Lite politisk korrekthet på söndagskvisten

Eftersom jag är hemma i byn denna helg passar jag på att utnyttja vår fina scanner (därav lyxen att ni fick avnjuta den spännande "Sagan om Fredrik" förra inlägget). Jag passade på att scanna in en bild till, men jag vill inte bli alltför personlig utan förhålla mig ganska neutral såhär på internet, så jag scannade in en bild på omslaget till spelet Mastermind som vi har här hemma istället. Versionen vi har av spelet är väldigt gammalt, vilket delvis märks på de ganska stötta kanterna till spelets omslag. Det är det dock inte det enda som avslöjar att spelet är gammalt, utan det finns också vissa mått av... vad ska vi kalla det... små, små "detaljer" som kanske inte är helt politiskt korrekta såhär i slutet av år 2007.

image117

Så vad är det som är så politiskt inkorrekt med den här bilden? Jag vet att man inte ska fördumma läsaren och skriva dem på näsan alltför mycket, men jag känner att det här är så pass viktigt att jag måste förklara vad som är "fel" med denna bild, åtminstone med tanke på det samhälle vi lever idag:

- Det står "NEW original MASTER MIND", vilket är väldigt paradoxalt. Att Master Mind är särskrivet har jag överseende med då det står på engelska, utan problemet sitter snarare i ordet "new", dvs "ny". Ett nytt originalspel, skulle man kunna översätta det. Och då undrar jag hur många original man kan göra av ett och samma spel?
- Mannens kostym känns något omodern, men kan å andra sidan accepteras på grund av att han uppenbarligen har en skarp intelligens.
- Den röda fåtöljen skär sig något med den babyblå bakgrunden. En riktig man skulle snarare sitta i en rejäl läderfåtölj i en stor matsal med ett glas konjak i handen, alternativt på en arbetsstol i ett garage.
- Den asiatiska tjänarinnan till den vite mannen har sin klocka på höger arm. Alla vet ju att man ska ha klockan på vänster arm. Dumma kvinna! Det kan förstås vara ett armband istället för ett armbandsur, men en tjänarinna bör  alltid ha en klocka så hon vet när maten ska serveras så det är ett misstag i vilket fall som helst.
 - Glasbordet som reflekterar bilden av mannen och kvinnan borde rimligtvis också reflektera själva spelet som står på bordet. Nu ser det istället ut som att spelet svävar i luften. Idag hade ett sådant misstag lätt kunnat repareras med lite photoshopteknik, men då detta omslag gjordes var tekniken tämligen bristfällig.
- Det står att det ska vara 8 olika färger, men den svarta färgen måste ha en vit ring runt sig för att vara svart, vilket är lite konstigt i sig. Dessutom ser de två rödaktiga färgerna i väldigt lika varandra ut, och detta förvirrar något. Dessutom är den senapsgula färgen så ful att den inte skulle fått vara med i ett upplyst samhälle som vårt idag, och den skulle ha ersatts med något fräsigare.

Särskilt mycket mer finns det inte att utläsa av detta omslag. Ingenting alls, faktiskt.'


Uppdateratering: Sisådär en kvart senare snubblade jag förbi den här sidan. Den är fantastiskt intressant, åtminstone om man är lika nördig som mig. Texten handlar om Bill Woodward och Cecilia Fung (i texten står det för övrigt att hon är född i Hong Kong; var Bill kommer ifrån är av någon anledning inte relevant - han är ju trots allt vit och därigenom "normal") som återförenas för att ta en likadan bild, som 30-årsjubileum. Bland anant står det: Both Bill and Cecilia said they were delighted to meet up again after so many years and recalled with great enthusiasm the day that the multi-award winning Mastermind image was born. Multi-award winning? Vann bilden priser? Fascinerande, I tell you! Känns som att vi har ett värdefullt spel hemma i byrålådan!

Uppdatering 2: Jag var trött eller helt enkelt inte riktigt vid medvetande då jag skrev min förra uppdatering. Jag har alltså inte blivit Ned Flanders med flit.


Kommentarer
Postat av: Bek

Om man tittar på spelet på bordet ser man att spelaren har fått flera svarta småpluppar (som säger att man satt rätt färg på rätt plats) utan att ha förtjänat det. Fusk, min herre, FUSK!

2007-11-25 @ 16:11:51
URL: http://bek.blogg.se
Postat av: Tomas

Åh, bra att du såg det! Jag försökte se om han hade lagt plupparna på rätt plats men hade lite svårt att se färgerna, men jag tror på ditt ord att det stämmer!

2007-11-25 @ 16:22:34
Postat av: lyol

jag var bäst på mastermind. ta med det till ume så spelar vi!

jag tyck även att tjänarinnan har lite väl fin klänning för en tjänare... typ jättestora pärlor runt halsen...

2007-11-25 @ 18:58:51
Postat av: Bek

Det är lite kul att detta är "NYA" Mastermind, NU med UPP TILL ÅTTA FÄRGER!!! Alltså, är det någon som minns att det fanns ett gammalt Mastermind med bara... vadå, sex färger? Killen som kom på det nya konceptet måste ha fått jordens löneförhöjning.
"Öh, grabbar, här är en vild och galen idé. Häng med nu: Vi kör... två färger till!"
"Höhö, fan Fredrik, du e smart asså. Men vilka konstiga händer du har."

2007-11-25 @ 23:24:28
Postat av: Tomas

lyol: Vi har faktiskt ett mastermind här i umeå. Tyvärr är det ett modernt omslag, men spelet är detsamma. Angående tjänarinnan så har hon visserligen lite väl fina lyxprivilegier, men då ska man komma ihåg att han som sitter är mästerhjärnan himself, och kan unna sina undersåtar lite finare kläder.

Bek: Haha, ja, den där Fredrik har hunnit med en hel del grejer genom åren. Han slåss inte bara med drakar, han är smart också. Men GAMLA Mastermind med sex färger låter faktiskt ganska bra? Mycket lättare så!

2007-11-25 @ 23:55:23
Postat av: Suffe

Jag är faktiskt också ganska grym på Mastermind, så det kan bli en jämn match! Vi måste ha spelkväll eller nåt sånt ju :)
Min pappa brukar köra Norgevarianten där man helt enkelt kör en rad i taget helt enfärgad sådär 8 gånger (om man har den NYA originalversionen förstås) för att ta reda på vilka färger som ingår. Problemet med det är väl att när man väl luskat ut det endast har cirkus 3 försök på sig att gissa rätt kombination. Men det är en världslig sak...

Nu borde jag diska och vara lika duktig som den asiatiska tjänarinnan. Dock har jag ingen sån klänning...kanske ett julklappstips?

2007-11-26 @ 14:18:21
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: Tomas

Sofia: Angående att du är grym på Mastermind vill jag bara påpeka att det var någon i min absoluta närhet som jag faktiskt ser varje dag som jag spelade Mastermind mot, och inte förstod att jag lurades när det helt plötsligt var 3 färger på rätt plats och en rätt färg men på fel plats. Men okej, du är bäst.

Din pappas taktik låter bra! Och du kan räkna med tjänarklänning, däremot har jag inte råd med något fancy armband.

2007-11-27 @ 16:17:19
Postat av: Suffe

Tomas, nu tycker jag att du ska vara tyst...vi gör alla våra misstag och även solen har sina fläckar. There is no such thing as perfect. :P

jag förväntar mig en tjänarklänning och en REJÄL löneförhöjning till jul så att jag slipper se lika sur ut som Cecilia Fung(hi).

2007-11-28 @ 12:53:17
URL: http://zoleon.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0