedan drabbas av kollektiv paltkoma ett bra tag framöver)

- Oj, du måste varit riktigt snäll i år eftersom du fått så många julklappar, höhö. (en riktigt fyndig kommentar som sägs till en person som fått mycket julklappar)

- Jaha, då var julen slut då, hehe (sägs av samme lustigkurre som klyschan ovan efter att alla rivit upp sina julklappar)

- Vad jobbigt det måste vara att ha tandställning så mycket som fastnar i tänderna! (kommentar som sägs vid knäckätandet)

- Nu har jag ätit så mycket att jag blivit alldeles knäckt, höhö (kommentar nummer två som sägs vid knäckätandet)

- Egentligen är jag proppmätt men jag äter bara för att jag vet att det är gott (okynnesätning hör julen till, eventuellt vid knäckätandet)

- Oj vad gott det är med frukt! Man äter så mycket sötslisk att man uppskattar frukten ännu mer (klyscha som sägs då man är nyttig och anfaller fruktskålen bland alla kolestorolhöjare)

- Man måste ha en riktig gran! Med plastgran blir det ingen riktig jul!
alternativt:
- Jag tycker faktiskt det är lika fint med en plastgran. (Det blir faktiskt jul oavsett gran, och självklart det är fint med plastgran, men det spelar ingen roll eftersom det inte LUKTAR gran. Oavsett gran eller plastgran är det en klyscha)

- Snälla barn! (föräldrasvaret på frågan "vad önskar du dig i julklapp?" och som verkligen inte är till någon hjälp alls)



Klicka på länken för tidigare julklyschor   

Dagens fråga

Vad skulle du föredra - att ha en saftig skuld till Nikolaj Valujev och möta honom i en mörk gränd i Sibirien...



... eller bada bubbelbad med honom?


Tomas - Inte längre en bortglömde hjälte

Jag har länge kallat denna blogg för Tomas - Din bortglömde hjälte av den enkla anledningen att jag brukar lista bortglömda hjältar. Dessutom kan jag väl i någon mån också räknas som bortglömd. Men inte längre! Nu har nämligen en förening startat i min hemstad Piteå där folk som heter Tomas eller Thomas helt enkelt träffas och... jaa... träffas? En Tomas-klubb kort och gott. Exakt vad klubben gör vet jag inte, men den 20 december (dagen innan Tomas namnsdag) ska i alla fall en stor Tomas-fest hållas, vilket du kan läsa mer om i Piteåtidningen.

Alla Tomasar som bor i Piteå har fått en inbjudan, men även andra Tomasar är välkomna. Eftersom jag är exilpitebo har jag inte fått någon officiell inbjudan, men å andra sidan är jag säkert välkommen att deltaga. I dagsläget vet jag inte om jag är på orten vid tillfället, vilket känns mycket tråkigt. Festen låter ju helt underbar! Eller vad sägs till exempel om detta citat, från Tomas-klubbens ena grundare Tomas Ekström:
- Eftersom vår namnsdag infaller den 21:a, på en söndag, kan det vara lämpligt att sparka igång tillställningen redan på lördagkväll och fira bland annat tolvslaget med raketregn.
Jag menar - raketregn?! Det vill man ju inte missa...

Tyvärr fick den inbjudne Tomas Ledin förhinder och kommer inte att delta på festen, men däremot kommer en orkester med bara Tomasar att spela musik. Det här känns helt enkelt hur stort som helst och jag känner mig ledsen i själen eftersom jag antagligen kommer att missa spektaklet. Men som det låter verkar ju detta bli en årligen återkommande händelse så jag ser positivt på fortsättningen.


Vem vet? Den danske fysikprofessorn Tomas Bohr kanske dyker upp?

Även om klubben/festen inte är tillägnad just mig utan snarare alla som heter Tomas borde jag ändå betraktas som någorlunda bortglömd, men det känns ändå lite hycklande att påstå att "Tomas" är en bortglömd hjälte och detta av två anledningar:
1. Jag (Tomas) är ingen hjälte
2. Det finns en klubb och en fest tillägnat "Tomas", varpå "Tomas" inte är bortglömd.

Alltså - bloggen behöver ett nytt namn! Men vad ska den kallas? Förslag, bitte!







Och nej. Detta är inget skämt. Tomasklubben existerar verkligen!


Rubrik

... och vips vet jag nu exakt vad jag vill ha i julklapp:





Örjan, vår utvecklingsstörda tvättbjörn

Som ni kanske vet har jag och Sofia adopterat en utvecklingsstörd tvättbjörn som vi tar hand om. I början var det problematiskt och Örjan, som vi kallar honom, gjorde få framsteg och var allt som oftast grinig och på dåligt humör. Vi har länge varit oroliga för Örjans hälsa, men nu börjar framstegen komma ordentligt! När vi kom hem efter en promenad ute i det vintriga Umeå hade Örjan bakat jättefina lussebullar och till och med slängt ihop ett pepparkakshus! Så vackert!

Örjans vackra lussebullar:

Notera exempelvis den vackra "lussekatten" i mitten, eller varför inte imitationen av Munchs Skriet vänster om den?

Här har Örjan bland annat gjort en skridskoåkare från SMB2, Skåne och en fet Pacman.


En snigel, en spindel, en psykotisk figur samt Jesusbarnet  (det ÄR Jesusbarnet, näst längst ner till höger, jag lovar!)

Som om det inte vore nog där har alltså vår utvecklingsstörda tvättbjörn även konstruerat ett pepparkakshus med syftet att det skulle likna vår bostad. Ett sånt kreativt litet geni han är!


Baksida av huset. Örjan har till och med fått med detaljen att våra gardiner är smältande, precis som på riktigt!


De två bistra snögubbarna som vaktar Herr Gavel är porträttlika verklighetens snögubbar



Örjan har gjort ett jättefint jobb, men man ska självklart inte överskatta hans insats. Hade det varit jag och Sofia som stått för bakandet hade resultatet naturligtvis blivit mycket finare och bättre. Kanske det rent av hade blivit estetiskt snyggt. Men man kan trots allt inte ha för höga krav på en utvecklingsstörd tvättbjörn.


Filmningar

För ett antal somrar sedan försökte jag, förgäves, lära min lillasyster den oädla konsten att "filma" i fotboll. Det gäller att ha bra timing, att söka motståndarens ben, skrika högt och kasta sig våldsamt och verkligen se ut att ha ont. Givetvis är det ett plus i kanten om man skär upp sår på benen och blöder, eftersom detta förstärker känslan av en våldsam tackling. Tyvärr var min elev inte någon hejare på filmarkonsten och träningen gav aldrig riktigt frukt, men gudarna ska veta att jag försökte!

Att filma är förstås moraliskt förkastligt eftersom det är ett otyg som inte hör hemma i fotbollen. Det är spelförstörande och oärligt rakt igenom. Men samtidigt - är det inte väldigt komiskt när filmningar som i klippet under faktiskt går hem? Klippet är från Colombianska ligan förra veckan:



Det är tyvärr inte bara i obskyra ligor som halvtaskiga spelare filmar, utan det sker på alla nivåer. Väldigt tråkigt förstås, åtminstone när domaren går på filmningarna som exempelvis Rivaldos filmning i VM 2002 som ledde till att turken Hakan Unsal blev utvisad. Däremot är det är fantastiskt roligt med usla filmningar som exempelvis Gilardinos dåliga filmning som ledde till att han blev varnad - och han har mage att spela oförstående!

Så någonstans är filmningarna, tyvärr, ganska underhållande. Åtminstone när filmningarna är så uppenbart usla, precis som filmningarna nedan:



Men när filmningar avgör matcher när ens favoritlag spelar är det aldrig roligt, och därför bör filmningar förstås helt försvinna från fotbollsplanen. Böter rör inte fuskarna i ryggen såvida det inte är böter på tiosiffriga belopp. Stäng av uppenbara filmare i en halv säsong istället så vi slipper otyget.

Hit med bridgeblandningen!

I dagarna fick jag mitt värdebesked för min tjänstepension 2008. Enligt beräkningar kommer jag att få 12 kronor varje månad efter att jag fyllt 65 fram till min död. Efter lite snabba uträkningar med mina högst begränsade mattekunskaper räknade jag ut att jag enligt detta kommer leva tills jag fyller 85 år. Hur de kan veta mitt dödsdatum låter jag vara osagt, men jag ska alltså klara mig i tjugo år på 12 kronor i månaden (nu förutsätter jag förvisso att jag kommer vara arbetslös i resten av mitt liv vilket kanske kan ifrågasättas litegrann). Med andra ord kan jag alltså köpa ett av dessa förslag, i månaden:

- 24 hubbabubba
- En magnumglass med 1993 (?) års penningvärde *
- Tre piggelin med 1993 (?) års penningvärde*
- Två kaffekoppar, inklusive kaffe, i MIT-huset
- Ett expressbusstillägg på norrlandskustbussen plus två S-godisar
- Ungefär en liter bensin
-  Ronaldo (brassen) till Jävre IF **
- 1 kupong med Västtrafik

* Glassarna är mycket dyrare idag, men jag utgår från de priser jag fortfarande tror att de kostar, bara för att varje gång inse att priserna stigit enormt
** Marknadspriset på denna falnande fotbollsstjärna kan vara något felaktigt och är baserat på detta.



Det ser med andra ord ganska ljust ut. 12 kronor i månaden kan låta lite, men folk har klarat sig på mindre! Ovanstående lista är ett bevis på hur gott man kan leva med denna tjänstepension. Att jag har studieskulder och annat hängande över axlarna är ett senare problem, men det kommer såklart ordna sig det med. Nu kan jag knappt bärga mig för att bli pensionär. Det ska bli skitskoj!


Niva håller Aftonbladet flytande

Aftonbladet är i mina ögon inte annat än en medelmåttig skvallerblaska som inte förtjänar att tas på allvar. "Tråkigt" då att Sportbladet faktiskt kan vara riktigt läsvärt ibland, vilket innebär att jag trots allt måste läsa Aftonbladet. Erik Niva har börjat en artikelserie/julkalender som antagligen håller i sig fram till jul, och första luckan (om Jürgen Klinsmann) var rent genial. Hoppas att resterande delar är lika underhållande och läsvärda. Mer sådant!

Modetips för vintriga dagar

Idag är det en stor dag! Carte d'Or lanserar sina nya, asfräcka Chateü le Angéls-skor. Med den nätta prissumman på 1799:- om man beställer dem direkt från barnarbetesfabriken i Angola istället för att köpa dem i city för nästan 3000 pix ser jag dem som ett givet kap. Men jag undrar ändå. Ska man kanske inte vänta någon månad tills priserna gått ned några procent, eller finns det risk att skorna är alldeles för ute då? Den som lever får se.
  
Chateü le Angéls i silver/guld. De finns även i brons och babyblått.

Ett annat par som lockar just nu på marknaden är ett par svarta Chohoha från Kellogg's. De kan vara lite kyliga för årstiden men passar utmärkt när det börjar bli slask ute och man med god marginal kan kliva genom slibbet utan att bli våt om tårna. Dessutom medföljer alltid reflexväst och en piggelin på köpet. Ett varningens finger ska dock höjas eftersom skorna bara finns i svart, vilket är en färg som kan tänkas vara lite svåra att matcha till övriga klädesplagg. Jag hade gärna sett fler alternativ - varför inte leopardmönstrat?
  

Dessa läckra Chohoas kan du hitta för dryga tusenlappen - rena vrakpriset för fattiga studenter!

Vill man lyxa till det ordentligt, som jag personligen funderar på att göra, tycker jag att man istället ska satsa på ett par fräscha Bootlocks-dojor från Lasse Antonssons skoaffär i Nässjö. De är, förstås, lite dyrare, men är samtidigt betydligt snyggare än det mesta på marknaden just nu. Inte nog med att de har ny, fräsch design - det finns även ett dussintal funktioner som förhöjer upplevelsen när man går på stan iförd dessa skor. Exempelvis sprider Bootlocks-dojorna en viss doft av kanel och morot när de utsätts för väta, och det finns även justerbara ljudeffekter som låter då sulan tar i marken. Vill du att dina fotsteg ska låta som babyskratt eller som Tommy Nilsson när du går? Inga problem, det kan du med ett enkelt knapptryck själv ställa in!

Bootlocks-dojorna från Lasse Antonssons skoaffär, 14.000 kr. Högt pris kan tyckas, men de gör dig coolast i stan.

Vi ses på stan!


RSS 2.0