Communion

Ända sedan jag hörde Instant Repeater 99 för första gången för sisådär 12 år sedan har jag varit mer eller mindre förälskad i The Soundtrack of our Lives, Sveriges kanske bästa rockband genom tiderna enligt min ringa åsikt. Jag äger samtliga skivor och har lyssnat igenom samtliga otaliga gånger, och än idag kan jag hitta nya små gömda "melodier" i låtarna. De har gjort hur mycket magiskt bra musik som helst. Med andra ord - jag gillar deras musik.

Därför var det mycket glädjande när det idag damp ner ett paket från CDON med några skivor jag beställt, bland annat TSOOLs nya skiva Communion, en dubbelskiva med 24 låtar. Jag ska återkomma med omdöme när jag hunnit lyssna in mig ordentligt på skivan, men jag är väldigt optimistisk av en enda anledning - omslaget:



Jag menar. Kan det bli fulsnyggare? Omslaget är helt underbart i mina ögon. Ett skivomslag ska ju inte se ut som något direkt taget från IKEA-katalogen. Eller? Det kanske ska det? Ju mer jag tittar på omslaget, desto mer uppfriskande tycker jag att det är. Framförallt känns det skönt att slippa en halvnaken tjej som tittar lite sexigt över axeln, eller ett gäng coola killar med popfrillor i skinnjackor varav ena killen på kanten ser lite "svår" ut (gärna med en cigg), eller varför inte bandnamnet med brinnande bokstäver i ett mörkt rum? Nej, ta istället då två käcka personer som just avnjutit en skön stund på spa och avnjuter ett glas... tvål (?).

Dessutom är resten av skivan smockad med liknande amerikanska bilder - en lycklig svart medelklassfamilj som sitter i soffan och myser med familjens håriga hund, en man och hans fru som vinkar från sitt nymålade vita staket, två asiatiska föräldrar som lyfter sitt glada barn mellan sig, tre glada kontorsnissar som ler stort mot någonting, de fyra medelålders människorna som avnjuter lite vin och bjuder på presenter (och allting ser taget direkt från någon sorts reklam för vuxenblöjor, men det kan vara en personlig tolkning beroende på mitt förhållande till Tena vuxenblöjor - tack Peter för gratisproverna jag fick i brevlådan, de har absolut kommit till använding...).

Andra synpunkter på omslaget? Fungerar det här 2008?

Kommentarer
Postat av: Lotta

klockrent att skicka hem gratisprover på tena till någon. funderar på att skicka till karin björk efter hennes udda hemtenta. men det blir så onödigt elakt när personen i fråga faktiskt skulle kunna ha användning av dem :/

2008-11-25 @ 17:45:32
Postat av: Matilda

It gives me the creeps!

Men å andra sidan tror jag att det är just det som är poängen. Att man ska störa sig på de perfektreducerade bilderna i vår omgivning.

Fast det största mysteriet är: vad i hundan dricker de för något!?

2008-11-25 @ 18:11:44
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Tomas

Lotta: Jag förstår ingenting. Varför skulle det vara elakt att skicka presenter till någon som skulle behöva det? Jag ser det som en vänlig handling. Snarare kan man ifrågasätta handlingen i och med att det kan anses vara "fjäskigt" att ställa sig in hos läraren på det viset.



Matilda: Det är antagligen medvetet, kan inte tänka mig något annat. Och det sticker defintivt ut från mängden av andra skivomslag om man tänker på vilken genre de tillhör.

Och vad de dricker? Jag gissar som sagt på flytande tvål, men det kan vara stearin också. Andra förslag?

2008-11-25 @ 23:01:21
Postat av: Lotta

även om du ser det som en ynnest att få vuxenblöjor är det inte alla som delar den festishen, men om man har humor kan det kanske väga upp. björken framstår dock inte som en person med fetisher eller humor så det bli inte uppskattat. hon kan inte heller j a p p a med cykeln, jag menar hallå!?

2008-11-26 @ 10:54:23
Postat av: Lotta

jag gillar att jag skrev festish förresten, det är ett mycket bättre ord. något festligare

2008-11-26 @ 10:55:24
Postat av: Tomas

Lotta: Jag levde i ovisshet om att hon inte kunde jappa. Nu ändrar jag helt uppfattning om den damen. Skäms, Karin!



Festisch låter som "halvfestligt". Det är feststämning men inte fest riktigt. Festisch.

2008-11-26 @ 21:22:06
Postat av: Lotta

halvfestligt blir ju den direkta översättningen, ja. detta måste jag börja använda.

2008-11-27 @ 14:17:58
Postat av: Liselott

Min första tanke när jag såg det (obehagligt) lyckliga paret i matchande badrockar med mystisk vätska i glas: självmordssekt. Han: sektledare. Hon: värvar oskyldiga barn.

2008-11-27 @ 18:03:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0