Att resa med bussvärdinna

Jag insåg att anledningen till att jag inte skriver särskilt ofta här på bloggen inte är att jag inte har något att skriva om, utan snarare att jag helt enkelt är för lat. Jag är dessutom högst medveten om att föregående mening kan ha blivit något förvirrande eftersom den innehöll tre stycken "inte". Det är ungefär som att fråga "tycker du inte om saft?", vilket är ganska knepigt att svara på.

De senaste veckorna har jag haft VFU, vilket för den icke invigde betyder verksamhetsförlagd utbildning, vilket för den ännu mer oinvigde innebär praktik, och i mitt fall innebär det praktik som lärare på en gymnasieskola i Skellefteå. Praktiken har gått bra, men det är inte den detta inlägg kommer att handla om, utan jag ska istället ägna min dyrbara tid till lite hederligt pensionärsgnäll.

Det är nämligen så att jag pendlar från Piteå under denna praktiktid (och därigenom sparar två timmars pendlingstid per dag mot om jag hade bott i Umeå) och därför varje dag åker med Norrlandskustsbussen. Jag har köpt ett (eller, två rättare sagt) månadskort så att det ska bli billigare och för att jag ska slippa gå omkring med en massa kontanter. Men nu är det så fiffigt att Norrlandskusten brukar ha en trevlig värdinna som glatt går omkring och säljer fika på bussen, och därför får man betala 10 kronor extra i avgift, även om man köpt ett månadskort. Därför måste jag ändå alltid ha kontanter med mig, men det är ju klart; det kan ju vara värt att ha en trevlig, söt bussvärdinna som tar hand om en. Dessutom - i de 10 kronorna ingår även en film som man kan titta på för att göra resan om möjligt ännu trevligare.

Men. (och ja, jag vet att det är grammatiskt fel med satsfragment, men det där var medvetet fel för att skapa tryck i texten och denna parentes var bara till för att visa min elitistiska sida). Bussvärdinnan är inte söt, utan är i regel en sur och otrevlig kvinna på 50+ som är irriterad över att man inte har jämna pengar med sig varje dag, det vill säga att man inte har med sig 10 kronor som man betalar för att få se henne. När många människor vill på bussen bildas det naturligtvis köer också, eftersom man inte bara kan betala med sitt kort utan även måste trolla fram en tiokrona. För att det ska gå "snabbt och smidigt" får man då istället bara gå på, så att den otrevliga bussvärdinnan sedan kan gå och ta betalt för den tiokronan som hon kostar att ha med. Eftersom jag alltid åker 6.35 från Piteå, och därför går upp 5.30 varje morgon, är jag i regel väldigt trött och vill bara sova på bussen. Men det kan jag inte eftersom den otrevliga bussvärdinnan ska ta betalt, och därför väcker en lagom till dess att man äntligen lyckats somna till. Och nåde dig om du försöker betala med kort! Å andra sidan erbjuds man ju kulinariska läckerheter som en daim för sisådär 15 spänn eller en fralla med ost för 30 om man nu skulle vara sugen på det, vilken man självklart är halv sju direkt efter frukost. Eller kanske inte alltid, nej.

Så, eftersom jag alltså inte kan somna på bussen eller äta godiset den otrevliga bussvärdinnan säljer så är jag glad att denna tiokrona även innebär att jag kan få se kvalitetsrullar som Honey med Jessica Alba eller Click med Adam Sandler. Men de tre första veckorna på praktiken visade de ingen film alls av någon mystisk anledning. Nu har de dock börjat visa film till sist, men den otrevliga bussvärdinnan är extremt noga med att inte slå igång filmen förrän man är ungefär i Byske, vilket innebär att jag sett de första tjugo minutrarna av Click med Adam Sandler lika många gånger som jag sett Jessica Alba dansa i Honey, och ja, Alba är faktiskt snyggare än Sandler, men det är å andra sidan det enda positiva, ty det är en film som antagligen används i Dantes innersta kretsar av sitt helvete för att plåga Judas. Eller, den är i alla fall vomerande plågsamt i sina försök att sända kloka budskap. Och därigenom kom jag in på ett sidospår. (Innan jag lämnar det vill jag dock klargöra att Click är en helt okej film, trots att den är bagatellartad och trots att den såklart har ett sånt där gråtmilt budskap också, men ja, jag köper det. Problemet är bara att den visas om och om och om igen, och SÅ bra är den inte.)  

För att sammanfatta gnället: jag betalar 10 kronor gånger två (tur och retur) varje dag, det vill säga 100 spänn i veckan och 600 spänn totalt under VFU-perioden, och detta för att väckas av en otrevlig bussvärdinna som visar snuttar av halvdåliga filmer och säljer dyrt godis.

Nej, nu ska jag och Sofia äta och därefter ta och se Hot Fuzz på bio. Förväntningarna är höga - men kan verkligen kvalitén på mästerverket Shaun of the Dead upprepas? Vi får se helt enkelt. Lev och må!


Kommentarer
Postat av: Jonas

Hot fuzz matchar, i min mening, kvalitén på Shaun. Tarmvridande skrattsalvor ekade fylligt i den fullsatta bion då jag såg den.

2007-05-09 @ 22:12:15
URL: http://seseon.blogg.se
Postat av: Eliza

Haha, den har jag åkt med ett par gånger... Då kan du tänka dig hur det är att åka resan mellan Pite och Härnösand, sex timmar inlåst med en bussvärdinna. Man hinner se samma filmer flera gånger, eftersom man åker så jäkla långt.

2007-05-14 @ 09:15:36
URL: http://thepinkprincess.blogg.se
Postat av: laura

jobbar själv ombord på norrlandskusten och det är väl inte alldeles korrekt ditt gnäll. finns otrevliga värdinnor, visst. skulle du veta allt som inte märks ombord på bussen (dvs trasiga bussar, dvd:er som aldrig fungerar och ett företag som inte lagar dessa arma lik till bussar eftersom det inte finns pengar, så skulle du inte klaga så mycket.



2009-07-25 @ 01:50:37
Postat av: Tomas

Laura: Ber om ursäkt ifall du kände dig personlig påhoppad. Naturligtvis finns det trevliga bussvärdar också, men av mina personliga erfarenheter att döma har jag mest negativa upplevelser. Och jag vidhåller att den extra tiokronan är helt onödig.



Att det förekommer problem "bakom kulisserna" förnekar jag inte, men det spelar väl ingen roll för mig som kund i slutändan? Jag betalar ju ändå extra och förväntas få ta del av servicen. Jag fick istället betala 600 spänn under en ynka praktikperiod för att bli väckt på bussen.

2009-09-02 @ 11:18:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0