Skumma matkombinationer

Idag var det personlig premiär för en mycket speciell matupplevelse. Det hela är egentligen en idé som ett barn kan komma på, i stil med "Jaa, jag vet, vi blandar allt som är gott så blir det hur bra som helst!" och så blandar man chokladsås, hamurgare, glass och vindruvor och tror på allvar att det ska bli gott. Detta fenomen kan även uppstå bland vuxna människor, åtminstone om man befinner sig i Skellefteå. Där har någon kuf kommit på den geniala (nåja) idén att baka ihop en gammal hederlig Calzonepizza med ett skrovmål (för den som bor söder om Norrland innebär alltså ett skrovmål helt enkelt en hamburgare med tillbehör) och kalla detta för Calskrove. Då jag inte smakat delikatessen ska jag inte uttala mig om hur det smakar, men det låter ju... intressant.

Till lunch testade jag en liknande "dum idé", där man tagit två måltider som enskilt fungerar mer eller mindre som nationalrätter; på ena sidan har vi det mexikanska tacos, och på andra sidan har vi Piteås palt. Fenomenet kallas Potacos och har funnits i ganska många år, men jag har aldrig fått för mig att det vore en bra idé att smaka. Förrän idag, alltså.

Potacos består av tacokryddad palt med köttfärs istället för fläsk (vilket för övrigt var en mening jag aldrig trodde att jag skulle skriva). Jag gick in med inställningen att jag inte skulle bli besviken om det inte var gott, men trodde ändå någonstans innerst inne att det kanske skulle vara delikat. Jag har en förkärlek till att blanda lite kryddigare grejer med mindre starka saker, vilket för övrigt är en anledning till att jag är en av dem som gillar banan till tacos, så jag trodde därför att den milda paltsmaken skulle fungera bra ihop med tacokryddorna. Problemet med Potacos var snarare att besluta vad man ska äta som tillbehör. Till palt är det lingonsylt och smör som gäller, men det är, vad jag förstår, ingen hit när man käkar tacos. Hursomhelst, jag tänkte att det är lika bra att testa, så jag körde på den varianten och tog fram smör och sylt.

Resultatet? Jaa... alltså. Jag vet inte? Jag tyckte att det var helt okej. Inget jag längtar ihjäl mig för att få stoppa i mig igen, men samtidigt inget jag vurmar över att bli bjuden på. Gott, ingen jättesuccé, men ingen flopp heller. Detta var i sig var lite av ett antiklimax - jag hade hoppats att det antingen skulle vara en riktigt delikatess, alternativt vomeringsinitierande äckligt (ursäkta, men jag älskar det ordet). Det var inget av det. Det var ganska gott, helt enkelt. Det smakade litegrann som tjockt, mjukt tacoskal. Sylten klarar man sig utan, men smöret var oväntat nog ganska gott till. Jag tror att den egentliga tanken är att man ska äta salsasås eller liknande till, men, äsch. Det är inte lika tufft, och eftersom jag är Pitebo i grund och botten måste jag givetvis hålla på gamla situationer.

Helhetsbetyg: 5 av 10 gäddor.

image129
Inte helt oväntat var det tunnsått med bilder på potacos på internet. Det här såg faktiskt väldigt äckligt ut.

Nåväl, nu har jag åtminstone testat denna smakupplevelse. Om jag kommer testa det igen eller inte är mer osäkert, men huvudsaken är att jag åtminstone testat det. Att testa dumma idéer i matväg är något jag absolut kan stå för. Man vet helt enkelt inte om det är gott eller inte förrän man testat, hur dum idéen än kan verka från början (surströmming, någon?). Nu vet jag åtminstone vad jag tycker om Potacos.

Till sist: Dagens hemlis som jag egentligen inte får avslöja! Jo-Hanna brukar ibland lyssna på Umbrella av Rihanna. Det är sant! Pinsamt! Tihihi!

Kommentarer
Postat av: lyol

du ska dö! (och det är bara tll fest eller när jag städar)

2008-02-02 @ 13:18:23
Postat av: Suffe

Haha, det smakade helt OK förutsatt att man inte hade lingonsylt eller smör till...för det är helt vidrigt till annat utom palt. Det är heller inte OK att ha smör till ugnspannkaka, det är bara mysko. Ni har ganska mycket konstig mat här uppe. Dock skulle jag vilja bjuda dig på en riktig gåsamiddag någon gång, svartsoppan inkluderad...det var ett tag sen jag smakade nu, tänk om jag tycker det är gott?! Olof ÄLSKADE svartsoppa när han var liten, jag kommer fortfarande ihåg hur han satt där liten och tjock i vit skjorta med hakklapp och såg ut som om han ätit väldigt mörk diarré ungefär. Ugha.
Jag kan för övrigt vara arg på dig å Jo-Hannas vägnar för att du avslöjade henne, dock är jag väldigt glad inombords för att du inte outade MIN dåliga musiksmak...som har helt andra proportioner. :P
Nu ska jag skriva hemtenta. Jag SKA.
Puss!

2008-02-02 @ 13:31:52
Postat av: matilda

Vilken kul blogg-idé!
När jag var liten blandade jag och en kompis Jokk-saft med vaniljglass. Och i stan jag bor i kan man köpa munkar med mjukglass (som jag ännu inte vågat testa...) se: http://mystiskt.blogspot.com/2007/07/syndlig-glass.html

2008-02-02 @ 21:22:53
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Bek

Hurru! Här upptäcker man en massa oväntade saker. Som till exempel att du inte bara är syskon till en av mina tidigare studenter, utan faktiskt syskon till TVÅ av mina tidiga studenter!
Var ska det här sluta??

Du är bergis syskon med ALLA mina tidigare studenter!

2008-02-03 @ 01:33:03
URL: http://bek.blogg.se
Postat av: Tomas

lyol: Jag visste inte att det var så känsligt...! :O

Sofia: Det känns som att en skåning som dricker gåsblod och dessutom har dopp-i-grytan på julafton inte ska klaga! Och saltgurka på leverpastej? Jag tar din kritik med en rejäl hink grovsalt. Angående din musiksmak så ja, den är betydligt värre och innehåller många fler pinsamheter, men jag hade liksom högre hopp till Jo-Hanna. Ljuset i Savage Garden-tunneln, så att säga... ;)

matilda: Haha, va? Munkar och mjukglass? Det värsta är att jag på fullaste allvar kan tänka mig att det blir gott. En mystisk variant på sandwich, ungefär?

Bek: Haha, världen är nästan lite väl liten ibland. Eller Umeå. Eller jag och mina syskons karriärsval, kanske. Lägg därtill att du haft en lektion med min flickvän så blir det nästan lite incestvarning på det hela...?

Jag är inte syskon med hon den där blonda som brukade sitta långt till vänster i klassrummet, du vet? Hon är min moster.

2008-02-03 @ 10:50:13
Postat av: Elin

Hm, potacos låter väl inte direkt som någon jättehöjdare om jag ska vara ärlig
-men munk med vaniljglass!!! *suckar fröjdefullt och himlar med ögonen samt dreglar litet* Äntligen ler Homerguden (som jag läste om någonstans) mot mänskligheten!

Var, var, var kan man inhandla denna delikatess??

Postat av: Bek

Tomas. Det är något du måste veta.
Jag är din son.

2008-02-03 @ 17:39:56
Postat av: Tomas

Elin - Ingen som helst aning, fråga matilda? Men jag kan säga att jag också är sugen på detta. Vi kanske kan göra egna någon dag? Ck2 behöver lite extra stimulans!

Bek - Jag visste det innerst inne, men försökte hålla sanningen hemlig in i det sista! Vem var det som berättade det för dig? Var det din mor, Bryan McFadden? Isåfall är du redan på den mörka sidan.

2008-02-04 @ 22:12:21
Postat av: Mallanbrallan

Tompi! Jag undrar bara, kan man köpa sånadära Potacos eller måste man dega ihop dom själv?

2008-02-10 @ 20:37:48
Postat av: Tomas

Malins byxor: De finns att köpa! Fast det är väl mer tveksamt om de finns söder om Umeå...?

2008-02-10 @ 23:18:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0