Dörrhandtag och nysningar

Jag vill passa på att spy lite galla över ett fenomen som jag stör mig på. Detta fenomen grundar sig egentligen i att jag är en sån där person som alltid måste kontrollera att en dörr verkligen är låst sekunden efter att jag låst den. Jag rycker helt enkelt i handtaget för att kontrollera. Problemet uppstår då man är på offentliga toaletter, vars lås består i att det är ett handtag som man vrider uppåt. Detta gör att man inte kan kolla om dörren är låst, för så fort man rycker i handtaget låses ju dörren upp. Man kan med andra ord inte vara säker på att den verkligen är låst. Självfallet inser jag att dörren i själva verket faktiskt är låst, och inte heller påverkar det mig så att jag avstår från toalettbesöket. Men det är ändå en extra, onödig spänning i vardagen. Det kan hända att man spänner sig lite extra i onödan, att man stirrar in i dörren för att om någon trots allt kommer in, så kan man... ja, vad kan man göra egentligen? Om det är vardagsedge jag söker, gör jag gärna något annat istället för att uträtta toalettbestyr med öppen dörr. Kanske. 

Det här ett problem på samma nivå som släcks-verkligen-lampan-i-kylskåpet-problemet; man undrar om kylskåpslampan verkligen är släckt när man har kylskåpsdörren stängd, men så fort man öppnar kylskåpet tänds ju lampan (i vissa kylskåp kan man faktiskt se lampan tändas, men ni fattar...) Man kan liksom aldrig vara säker.


En annan liten fundering jag har är vad som egentligen händer med alla nysningar i världen. Om jag nyser, skjuter jag trots allt ut en mängd olika bakterier och partiklar i luften. Självklart är det en väldigt liten dos i den enorma luften, men vad händer egentligen med själva nysen därefter? Den går ju knappast upp i rök utan måste omvandlas på något sätt, men isåfall till vad? Och om det är så att själva nyspartiklarna i själva verket finns kvar, men bara oerhört utspritt på hela jordens yta, borde det ju finnas väldigt många nyspartiklar ute i världen. Jag utgår ifrån att det inte bara är jag som nyser, utan att alla människor på jorden i alla tider har nyst. Om inte nysningarna omvandlas till något annat, finns det isåfall en möjlighet att alla världens utspridda nyspartiklar rent teoretiskt skulle kunna samlas på ett och samma ställe, ungefär som ett stort dammoln? Hur många procent av världens luft är isåfall nysningar?



Innan jag avslutar måste jag bara få ut mig ett litet bär, så att jag kan släppa taget om det och tänka på något annat. Visst är psykologen Rio Cederlund, en av experterna i Boston Tea Party, väldigt lik hon som spelar Chloe i 24? 

image70   image71

Man ska dock komma ihåg att det, som vanligt, är mer likt "i verkligheten" än på bild. En av anledningarna till detta tror jag är att Rio knappt får vara med i programmet. Hon verkar hela tiden vara på väg att försöka säga något, men någon annan hinner alltid först, och när hon väl säger något blir hon alltid avbruten. Detta gör att hon ständigt har den där lite halvsura blicken som Chloe alltid har, kanske för att hon sitter framför en dator hela tiden. Vem vet?

Kommentarer
Postat av: Suffe

Jaa, jag kan ju erkänna att jag också har väldigt svårt för just sådana dörrhandtag, vilka av nån anledning nästan alltid finns på just handikapptoaletter?
Jag och Jonas delar ju en något intim upplevelse just på grund av en sådan dörr.
Ugha.
Puss!

2007-10-10 @ 19:59:21
URL: http://zoleon.webblogg.se
Postat av: matilda

Peuhhhhhhhw! Det är alltså inte bara jag som måste dubbelkolla låsta dörrar! Och jag är också väldigt missänksam mot de där handtagen som vrids uppåt.

Det är inte bara du som nyser. Jag nös hela måndagen...

2007-10-10 @ 20:06:11
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: anna

Haha!

2007-10-11 @ 18:35:35
Postat av: stina

Du ska då alltid hålla på att slå huvudet på spiken! Jag spänner alltid blicken hårt i de där nedrans handtagen, försöker liksom tvinga dem att inte gå upp (för jag är fullt övertygad om att de skulle göra det om någon försökte) Nä jag får nog börja be någon utanför testa dörren innan jag går på offentlig toalett nästa gång.. Ha det bra vettja!

2007-10-11 @ 21:02:48
Postat av: jenny

haha! man blir så glad när man läser om dina bekymmer! :) och sen angående ditt inlägg på min så kallade blogg; ehm... jag tror nog jag lägger ner den. :P
och sen ett litet bärförslag: gathania (eller vad hon nu tusan heter) som är med i idol, och kiera knightley. fast det kanske inte framhävs på bild, men shit så lika dom är varann på tv! :O ha det bra!

2007-10-11 @ 21:10:51
Postat av: Tomas

Oj, många svar!

Suffe: Jag visste inte att toaletthistorian med Jonas skedde med ett sådant handtag, men det gör ju egentligen bara detta (i-lands)problem än mer vitkigt att ta på allvar!

Matilda: En till i kampen! Wohoo! Ja, självklart nyser du, men frågan kvarstår - var tar den vägen sen?

Anna: Fniss!

Stina: Hjälper stirrandet? Tänkte ifall du nån gång misslyckats låsa den. Ha det bra själv vettja!

Jenny: Haha, tack för bärtipset! Jag har knappt sett idol, men faktum är att jag faktiskt tänkt exakt samma tanke och påpekat samma grej. Tycker även att en annan av tjejerna påminner väldigt mycket om en brunhårig Scarlett Johansson. Får kolla upp det! :)

2007-10-12 @ 14:58:39
Postat av: Doktoranders

Förbannat kul blogg du har gjort! Man bugar och tackar. Och hälsa din trevliga flickvän!

2007-10-13 @ 17:29:42
URL: http://bek.blogg.se
Postat av: Tomas

Tack detsamma säger jag! Kan väl erkänna att jag tjuvläst en och annan gång så att säga :)
Hon hälsar tillbaka för övrigt!

2007-10-14 @ 02:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0