Munkarna i Burma och röda kläder

Om man är en snäll människa har man idag på sig en röd tröja, för att visa att man stödjer munkarnas uppror i Burma. Jag har bara en röd tröja och den slutar ungefär vid höften, vilket kanske inte är små smickrande som det låter, trots att mina höftben är lite av det sexigare slaget. Jag hade med andra ord ingen röd tröja på mig vid dagens föreläsning och seminarium, så för att lätta mitt samvete har jag nu tagit på mig den urtvättade tröjan när jag är här i ensamhet. Detta väcker tre frågor:

1. Varför sparar man kläder som man egentligen inte använder? Visst, "den-här-tröjan-kan-jag-spara-ifall-jag-ska-vara-ute-och-grilla-nån-gång-tanken" är ganska klassisk, men man grillar kanske inte så ofta att alla dessa urväxta/omoderna/fula/urtvättade kläder verkligen behövs? Eller?

2. Hur visar jag att jag stödjer munkupproret genom att sitta i ensamhet i min röda tröja där ingen ser mig? (nu bortser vi från att jag nämner det i min blogg, men okej)

3. Hur hjälper det folket i Burma överhuvudtaget att vi har på oss röda kläder idag... egentligen? Missförstå mig inte, jag tycker det är jättebra att folk visar vad de tycker, men tror samtidigt kanske inte att militärregimen i Burma tänker att "Nejmenhörrni, grabbar! Har ni tänkt på att det vi sysslar på kanske är dumt? 3% av Sveriges befolkning har ju rött på sig idag! Nu ger vi makten till folket!" för att vi har på oss lite tomteliknande kläder.

Dock: Jag tycker att det är en bra sak att man stödjer upproret genom sin röda klädsel, trots att det i praktiken är en luktfri fjärt i ett svart hål i rymden. Jag uppmanar härmed alla modebloggar ute i cyberrymden att endast ge röda modetips den närmaste månaden (för det är ju det folk verkar intressa sig mer för, det är ni, modebloggare, som kan påverka!), att alla amerikaner lär sig var Burma ligger och att alla i resten av världen åtminstone skänker en tanke. Sen hoppas jag förstås att frihetskampen lyckas. Vi får se vad som händer.



image67

Lycka till, kompis!


Kommentarer
Postat av: Anna

Rött är verkligen inte modefärgen märkte jag idag när jag var den enda i röd tröja. Jo, jag tog på mig den lilla röda, trots att det var ett och ett halvt år sen sist och den inte riktigt är av den modernaste snittet... Men ska man visa sin ståndpunkt så ska man. Det var ju bara bra att jag inte har slängt/gett bort min röda tröja än - hur skulle jag annars göra? Det är nog därför jag har kvar 4 beiga tjocktröjor. Snart kan jag börja använda även dessa som en politisk markör! Det är bara en tidsfråga!

2007-09-28 @ 16:36:52
Postat av: Tomas

Anna: Smart! Man skulle kanske kunna spara en tröja i varje färg, ifalll det skulle behövas. Det kanske blir uppror i Libyen - ja, fram med den gröna tröjan då! (för jag råkar med min enorma allmänbildning veta att Libyens flagga är helgrön - vardagsskryt!) En idé, helt klart.
Eller kan man inte skänka alla oanvända kläder till Burma? Inte för att jag vet om de behöver dem direkt, men...

2007-09-28 @ 16:41:24
Postat av: Mallan

Jag tror personligen att man sparar grillamålaskrotkläderna för att man tycker att dom är skitsköna, alternativt för att man knyter dem till något speciellt, liksom "åh, när jag hade dom mjukisarna körde Emelie på en ren". Ja, eller något lyckligare scenario kanske.
Nä, istället för att bära rött så bör man skicka ett brev till Burmas militärledare (det har jag faktiskt gjort idag via Amnesty!) Jag hoppas att han svarar. Den lorken!

2007-10-01 @ 23:55:10
URL: http://www.malinforssell.blogspot.com/
Postat av: matilda

Jag blir tårögd bara av tanken att så många människor gick ut och demonstrerade helt FREDLIGT! Numera brukar ju än den ena och än den andra demonstrationen braka ihop och bli till kravaller. Vad jag inte förstår är hur militären sedan bara kan krossa ett folk som demonstrerar helt frediligt för demokrati. Jag förstår det inte, men sen är jag väl för svensk också...

2007-10-03 @ 13:08:49
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Tomas

Malin: Ja, det stämmer ju kanske att man sparar dem för att de är sköna, men hade de varit sköna hade jag nog använt dem? Jag menar kanske mer såna där jeans som liksom inte är sköna länge, och ganska fula, och kanske lite för små, och blivit sådär tvättstyva, liksom. Fast att man knyter dem till något speciellt köper jag helt!
Åh, fått något svar?
Matilda: Ja, det händet tyvärr väldigt sällan numera, efter Gandhis tid. Det tråkiga med det hela är väl att militären angriper fredliga demonstranter utan att FN eller någon gör något (icke-militärt, menar jag nu...)

2007-10-05 @ 10:30:12
Postat av: abbelito

Jag tänkte exakt dina tre tankar när jag läste att du hade på dig en sån där tröja. Koolt! På tal om lybiens
flagga såg jag den nyligen. http://www.youtube.com/watch?v=XiXhQUym0fA

2007-10-07 @ 17:42:47
Postat av: Tomas

Vad intressant att libyens flagga hade så mycket att säga! Kul länk!

2007-10-12 @ 15:04:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0