Klyschlista

Klyschor är fantastiska. De är ord, uttryck, kloka visdomsord, små vitsigheter eller något liknande, som används så ofta att de slits ut och nästan mister sin betydelse. De blir klyschor, och även om man både kan älska och hata dem använder man dem själv; de går inte att undvika!
För ganska många år sedan skrev jag ner en klyschlista som finns nånstans på nätet. Jag tänkte att jag skulle återanvända denna, samt lägga till en del nya tillskott. Klyschor är ju något som knappast dör ut - möjligen ersätts gamla klyschor med nya, men aldrig någonsin kommer vi slippa dem. Det gör egentligen inte så mycket, eftersom klyschor är en ganska rolig del av livet om man är en liten tönt som mig. Dessutom stämmer de, tyvärr, rätt ofta, vilket kanske förklarar varför de faktiskt används. 

 
"Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder!"
image28

Jag kan personligen erkänna att jag säkerligen använt mig av en hel del av dessa. Så, här är klyschlistan!


- Det där är verkligen DIN färg! (sägs av en expedit i en klädaffär, vare sig du tar på dig en blå tröja eller ett par limegröna militärshorts med lila stripes)

- Jag ser faktiskt nästan aldrig på TV längre, bara om det är något speciellt som sänds. (...och på något mystiskt sätt känner personen ifråga ändå till exakt vad som hänt i de sju senaste avsnitten av Greys Anatomy eller OC)

- Varför finns det ingen "barns dag"? (sägs av snorungar som inte kan acceptera att det bara är far och mor som firas, utan även själva vill ha ett barnsdagskort, eller vad det kan tänkas heta)

- Säga vad man vill om Hitler, men han var en duktig retoriker!  (Förvisso sant, men det vet vi väl vid det här laget?)

- Ååh, man ska aldrig prata om tentan direkt efter, man blir så deprimerad då och inser hur många fel man har! (Även denna är sann, men, ja?)

- Livet är som en bergochdalbana; ibland går det upp, ibland går det ner! (Klokt visdomsord måhända, men väldigt uttjatat. Och livet är väl ibland lika gärna som spökhuset eller kärlekstunneln?)

- Disneyfilmerna var mycket bättre förr, när de var noggrannt tecknade för hand! Nu är det bara en massa dataanimationer och fult tecknat också. Helt själlöst!     (och ändå är Lejonkungen mycket bättre än Fantasia eller Lady och Lufsen...)

- Jag hatar falska och oärliga människor!! (No shit sherlock?)

- Tänk om det här vore riktiga pengar! (kommentar som sägs i genomsnitt 0,89 ggr per monopolmatch)

- Nejdå, det är inte därför jag dricker det. Jag gillar eftersmaken! (Försvarskommentar från en person som anklagas vara "hälsofreak" när han eller hon väljer Cola Light.

- Det är inte alls nyttigt, det är ju aspartan i det!  (En annan kommentar som följer när någon försöker vara nyttig och väljer Cola Light till hamburgaren istället för vanlig Coca Cola)

- Det heter faktiskt aspartam. (Kommentar som ofta kommer i samma veva...) 

- Varför klappar vi händerna egentligen? Vi räknar ju med att de inte ska krascha! (En klyscha jag själv använt mig av vid ett flertal tillfällen, då passagerna i flygplanet applåderar vid landning. Vanligare vid utrikesflyg.)

- De där jävla öststaterna röstar ju bara på varandra hela tiden! (Schlagerklyscha, som ofta uttrycks utan vidare tanke på att Sveriges 37 poäng faktiskt kommer från 12or av Norge, Finland och Danmark, samt 1 poäng av Moldavien.

- Det var spännande tills de öppnade luckan, men nu har det helt ballat ur eller möjligen Undrar om manusförfattarna själva vet hur det ska sluta? (Klyschor angående tv-serien Lost)

- Det är viktigt att man ser till varje elevs behov (Lärarlinjeklyscha. När jag blir lärare ska jag lägga undervisningsnivån helt fucked up bara för att retas med Kennert Orlenius)

- Det är inte dig det är fel på; det är mig. (Klyschornas klyscha, klassisk göra-slut-replik)

- Det är inte dig det är fel på; det är mig. (Klyschalternativ två - man citerar nyss nämnda klyscha när man pratar om just klyschor, vilket är en klyscha i sig)

- Våga vara dig själv!  (Tack för tipset! Men är det inte bättre att komma på den tanken själv?)

- Alltså, jag gillar egentligen all sorts musik? Ja, förutom dansband och skrikmusik förstås! (Kommentar överflödig)

- <------- This is me, take it or leave it! (bredvid en posande bild på sig själv)

- Jag hatar fjortisar! Dom e sjuka i huvvet! (Fjortis vem?)

- Gjort i helgen då? Hur är det med dig då? Ska du göra i helgen då? Vad är du för en filur då? (obligatoriska ?då-frågor?)

- Vi genskjuter dom vid passet!! (Nåja, egentligen bara en vanlig filmklyscha, men den är så rolig så den får en hedersplats helt enkelt)

- Är inte inne här så ofta, men... (skrivet på ett krypin eller annan presentationssida på valfri community hos en människa som är inloggad precis lika mycket som alla andra, möjligen ännu mer)

- Åh, om du ska utomlands kan väl jag få följa med i bagaget? Höhö! *blink blink* (kommentar överflödig nr 2)

- Jag kommer få IG på det här provet! Jag kände verkligen hur dåligt det gick!! (sägs i regel av MVG-människor direkt efter ett prov, som sedan visar sig bli VG+ eller liknande)

- Oj, jag såg dig inte! (sagt av person som försökt undvika dig, och som uppenbarligen visst sett dig men säger detta när ni till sist möts och du hälsar efter att ha letat ögonkontakt länge och väl)

- Nejdå, du väckte mig inte! (lögn som automatiskt sägs då man blir väckt av telefonen)

- Det låter som en klyscha, men... (klyschan som sägs för att kunna säga klyschor på ett ?acceptabelt? sätt, fast egentligen bara gör den kommande klyschan klyschigare)

- Jag förstår mig inte på veganerna, växterna har väl också känslor? (sägs av person som försöker vara fyndig)

- Oj, jag såg inte ditt sms förrän nu! (klyschig lögn som används då en person verkligen inte orkar offra en spänn; ofta till svar på frågor som ?lust att hitta på något ikväll?? eller liknande, då svarstiden blir begränsad, så att säga)

- Usch vad det stinker! Alltså, det luktade sådär innan jag var in också! (Lögn, alternativt sanning, som sägs då någon kommer ut ur toa och som alltid slutar med att den som sade det blir anklagad)

- Jag är inte rasist, men... (sägs då någon ska säga något fördomsfullt om invandrare eller annat folkslag)

- Det smakar ungefär som kyckling! (sägs av någon som äter något konstigt kött från något skumt djur. Notera att det ofta inte alls smakar särskilt likt kyckling)

- Nej, jag feströker bara (en blivande rökares första "försvarstal")

- Inte för att skryta, men... (fras som används då man verkligen vill skryta, men vill befoga det först)

- Det är bra med mig, lite förkyld bara (svar från en person som vill sticka ut lite, istället för att svara det mer ordinära "det är bra, själv?" på frågan "hur är det?")

- Det är insidan som räknas! (sägs av alla singlar som inte får flick-/pojkvän på grund av det faktum att de är fula)

- Får jag kolla mailen? Det tar bara nån minut! (tjatande från en person som förutom mailen även svarar på dem, kollar aftonbladet, laddar ner några låtar och chattar med kompisar på icq och msn, vilket tar ungefär 55 min)



Nu orkar jag inte mer. Dock får ni gärna fylla på listan med era egna förslag, använd kommentarknappen så håller vi koll vettja!

Kommentarer
Postat av: jenny

"gott med något salt", används alla varma dagar av mamma och pappa. sant, men klyschigt...

2007-06-25 @ 20:47:34
Postat av: ylva

Först kom:
Jag måste hitta mig själv
Sedan kom:
Tiden läker alla sår
Det var nog bäst såhär
Nu får ju DU tid att hitta dig själv
Mister du en står dig tusen åter
Det finns fler fiskar i havet
Det går fler tåg
Om det inte var menat så var det inte det
hmm.. ok dom här var väl alla i samma genre men bör ändå få vara med, bara för att de är så irriterande och oftast inte fyller någon funktion. Kul idé för övrigt, jag ska försöka komma på fler och även under andra kategorier ;)

2007-06-25 @ 23:17:31
Postat av: Tomas

Haha, tack för klyschorna! Jag ser fram emot dina andra klyschor i andra genrer, Ylva. Jag antar att det finns en hel drös med lärarlinjesklyschor... gäller bara att inse dem, liksom.

2007-07-01 @ 23:20:23
Postat av: Lars åke Kernell

kanske har du glömt den viktigaste lärarklyschan av alla:
Det gäller att finna balansen (kan användas inom alla skolfrågor)

2007-07-31 @ 14:27:33
Postat av: abbelito

Till mitt försvar; så när jag säger tv-repliken brukar jag vara tydlig med att jag mer än fyller tvkvoten med att ladda ner serier. Vilket jag antar att de flesta andra menar när de yttrar den klyschan också. Och apropå Lostförfattarna http://www.youtube.com/watch?v=yXzR7aKBCdE

2007-10-07 @ 18:35:11
Postat av: Tomas

Tack Lars Åke, alltid trevligt med kändisbesök!

Abbe: Iofs sant. Men ändå. Kul länk i alla fall!

2007-10-12 @ 15:03:21
Postat av: alice

hahahha, jag kommer tre, om inte fyra (!) år för sent, men det här var ta mig fasen vidunderligt kul. gillar främst följande;



- De där jävla öststaterna röstar ju bara på varandra hela tiden! (Schlagerklyscha, som ofta uttrycks utan vidare tanke på att Sveriges 37 poäng faktiskt kommer från 12or av Norge, Finland och Danmark, samt 1 poäng av Moldavien.



- Det var spännande tills de öppnade luckan, men nu har det helt ballat ur eller möjligen Undrar om manusförfattarna själva vet hur det ska sluta? (Klyschor angående tv-serien Lost)



- <------- This is me, take it or leave it! (bredvid en posande bild på sig själv)



- Är inte inne här så ofta, men... (skrivet på ett krypin eller annan presentationssida på valfri community hos en människa som är inloggad precis lika mycket som alla andra, möjligen ännu mer)



- Åh, om du ska utomlands kan väl jag få följa med i bagaget? Höhö! blink blink (kommentar överflödig nr 2)



- Jag kommer få IG på det här provet! Jag kände verkligen hur dåligt det gick!! (sägs i regel av MVG-människor direkt efter ett prov, som sedan visar sig bli VG+ eller liknande)



- Oj, jag såg dig inte! (sagt av person som försökt undvika dig, och som uppenbarligen visst sett dig men säger detta när ni till sist möts och du hälsar efter att ha letat ögonkontakt länge och väl)



- Det är bra med mig, lite förkyld bara (svar från en person som vill sticka ut lite, istället för att svara det mer ordinära "det är bra, själv?" på frågan "hur är det?")



tack ska du ha!

2011-02-24 @ 00:00:45
URL: http://ingenfaktiskttrotellerej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0