Hyllning till de bortglömda, del XIV

Det börjar bli ett tag sedan sist, så det är helt enkelt dags för ytterligare en hyllning till någon bortglömd hjälte. Idag är det lite speciellt, eftersom det inte är någon specifik person som kommer att hyllas, utan det är istället en hel grupp av människor. Idag kastar vi våra taggfria hyllningsrosor på alla där ute vid namn Hjördis.

Anledningen är simpel. Idag, den 4e mars, är det Adrian och Adriana som har namnsdag, och därför uppmärksammas de förhoppningsvis lite extra idag. Men är det någon Hjördis som uppmärksammas extra mycket idag? Nej, jag är rädd för att så inte är fallet. Hjördis faller i glömska just idag. Visserligen kan vissa kritiker hävda att "men vadå, det är väl massvis av folk som inte blir uppmärksammade! Kenneth, Brynolf och Roberta har exempelvis inte heller namnsdag idag!" och det har de förvisso rätt i, men det tycker jag egentligen inte spelar någon roll så länge alla som heter Hjördis blir bortglömda just idag. En namnsdag är trots allt bara en namnsdag. Såklart finns det också kritiker som menar att "men Hjördis har ju trots allt en namnsdag redan, så varför fira henne två gånger medan det finns de som inte har någon namnsdag alls?". Detta är ett ganska bra argument förstås, för jag tycker givetvis att alla som har ett namn, borde ha en namnsdag. Men som jag ser det, är det mer ovanligt att inte ha någon namnsdag alls, och därigenom är man per automatik mer unik än alla namnsdagsmänniskor och hyllas därför för att man inte har någon namsdag alls. Åtminstone borde det vara så. Hursomhelst spelar det fortfarande ingen roll - vi får hylla dem någon annan dag, för idag är det alla Hjördisar som hyllningskören sjunger hymner om!

Hjördis har namnsdag den 3e februari och uppmärksammas då, men jag tycker inte det finns någon anledning att inte fira henne just idag också? Så kan man förstås tänka om alla människor - att alla borde firas jämt i så fall - men det tycker inte jag! Jag tycker att alla Hjördisar där ute kan få ha just den här dagen, den 4e mars 2008, att få gotta sig i rampljuset och ta åt sig av alla hyllningar riktade mot just dem.

Tack vare det källpålitliga wikipedia vet jag att namnet Hjördis har isländskt ursprung, och betyder svärd (hjörr) och ödesgudinna (dis). Hjördis är alltså en ödesgudinna beväpnad med svärd, alternativt ett svärd som slår ödegudinnor, men jag utgår ifrån det första för det låter lite fräsigare. Det känns som att vi har alla Hjördisar där ute mycket att tacka för; med sina svärd har de styrt våra öden med järnhand, och genom att hylla dem idag borde våra öden ligga rätt hyggligt till även i fortsättningen.

Namnet Hjördis har fått en något försämrad klang eftersom det skändades grovt i och med att en karaktär i det vedervärdiga programmet Solstollarna bar det namnet, vilket bara är anledning nog till att vi idag hyllar alla Hjördisar där ute idag! Och, kanske framförallt, är Hjördis ett riktigt tufft namn, som dessutom börjar på samma bokstäver som hjälte. Slump? Skulle inte tro det. Det är också från detta namn som det engelska uttrycket "Gör this, gör that" kommer ifrån. Det ska vi vara riktigt tacksamma för!
Hell dig, Hjördis, och må ni alla vid det namnet njuta av våra hyllningar idag!

image141image142 image143 image144
Tack för allt, Hjördisar!


Hyllningslistan:


1. Andrew Ridgeley - den andre killen i Wham!
2. Rafael - den fjärde Turtlen
3. George Lazenby - den bortglömde Bondhjälten
4. Timothy Dalton - den andre halvt bortglömde Bondhjälten
5. Bruce McGill - MacGyvers andra vän som inte är med riktigt lika mycket som Pete Thornton
6. Ron Perlman - Birollsinnehavaren med underbett och magisk röst
7. Astrid Lindgrens bortglömda verk - Pippi i alla ära, men nog är Stig, Barbro, Gullpian och Berit också hjältar?
8. Michael Newman - Den fule livräddaren
9. Jim Corr - Brorsan till The Corrs-tjejerna
10. Eva Ulvby, Berit Hofling, Ebba Beckman och Johanna Hermann Lundberg - Urcoola hjältinnor som levererar i alla tider.
11. Monica Forsberg - När-du-hör-detta-ljud-är-det-dags-att-vända-blad-kvinnan
12. Oskantshyvlarna - De som offrar sin egen ostbit för att jämna ut osten för andra
13. David Prowse - Mannen bakom Vaders mask
14. Hjördis - Kvinnonamnet som inte har namnsdag den 4e mars

Kommentarer
Postat av: ylva

Min chefsstädtant på lassa i Lycksele hette Hjördis. Hon såg ut som en blandning mellan övre Hjördis till höger och nedre Hjördis till vänster. Hon var fett najs.

2008-03-04 @ 21:55:04
URL: http://[email protected]
Postat av: Suffe

Alltså...helt seriöst, vad sägs om att skriva upp Hjördis på namnlistan för våra ofödda barn? Jag är på! Allvarligt! :)

2008-03-04 @ 22:23:13
Postat av: Tomas

ylva: Klart hon var fett najs, hon hette ju Hjördis! Min favorit-Hjördis är den som är uppe till vänster.

Suffe: Jag vet inte, jag har ju mina Pite-Ö och du har dina R... tror du verkligen det är en bra idé? :)

2008-03-05 @ 10:01:29
Postat av: Suffe

Pite-Ö och skorrande R har aldrig varit hetare tillsammans!! :D

2008-03-05 @ 11:56:28
Postat av: Bek

Jag försökte just säga "hjördis" med pite-ö och skorrande R och håll på att svälja tungan och vrida käken ur led. Jag tror ni har något stort på gång där!
Annars tycker jag att Hjördis låter som någon sorts 70-talsslang. "Amen asså Kenta, eru helt hjööördis! Lena e ju Stoffes brud!"

2008-03-05 @ 17:40:44
Postat av: Suffe

Hm. Jag försökte också, men det var snudd på omöjligt. Jag får helt enkelt köra min grej och Tomas sin helt separat, och så får vi hoppas att ungen får en någorlunda normal dialekt och därmed iallafall själv kan uttala sitt namn utan att behöva logopedhjälp (ha!). Detta beror i sin tur på var vi bor, vilket i detta nu känns lite onödigt att börja tänka på eller planera. Vi har ju lite olika referensramar när det kommer till vad som är "söderut"...stackars Hjördis.

2008-03-05 @ 21:25:27
Postat av: ylva

Nu har jag döpt min och aks baby på facebook till Hjördis

2008-03-05 @ 23:27:03
URL: http://[email protected]
Postat av: Tomas

Bek: Det är onekligen knepigt! Jag försökte sedan säga
det på göteborska (vilket är svårt nog) blandat med gotländska, och så visade det sig att det var minst lika svårt.
Angående Kenta och Stoffe och så vidare kan jag inte annat än hålla med! Du kan mycket väl ha rätt där!

Suffe: Om inte du, o du store blivande logoped, kan det blir svårt för ungen också. Och söderut är Gävle, vad du än påstår. (småland är också söderut, men då är man praktiskt taget i Danmark)

ylva: Va? Kan man ha bebisar och sånt nu också? Jag trodde det räckte med varulvar. Men det låter bra, jag känner mig lite stolt och hedrad å Hjördis vägnar!

2008-03-06 @ 20:36:57
Postat av: Suffe

Det är sant...men jag håller fast vid det fåfänga hoppet att vårt blivande barn anammar dialekt (och pannkaks-/plättdistinktion med mera...) efter var vi bor snarare än hur hans/hennes föräldrar (läs:vi) uttalar saker och ting. Och då slipper vi oroa oss...såvida vi inte flyttar till gnällbältet eller så. Då låter Hjördis som nåt man klämmer fram i toaletten typ.
Gävle ligger NORRUT, LÅNGT norrut dessutom. Och i gnällbältet, så dit vill jag inte flytta!
Småland är ca 2,5 timmars bilfärd norrut från där jag bor. Danmark ligger däremot 40 minuter bort och är mycket närmare, därför ska vi också flytta till Danmark. Fast de är ju lite avigt inställda mot invandrare, så du kommer nog få det lite svårt i början med kulturen och sådär. Men om du verkligen älskar mig, står du ut...

2008-03-07 @ 08:29:34
Postat av: Mallanbrall

På min tenta idag (Franska) så skulle man översätta meningen "Det är Hjördis från Värnamo", så Hjördis är ett namn som iallafall språkprofessorer (läs: min professor) inte har glömt bort!

2008-03-17 @ 23:12:44
Postat av: Tomas

Suffe: Att du påstår att Gävle ligger i gnällbältet leder direkt till att du inte har rätt att bestämma någonting alls i den här frågan. Och du tror förresten inte att Hjördis låter som vomering i Danmark, där i princip allt låter som det? Eller möjligen det ljud som uppstår då man sväljer spyan igen innan den kommer ut...

Byxan Malin: Oj! Se där, tack språkprofessorn! Men hur säger man Hjördis på franska? Om man ska uttala det franskt, menar jag?

2008-03-18 @ 16:39:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0