En hyllning till de bortglömda, del V

Jag återupptar härmed mitt gamla projekt att hylla bortglömda hjältar, vilket kan vara allt från Andrew Ridgeley ( den andre killen i Wham") till... tjaa, vem som helst som är bortglömd egentligen?  Inga gränser finns; de enda reglerna är att personen i fråga ska vara något bortglömd för den stora massan och ha åstadkommit något. Syftet med detta är givetvis att hylla personerna i fråga, men är även ett ohyggligt ambitiöst projekt i att bilda läsarna av denna blogg till ett djupt kunnande.

Det var ett tag sen jag hyllade någon, men projektet är inte på långa vägar färdigställt ännu, så idag tänkte jag fortsätta på inslagen väg. Idag tänkte jag hylla ännu en skådespelare, som trots många bra insatser är något i skymundan från den breda publiken. Skådespelaren jag tänkt hylla idag är en man som allt som oftast spelat biroller i filmer, och även gjort flertalet gästinhopp som olika karaktärer i diverse serier. Han har ett väldigt särpräglat utseende, vilket givetvis även påverkat hans möjligheter att välja roller. Det är alltså ingen slump att han istället för att spela Leonardo Di'caprios roll i Titanic eller någon valfri snygging i valfri romantisk kärlekskomedi istället fått spela roller som exempelvis Odjuret i "Beauty and the Beast", den halvtaskiga serien som gick i slutet av 80-talet, eller den sexiga demonen "Hellboy" som kom för ett par år sedan. Jag talar naturligtvis om ingen mindre än Ron Perlman.


image25
 Vid närmare eftertanke är jag inte helt säker på om det var odjuret eller skönheten han spelade?


image26
Jag ska inte uttala mig om filmen som sådan då jag inte sett den, men snygg är han då definitvt. Men varför har man två tvättsvampar i pannan? Fyller det någon funktion?

image27
Originalet. Kommer, kanske, snart i "Kärlek på vift", en romantisk komedi tillsammans med Kate Winslet och Meg Ryan. Den handlar om ett affärsbiträde på K-Mart (Perlman) som av en slump träffar en kvinnlig bilmekaniker (Winslet) och därigenom hamnar i ett triangeldrama med oerhörda komiska poänger, eftersom hans hustru (Ryan) är en usel bilförare som ständigt förstör bilen. Fullt med romantiska ögonblick och bubbliga skratt! Missa inte!


Eller så är det bara en kul tanke att få se honom i en sådan roll, för det är väl inte riktigt det han brukar få göra egentligen. Det som gör att jag personligen gillar honom, förutom hans karaktäristiska utseende, är hans grymma röst. Han har en rejäl dos pondus när han talar, och en unik och säregen röst. Det är därför inte heller särskilt konstigt att fått vara röst till en hel drös med animerade/tecknade filmer, ofta som bad guy eller militärliknande snubbe . Han är också rösten till ett flertal dataspel/tvspel, exempelvis i Halo 2 och Narc. Mest minnesvärd för mig, i spelvärlden, är han dock i de gamla klassiska Falloutspelen där han är "narrator" (Hur översätter man det? Berättarröst känns lite... mesigt?). "War...war never changes!". Aah, klassisk replik redan där. Gåshud!

Som skådespelare är Ron Perlman för mig alltid en birollsfigur och ska så också förbli. Han får gärna spela den där lite halvgalna och grymma men ändå godhjärtade och skickliga kamraten som hjälper huvudpersonen (se exempelvis hans roll i Enemy at the Gates, där han dessutom spelar ryss - kan det passa honom bättre, egentligen?) eller helt enkelt en ful snubbe med världens hetaste underbett, då han gör det så grymt bra. Vilken själlös klichéfylld karaktär som helst blir en fröjd att se då det är Ron Perlman som iklär sig rollen. Att han inte var med i filmen Sin City ser jag som ett stort mysterium - om det är någon som hade kunnat briljera i en film som den, då är det Ron Perlman.

Men, han är halvt bortglömd hos gemene man, och det är därför jag härmed vill hylla honom med en plats på listen över de bortglömda. Här är den nuvarande listan; ge dem en välförtjänt applåd!

En hyllning till de bortglömda:

1. Andrew Ridgeley -
den andre killen i Wham!
2. Rafael - den fjärde Turtlen
3. George Lazenby - den bortglömde Bondhjälten
4. Timothy Dalton - den andre halvt bortglömde Bondhjälten
5. Bruce McGill - MacGyvers andra vän som inte är med riktigt lika mycket som Pete Thornton
6. Ron Perlman - Birollsinnehavaren med underbett och magisk röst

(Jag noterar nu att det är lite ont i kvinnor i den här listan. Jag kan inte tänka mig att det inte finns några bortglömda hjältinnor, så om du har någon på lager i huvudet, skriv en kommentar!)

Kommentarer
Postat av: Suffe

Du är så nördig att det nästan är gulligt ;)
Bara en sak; borde det inte stå "din bortglömdE hjälte`"? Sist jag kollade var du fortfarande kille, men vi har ju inte setts på ett tag, så man vet aldrig...
Puss!

2007-06-24 @ 21:17:22
Postat av: Pinky

Haha, han har ju varit med i någon Polisskolan-film om jag inte minns fel. Han spelade ryss.

2007-06-25 @ 10:51:28
URL: http://thepinkprincess.blogg.se
Postat av: Tomas

Sofia: Jag vet att jag är nördig, men hellre nörd än mes. Och ja, du har rätt, felet ska åtgärdas inom kort ;)
Elisabeth (eller hur du vill stava ditt namn): Haha, så sant, en snabb titt på IMDB avslöjade att han var med i Polisskolan 7. Inte särskilt smickrande film att vara med i så att säga - kanske en av Tellus sämsta filmer faktiskt (första filmen i "serien" är faktiskt helt okej dock). Hoppas för hans skull att han inte var med i många scener...

2007-06-25 @ 17:30:09
Postat av: Anna

När jag visade "Rosens namn" för mina elever blev Ron Pearlman hyllad av klassen!

2007-07-04 @ 12:59:45
Postat av: Tomas

Jaså? Med rätta, tycker jag! Å andra sidan har jag bara sett delar av Rosens namn så jag vet inte hur han klarar sig där.

2007-07-07 @ 16:05:01
Postat av: Plutten

Haha jag trodde det var en riktig människa som hade lejonhuvud^^^

2011-10-27 @ 21:04:51
URL: http://www.billigt-löshår.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0