Min guide till ett bättre liv

Det finns vissa frågor och val som gäckat mänskligheten i alla tider. Tänk så lätt livet vore om man fick svar på alla saker och ting redan från början. Visst skulle det bli lite tråkigare och händelselöst, men det vore onekligen praktiskt också. Jag ska hjälpa er på traven genom att helt enkelt ge svaren på några av livets viktigaste val. Min åsikt är den enda som räknas:


Gul, grön eller brun banan?
När den är helt gul och fått några enstaka bruna fläckar på skalet är den som godast. Beror också på temperatur, men den ska inte vara kall utan helst rumstempererad.

Anders Svensson eller Kim Källström i startelvan?
Källström har varit alldeles för ojämn och orutinen skiner stundtals igenom ibland så jag tycker inte att Lagerbäck gjort fel som tagit ut Svensson gång på gång, men nu är tronskiftet här och Källström bör givetvis peta Svensson framöver, förutsatt att Linderoth är skadefri. Ledsen Anders, men frisparksmålet mot Argentina kan man inte leva på hur många år som helst.

Brittiska eller amerikanska versionen av The Office?
Att det överhuvudtaget behöver finnas en sådan fråga är skamligt i sig. Den brittiska. Givetvis.

Palt eller kroppkakor?
Palt. Och det säger jag inte bara för att jag är pitebo. Lyssna på namnen en gång så finns det ju bara ett ordentligt svar.

Beatles eller Rolling Stones?
Här blir det knepigare! Rolling Stones har ett par riktiga dängor, och låtar som Paint it black och Gimme Shelter m.fl. är fortfarande riktigt bra, men Beatles har större spännvidd och många bra låtar, och är tveklöst det viktigaste bandet i musikhistorien men även kulturhistorien. Rätt svar är alltså: Beatles.

Pest eller kolera?
Båda sjukdomarna är rätt lätta att undvika idag (förutsatt att man bor i Sverige) och är inte heller särskilt farliga. Men kolera skulle jag nog välja. Det är såklart inte kul att sitta med diarré och andra tarmproblem men jag föredrar nog det framför alla olika sorters pest man kan få, som t.ex. böldpest, blodpest och lungpest. De i sin tur kan ju dessutom ge upphov till diarré de också, så... ja, valet är helt enkelt att jag skulle välja kolera framför pest.

Hasse eller Tage?
Svårt val, inte minst eftersom de egentligen hör ihop. Men jag får nog säga Tage där ändå. Hasse kan bli lite för... jag vet inte, och förlåt Sofia, men för skånsk.  Tage var lite mer laidback och underfundig, och även om Hasse och Tage kanske är lite föråldrad humor nuförtiden gillar jag dem ändå. Båda två. Men Tage mest.

Piff eller Puff?
Puff, såklart. Han har röd näsa och är lite dummare än Piff. I den mån man faktiskt kan skilja på dem, vill säga. Ytterligare motivering känns överflödig.

Pinkerton eller The Blue Album?
Alla som haft en Weezerperiod i livet vet vad jag menar. Jag har svaret också. The Blue Album har förvisso mer hits och är kanske jämnare också, men Pinkerton är bättre i längden, mer experimentell och viktigare för musiken. Den är spretigare men helt enkelt häftigare.

Plättar eller pannkakor? 
Ännu en fråga som egentligen inte borde behövas. Men! Det logiska plättsystemet lyder:
Pannkaka, plättar, småplättar. I den ordningen. Krångla inte till det mer; det där är smartast och det vet ni! 

R  eller L eller RL eller LR?
Nej, förlåt, jag är töntig. Men försök säga det snabbt tre gånger, klarar du det får du en freestyle i rosa plast.

Mario eller Luigi?
Jag har nog alltid varit en sucker för andrahandshjältar, så jag säger Luigi på den punkten. Och i Super Mario 2 springer han ju så lustigt. Ett enkelt val.

Kaviaaaar eller kavvjar?
Kavvjar! Men det viktigaste är ändå att det inte uttlas kaaaavjar som vissa äldre herrar säger.

Stefan eller Krister?
Det spelar ingen roll alls. Så länge jag slipper titta på det är jag nöjd.

Sean Connery, Roger Moore, George Lazenby, Timothy Dalton, Pierce Brosnan eller Daniel Craig?
Detta har jag varit in på i tidigare inlägg, och med risk för att vara universums mest ickeoriginella människa får jag svara Sean Connery på denna. Han är och förblir Mr Bond, även om flera andra godkända försök gjorts. Min absolut ickefavorit är i alla fall Roger Moore. Där håller nog inte alla med mig. Men jag har givetvis mer rätt.

Hund eller katt?
Hundar hoppar upp och nosar en i skrevet. De slickar en i ansiktet, hårar ner möbler och kläder. Äger man en hund måste man ut och plocka upp dess bajs i regnet lördagmornar klockan 07.00. De blir alldeles i gasen så fort någon kommer på besök. Katter däremot är jag allergisk mot. Således är svaret mycket enkelt. Katt.

Hajen 1, Hajen 2, Hajen 3 eller Hajen 4?
Det finns bara en film, och det är Hajen. Den som säger "Hajen 1" borde kölhalas. Uppföljarna har ingenting med Hajen att göra och gör bara världen till en sämre plats att leva i. Och när vi ändå är igång vill jag passa på att tillägna lite minne till Roy Scheider som spelade polischefen Martin Brody. Vila i frid.

image139


Det där var en liten guide till några olika val i livet som du kanske måste göra. Nu vet du i alla fall hur du ska göra. Om det blir aktuellt återkommer jag med fler råd. Tack och hej!

Kommentarer
Postat av: Suffe

Ojojojoj...Tomas Tomas Tomas...!
1. Bananer är godast lagom mogna, dvs. gula UTAN fläckar och kylskåpskalla så att de inte luktar prutt.
2. Alla vet att Anders Svensson är mycket snyggare än Kim Källström, som förvisso även han har något pojkaktigt busigt över sig men det räcker inte. Valet är helt klart Anders Svensson.
3. Sen NÄR har skånskheten betraktats som något negativt?! Ack, ack.
4. Don't get me started on the "plättar vs. pannkakor"...!! Du vet mycket väl vad jag (och MAJORITETEN av Sverige) tycker om det.
5. Katter har sin charm, speciellt när de gör bort sig, men hundar är ändå bäst. Detta säger jag trots att vi har tre katter därhemma som är ganska söta.

I övrigt håller jag nog med om det mesta, så jag kan väl vara ihop med dig ett tag till då i allsin dar. Dock kan jag inte uttala mig om palt vs. kroppkakor, då det var alltför länge sedan jag förtärde kroppkakor.
Det var nästan allt, för sen tänkte jag lägga till ett val: "Plopp eller Center" fast eftersom det är same shit different name så kanske det blir lite överflödigt. Jag ber att få återkomma.
Puss!

2008-02-20 @ 17:27:39
Postat av: Bek

Jag trodde att det heter kavajer.
För övrigt - en annan fråga som var livsavgörande när jag var liten (på det glada 1100-talet):
- Oboy eller Topkvick? (Finns Topkvick fortfarande?)

Sedan måste du nog reda ut en annan sak också. Sånt där svart godis:
Laaa-kritts, Laaa-kriss, Lack-rittts eller Lack-riss?

2008-02-20 @ 17:56:43
URL: http://bek.blogg.se
Postat av: matilda

Jisses, någon har legat i! :D Tackar för denna guide till ett utomordentligt liv! ;)

Angående pest eller kolera, hör Måns (från Anders och Måns) i Så funkar det försökte lösa detta dilemma och kom också fram till att man skulle välja kolera
http://sr.se/cgi-bin/p3/humor/unit.asp?unitID=1280&pageNo=2&pubID=341466

2008-02-20 @ 21:06:24
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Suffe

Det vet väl alla att det heter Lack-riss? Hur skulle det annars se ut...? (1 159 397 skåningar KAN inte ha fel...)
:P

2008-02-20 @ 23:47:22
Postat av: Bek

"Rullebör".
I rest my case. :-P

(Jag är f.ö. född i Helsingborg)

2008-02-21 @ 20:00:16
Postat av: RonnyBGoode

"Elvis eller Tommy" var ju också en epokgörande fråga att ta ställning till. Din åsikt?
F ö så kör jag just nu en vinyltävling på min blogg där jag för ovanlighetens skull lottar ut valfria vinylskivor i parti och minut. Titta gärna in!

2008-02-22 @ 00:23:33
URL: http://ronnybgoode.blogspot.com
Postat av: RonnyBGoode

"Elvis eller Tommy" var ju också en epokgörande fråga att ta ställning till. Din åsikt?
F ö så kör jag just nu en vinyltävling på min blogg där jag för ovanlighetens skull lottar ut valfria vinylskivor i parti och minut. Titta gärna in!

2008-02-22 @ 00:23:41
URL: http://ronnybgoode.blogspot.com
Postat av: Suffe

Bek: Då är du ju praktiskt taget skåning! Om du dessutom har skånskt påbrå på mödernet, kan du sägas tillhöra det skånska folket helt och fullt, annars får du nöja dig med titeln "halvskåning" vilket i och för sig inte är så illa pinkat som det kanske kan låta.
Eller det kanske var enligt den judiska läran?
Svårt att veta, men du kan vara stolt i vilket fall. :D

2008-02-22 @ 00:57:38
Postat av: Bek

INGEN av mina föräldrar är skåning, så man kan säga att det är en landskapsmässig jungfrufödsel. Eller så kan man inte alls säga det. Hur som helst bor de där nu. Alltså många år senare. Så de var inte skåningar men är det nu fast inte på riktigt.
Frågor på det?
Förresten, en halvskåning är väl en smålänning? Jag har bott i Småland också!

2008-02-22 @ 15:07:29
Postat av: Bek

Förresten är jag halvdansk, på riktigt. Och då är jag väl egentligen skåning?
Gud alla dessa obesvarade frågor och livets mysterier!

2008-02-22 @ 15:08:14
Postat av: Suffe

Ah, de är "skåningar"? :)
Jag har å andra sidan alltid tyckt att det är en fråga om livsstil snarare än geografisk lokation...Skåning - A Way of Life. :D
Vi skåningar lever lite i ett gränsland, för i Sverige betraktas vi som danska och vice versa. Vi är som skilsmässobarnen ingen vill ta ansvar för, ungefär...fast Sverige har vårdnaden på pappret, är vi ändå hos Danmark varannan helg. Hm.
Jag önskar att jag var halvdansk, ty jag är en sån där som gillar grannlandet i väst trots att det ibland är lite svårt att förstå vad de säger, även för en skåning som läst danska :)

2008-02-23 @ 18:06:16
Postat av: Tomas

Oj. Här har det kommenterats friskt, så jag vet inte om jag orkar svara på riktigt allt, vilket ni helt enkelt får ha överseende med.

Suffe: Jag noterar dina åsikter, men om du hade läst inlägget noggrannt hade du noterat raden "Min åsikt är den enda som räknas". Med andra ord - du har givetvis fel på samtliga punkter. Angående Plopp och Center har jag faktiskt gjort ett smaktest, och eventuell smakskillnad är ren och skär inbillning. Det är toffefylld choklad och choklad med toffefyllning om jag minns rätt, dvs egentligen ingen skillnad. Båda är gjorda av Cloetta också, vilket är intressant. Däremot vinner plopp på sitt coola namn, så, plopp är bäst!

Bek: Oboy! Jag levde inte på 1100-talet, helt enkelt. Topkvick är jag helt enkelt för ung för, tyvärr. Det svarta godiset man saknar utomlands heter Laaaakris och ingenting annat (tyvärr, Sofia).

matilda: Ååh, sedär! Anders och Måns har verkligen hunnit först till allting :) Tur dock att de är på "min sida". Ska genast lyssna och höra deras vetenskapliga undersökningar...

RonnyBGoode: Elvis, givetvis. Jag gissar att det är Tommy Steele du syftar på, och han var helt enkelt inte lika ball som den tjocka knarkaren med fett hår. Om du menar Tommy, Pippis kompis, så skrattar han i alla fall roligt:

http://www.youtube.com/watch?v=TJ01iVKQm8k

2008-02-23 @ 18:33:16
Postat av: Suffe

Tomas: Jag håller med om Plopp och Center - tror jag. Choklad med toffeefyllning låter helt klart godare än toffeefylld choklad iallafall. Är BÅDA gjorda av Cloetta?! Det hade jag ingen aning om! Så...onödigt?
För övrigt har jag aldrig fel, bara mindre rätt stundtals. :D Och jag kommer aldrig sluta säga Lack-riss. Någonsin. MOAH!

2008-02-24 @ 15:13:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0