En hyllning till de bortglömda, del X

Det är återigen dags att höja en bortglömd hjälte till skyarna, och precis som senast är det en kvinna som ska hyllas. Hon har levererat länge, men det är alltid i skymundan. I stort sett varenda 80-talsfödda människa lär ha stött på henne i någon form, men väldigt få vet vem hon är och ännu färre vet hur hon faktiskt ser ut. Men trots att hon är kvinna, är det inte som kvinna jag kommer ihåg henne, utan snarare som... någonting annat. För mig och min generation är hon nämligen mest känd som röstskådespelare i otaliga tecknade filmer och serier, men när jag skulle göra min oerhört grundliga research på det källpålitliga wikipedia märkte jag att hon även hade ett dunkelt förflutet på andra områden. Detta gör att denna hyllning bara sker på ett plan - jag vill härmed hylla röstskådespelerskan Monica Forsberg.

Monica Forsberg är alltså röstskådespelerskan som gjort röster till exempelvis Knatte, Fnatte, Tjatte, Piff och Puff. Bara där ser vi vilket brett register hon har; hon kan spela anka och jordekorre i fem helt  olika karaktärer med samma röst! Det är ganska imponerande när man tänker efter, och ganska imponerande även om man inte tänker efter. Eller kanske framförallt då, förresten. För när jag tänker efter är ju halva grejen med Knatte, Fnatte och Tjatte att de är trillingar och avslutar varandras meningar, men om det nu i själva verket är Monica som avslutar sina egna meningar som hon just påbörjat blev det ju genast inte särskilt coolt längre. Nåja.

Min högst personliga uppfattning om Monicas storhet kommer dock ifrån alla dessa sagoband som man lyssnade på då man var yngre, ofta baserade på Disney. Ni vet förmodligen vilka jag menar - "När du hör det här ljudet, är det dags att vända blad..." efterföljt av något plingande ljud. Den mjuka rösten som säger detta och lugnat ner otaliga energiknippen till barn som velat "tjuvkika" i handlingen tillhör ingen annan än Monica. Det är alltså hon som uppfostrat oss alla födda på andra halvan av 80-talet genom dessa ord. Hon har givetvis haft rösterna till flera av personerna i dessa ljudband också, bland annat en minnesvärd insats i Djungelboken. Om du hittar något av dessa band eller den medföljande "boken" så kan jag nästan garantera att Monica Forsbergs namn finns med där någonstans på något sätt. Jag är dock osäker på om det verkligen är Monica på ALLA "dags att vända blad-band", men det faktum att hon är med i så oerhört många och ändå är såpass bortglömd tycker jag är anledning nog att hylla henne. 

image120

Denna bild klistrar jag inte in här för att ni ska tänka att jag var ett oerhört bedårande och sött barn (eller okej, delvis därför) utan framförallt för att det är en stilstudie i hur det är att vara född 1985. Notera exempelvis byxorna; turkosa med inslag av grönt, gult och lila i en salig blandning. Den tillhörande Musse Pigg-tröjan är hur given som helst i sammanhanget. Men det RIKTIGT intressanta i sammanhanget är den gula freestylen (ja, för mig heter det freestyle och inget annat). Titta noga, riktigt noga, på hur bandet ser ut. Om du har bra syn så ser du att bandets ytterområde är rött, med vit "etikett" med ett litet Kalla Anka-huvud bredvd. Kaching! Med andra ord är det uppenbart vems röst det är som får mig att vilja justera hörlurarna på bilden. Precis. Monica Forsberg. 

Som jag nämnde tidigare har dock Monica även en mycket, mycket mörk sida.  Hon må vara en hjälte på sitt sätt, men har ändå vissa oförlåtliga synder på sitt samvete. Hon har nämligen bland annat varit medlem i gruppen Ritz som exempelvis tävlat i melodifestivalen. Okej, so far so good. Men hon har även deltagit som textförfattare, med låten "Främling" som kanske största bedrift. Hon har dessutom skrivit låten Dag efter dag som Chips framförde, samt varit medförfattare till Smurfhits. Hon har alltså jobbat med Carola, Kikki Danielsson OCH är dessutom delansvarig till Smurfhitsen. Jag repeterar - hon har alltså jobbat med Carola, Kikki Danielsson OCH är dessutom delansvarig till Smurfhitsen!  Så samtidigt som hon är ängel är hon på samma gång Hin Håle själv, kan man säga.

Men trots sina mörka sidor är hon i mina ögon en bortglömd hjälte, och bör så också hyllas. Idag lyfter vi på hatten för Monica Forsberg, och ger henne därför en ärofylld och välförtjänt plats på listan!

Hyllningslistan:

1. Andrew Ridgeley - den andre killen i Wham!
2. Rafael - den fjärde Turtlen
3. George Lazenby - den bortglömde Bondhjälten
4. Timothy Dalton - den andre halvt bortglömde Bondhjälten
5. Bruce McGill - MacGyvers andra vän som inte är med riktigt lika mycket som Pete Thornton
6. Ron Perlman - Birollsinnehavaren med underbett och magisk röst
7. Astrid Lindgrens bortglömda verk - Pippi i alla ära, men nog är Stig, Barbro, Gullpian och Berit också hjältar?
8. Michael Newman - Den fule livräddaren
9. Jim Corr - Brorsan till The Corrs-tjejerna
10. Eva Ulvby, Berit Hofling, Ebba Beckman och Johanna Hermann Lundberg - Urcoola hjältinnor som levererar i alla tider.
11. Monica Forsberg - När-du-hör-detta-ljud-är-det-dags-att-vända-blad-kvinnan

Kommentarer
Postat av: matilda

Freestyle for ever! :D Har kvar min faktiskt. men det kan bero på att den delvis är freestyle och delvis är "gameboy" (man spelar det fantastiska spelet tetris på det!). Fast ska jag vara ärlig så hade jag glömt bort att det var en freestyle, använde den nästan aldrig till det... :p

Synd du inte hade en bild på M. Forsberg. Jag har nämligen nu fått för mig att det är hon som jobbat tillsammans med Hasse "kvinnoböske" och gjort de här showerna/sagorna om Svingelskogen. Minns du? "Här kommer vi som bor i Svingelskogen, ja här kommer vi i en rad, vi trivs och har det så bra tillsammans, tillsammaaaaaaaaaaaaaaaaans..."

2007-12-13 @ 15:56:47
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: matilda

JO! Det var hon! http://www.svingelskogen.se/

2007-12-13 @ 15:59:37
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: angelica

Kul, om man googlar henne så ser man att man faktiskt känner igen henne. Men bortglömd, ja det är hon!

2007-12-13 @ 19:24:24
Postat av: Suffe

Jag har köpt din(a) julklapp(ar) färdigt, moah!
Fast kanske kanske att du får en till om du är snäll...eller lär dig sätta in foton i ramar på rätt sätt :D
Hahaha...min lille himbo :P
Puss!

2007-12-14 @ 17:40:57
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: Tomas

matilda: Nåja, oavsett vad du använder/använde den till så är det en freestyle, vilket är huvudsaken! Problemet med bilderna jag hittade var att de var dåliga, men om du eller någon annan hittar en bra bild på henne är det bara att säga till.
"Svingelskogen" är inget jag kommer ihåg tyvärr, men det förvånar mig inte att hon var inblandad! :)

Angelica: Haha, tvärtom för mig. Jag känner inte igen henne, bara hennes röst :)

Suffe: Bah, och du får varken julklappar eller födelsedagspresenter ;)

2007-12-17 @ 11:06:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0