Hög polischef

Polischefen Göran Lindberg är, som ni antagligen inte missat, i blåsväder efter vad kvällstidningarna kallar för sexhärva. Men flera gånger upprepar kvällstidningarna en annan märklig sak, som exempelvis Expressen som skriver följande: "Justitieminister Beatrice Ask, M, är chockad över anklagelserna mot den höga polischefen, Göran Lindberg." Jag förstår inte varför alla verkar så chockade av herr Lindbergs beteende. Jag menar, det står ju uttryckligen att han är/var hög? Låter inte särskilt professionellt.

Och det är inte första gången som höga poliser är i blåsväder heller, direkt.



Miljonlotteriet Lyckohjulet

Jag är mycket väl medveten om att det är att sparka in ickeexisterande dörrar genom att gnälla på ett program som "Miljonlotteriet Lyckohjulet" eftersom det är så uppenbart genomuselt. Men nåja:



- En programidé som var uråldrig redan 1989 är helt enkelt inte intressant år 2010. Eller tycker folk  att det är spännande att se någon snurra ett hjul och leka hänga gubbe så erkänner jag mig gärna överbevisad.

- Tittarfrågan häromdagen var att man skulle gissa på ett europeiskt land. Pusslet var P O _ _ U G A L . Inga kommentarer.

- Hans Wiklund är ingen vidare filmkritiker och som programledare är han bara pinsam. Till och med Hanna Graaf gör bättre ifrån sig, även om hennes insats mest består i att försöka hitta de snyggaste halvprofilvinklarna i kameran. Lite snett med vänster kind riktad framåt, som på bilden ovan, är den vanligaste posen. [red. anm.]

- Hanna Graafs roll är för övrigt helt onödig. Förr fanns det i alla fall en (icke särskilt pk, men ändå) poäng med att ha en lättklädd, snygg och storbystad tjej som gick och vände på bokstäverna folk gissade på. Med datortekniken de använder i programmet idag behövs ju egentligen inte det, men ändå går hon där och trycker på skärmen?

- Programmet sänds dagligen. Dagligen! Med repriser. Också de dagligen. På TV3. Och TV8. Och TV8 Play.

- Den kurs jag läser på universitetet nu är ett stort skämt, vilket innebär att jag nästan inte har något pluggande alls att göra om dagarna. Av denna anledningen BEHÖVER jag skräp-tv, men nej, jag behöver inte det här. Det är för skräpigt till och med för en slasktratt som mig.

- Miljonlotteriet Lyckohjulet? Vad är det för namn egentligen? "Miljonlotteriets Lyckohjul" eller något liknande hade jag i alla fall förstått, men det nuvarande namnet är bara konstigt? Är själva hjulet lotteriet?

- Vad orden på pusslena ska bli kan man oftast lista ut efter cirka 5 sekunder. Men då måste deltagarna ändå sitta och leta konsonanter bara för att tjäna ihop lite poäng, vilket är väldigt segt. Å andra sidan ska de ha credd för att deltagarna är rätt kassa, åtminstone då jag tittade. Lätta frågor i frågesportsprogram har en tendens att bli roliga, förutsatt att man gör pinsamhetsfiltret framför ögonen först då, förstås.


Fast jag kanske har fel angående Lyckohjulet. Jag såg kanske fem minuter av programmet så jag kan förstås ha en felaktig bild. Jag tror jag klarar mig med mina fem minutrar i alla fall. Det får räcka, för den här gången.

Kommunistkaffe

Någon gång i december satte någon person från kommunistiska partiet upp följande affisch:



Nu, mer än en månad efter att denna "julbazar" ägt rum, hänger denna affisch fortfarande kvar. Ingen från partiet verkar tycka att det är deras ansvar att plocka ner denna affisch. Jag kommer i alla fall defintivt inte plocka ner den, eftersom jag tycker den är en outtömlig källa till fascination, av en rad olika anledningar:

- På julbasarer får man tydligen ha med sig skjutvapen. Men det gör ingenting, eftersom deltagarna på basaren endast består av glada asiater. Anledningen till att de är glada kan bero på samma anledning - de får bära vapen.
- Med tanke på att de skyltar med böcker som påminner om Maos lilla röda får vi anta att de tycker att kulturrevolutionen nog var en bra idé trots allt.
- Att bjuda på marxist-leninistiska julklappar känns ganska intressant med tanke på att eget ägande inte är någon bra grej enligt den kommunistiska ideologin. Ska man få julklappar som Partiet sedan tar tillbaka, eller hur tänkte man riktigt? Därför undrar jag vad marxist-leninistiska julklappar egentligen innebär? Det lär ju knappast vara mat man får, i alla fall...
- Om man kan kinesiska förstår man även texten i mitten. Tyvärr är jag för obegåvad för en sådan sak. Kanske någon läsare kan hjälpa till med översättningen?
- Av någon anledning tycker man att basar ska stavas med Z. Det låter förvisso lite coolare, så jag kan inte klandra dem.

Sista djurinlägget på länge, hoppas jag

Ifall någon fortfarande tvivlar på mina ritkunskaper när det kommer till djur vill jag bara visa min vackra surikat som jag ritade nyss:



Jag menar, likheten är ju slående:


Ko hoppar hopprep

Efter önskemål från allmänheten har jag tagit det tveksamma beslutet att publicera delar av en vacker bild jag ritade häromåret, föreställande en ko som vevar ett hopprep. Av någon anledning anser vissa i min omgivning att det är en ful bild. Jag förstår inte vad de menar. Nåväl, here goes:


Dagens bhästa

Ingen djurvits, utan direkt taget från en match skissa&gissa på internet som jag spelade tillsammans med Lotta. Ordet var frusta och jag ritade en mycket ståtlig och vacker häst. Killen gissade på "Stjärtlandsponny".



Stjärtlandsponny, alltså.







Stjärtlandsponny.









STJÄRTLANDSPONNY.



Jag hade inte mage att säga något. Men det var gulligt.




 

 

 

 

 

 






... Stjärtlandsponny. Tihi.


Typ hund ra djurvitsar

Jag och Sofia har periodvis lite svårt på sömnfronten av den enkla anledningen att vi är lite barnsliga och hellre gör andra, viktigare saker än att faktiskt försöka sova. Exempelvis brukar jag sjunga Tommy Nilssons vackra  sång Amelia tätt i Sofias öra när hon är på gränsen till att somna. Detta brukar uppskattas varmt, i synnerhet med tanke på min vackra stämma samt känsla för det där med korrekta låttexter.

Nu låter det kanske som att jag är den ensamt drivande kraften i detta vakande om nätterna, men så är det inte alls, utan vi är båda lika skyldiga viktiga kuggar. Igår natt kom det till uttryck i att vi spånade i olika dåliga djurvitsar. Ni vet, såna där vitsar i stil med Vilket djur har bäst syn? - Zebran (se-bra) eller Vilket djur går sämst? - Gor-illa. När man är trött och egentligen borde sova är kreativiteten som högst; alternativt kan man också påstå att det är tiden då acceptansnivån för så kallade ordvitsar är så lågt ställd att i princip vilken usel vits som helst tar sig igenom filtret. Av den anledningen har det blivit några djurvitsar med tiden. Här nedan följer ett axplock över de usla djurvitsar vi kommit på och kommit ihåg genom åren:


Vilket djur skulle må bra av lite logopedhjälp?
- Mummeldjuret

Vilket djur är mest praktisk att ha i hemmet?
- Tvätt-björnen

Vilket djur är praktiskt att ha som hjälpreda till tvätt-björnen?
- En tumlare

Vilket djur är halvsnyggt?
- Del-finen

Vilket djur kan vara till nytta under långa tentaskrivningar?
- Penn-vesslan

Vilket djur är mest pålitlig att ha med sig som smakråd då man köper nya skor?
- Käng-gurun

Vilket djur är modigast?
- Djärven

Vilket djur luktar mest illa?
- Fjärtilen

Vilket djur är farligast?
- Killern!

Vilket djur är minst lika farligt?
- Mordhunden

Vilket djur är väldigt inne just nu?
- Flugan

Vilken fisk har alltid med sig legitimation?
- Iden
alternativt: Vilken fisk är mest uppfinningsrik?
-Idén

Vilken fisk har de ballaste festerna?
- Rockarn

Vilken fisk har de inte riktigt lika balla festerna?
-Stingrockarn

Vilken fisk väger mer än en tonfisk?
- Ett tonfisk

Vilket djur är grym på snöbollskrig?
- Mulåsnan

Vilka djur förstår sig på det där verktyg?
- Hammarhajar

Vilket djur pratar mest slang?
- Ameh, bah! (amöba)

Vilket djur mår alltid prima?
- Tuppen! (utläses på "västkutska")

Vilket djur är mest obetydligt?
- Struntsen

Vilket djur oroar sig mest?
- Bävern

Vilket djur smakar godast?
- Glasstruten

Vilket djur är godast på våren?
- Mars-vin

Vilket djur hör sämst?
- Dövhjorten

Vilket djur är det äckligaste djuret som hänger i granen?
- Igelkotten

Vilket djur är gift med Katarina Melin?
- Herr Melin

Vilka djur är mest ouppfostrade?
- Fjällymmlarna

Vilket djur är mest slumpartad?
- Råkan

Vilket djur är läskigast att titta på?
- Fasan

Vilket djur kommer till din hjälp när du blivit utelåst?
- Nyckelpigan

Vilket djur är mest miljövänlig?
- Pantern

Vilket djur är världens mest keliga?
- Mysoxen

Vilket djur är världens mest konstiga?
-Myskooxen

Vilket djur har koll på Paris Hiltons nya frisyr?
- Skvallerormen

Vilka djur är bra på datorer?
- Humlab! (för umeåstudenter only)

Vilket djur har flest potentiella partners?
- Stefan, för han är bi!

Vilket djur är beslutsam, flitig, charmig och har elegans, men också lite svartsjuk och inåtvänd?
- Birgit, för hon är skorpion!

Vilket djur är coolast?
- APÖRNEN!!




På flykt



Tro inte att D.U.N lagt ner sin brottsliga verksamhet. Lite förklädnad lurar ingen.

Uppdatering

Brian de Bois-Guilbert dog även detta år, och Ivanhoe valde Rowena... IGEN.




Suck.

Nu slipper vi vargen!

Idag inleddes den första licensjakten på varg i Sverige. Enligt officiell statistik beräknas antalet vargar i Sverige vara ungefär 250 stycken, och riksdagen har beslutat att nivån ska ligga på ungefär 210 vargar. Ungefär 10 000 jägare beräknas vara ute idag och jaga efter de 27 vargar som ska fällas. Inte särskilt många vargar per skalle så att säga.

För ungefär ett år sedan uttryckte sig vår käre konung Carl XVI Gustaf om vargstammen. Bland annat tyckte han sig veta att vargstammen kommer att "explodera" om vargarna bara hittar varandra, och det kommer ju förstås att bli ett stort problem om vargstammen växer. Riktigt varför det skulle vara ett problem framgår inte riktigt, men kungen vet ju vad han talar om. Typ. Efter att kungen sagt detta riktades i alla fall relativt stor kritik mot uttalandet eftersom det ansågs vara okunnigt och dessutom hade det en politisk laddning, vilket kungen egentligen ska hålla sig borta från. Men frågan är ändå - hade kungen rätt trots allt? För nu står vi ju här, ett år senare, med 10.000 laddade gevär på jakt efter 27 vargar. Och ingen tror väl på allvar att det kommer att stanna vid 27 skjutna vargar? Och ingen tror väl heller på allvar att det inte tjuvskjuts varg året om ändå? essutom är ju vargen riktigt farlig! Tänk så mycket elände den sprider i Sverige...

Men nu slipper jag se dem i vilt tillstånd i alla fall.


Stora förhoppningar om det nya året

Jag har egentligen bara två önskningar för det nya året, och båda är sammanlänkade med nyårsdagen och filmen Ivanhoe som traditionsenligt visas vid tresnåret:

1. Att skurken Brian de Bois-Guilbert (Sam Neill) klarar sig i slutet denna gång. Ivanhoe är bara en mespropp som enbart ligger skadad och gnäller hela filmen medan Brian faktiskt försöker rädda Rebecca.
2. Om Ivanhoe ändå vinner slutstriden så måste han väl ändå välja Rebecca istället för våpet lady Rowena. Kom in i matchen!



Jag kommer dock inte se det i år. Men man kan ju hålla tummarna ändå.


RSS 2.0