Betygsätt lärare

I Malmö har man under året genomfört ett test som går ut på att elever ska betygsätta sina lärare. 540 elever satte betyg på sina lärare efter olika frågor, till exempel om läraren är duktig på att lära ut, har god kontakt med eleverna, bryr sig om eleverna et.c. Syftet var att läraren på detta sätt ska få veta vad eleverna tycker är bra respektive dåligt med undervisningen, samt att detta i framtiden ska användas som underlag för lönesättning. Nu är resultatet klart, och lärarna fick VG enligt Aftonbladet.

Några tankar kring det:

- Tror de på allvar att lärare inte redan har rätt bra koll på vad eleverna anser om undervisningen redan som det är, eller menar de att de sisådär 345802841589395 utvärderingarna man gör under ett läsår är helt värdelösa?
- Hur många andra yrkesgrupper skulle gå med på att bli betygsatta i sitt yrkesutövande? Om en bibliotekarie inte hittar en viss bok inom 30 sekunder blir det alltså lönesänkning, men bonus om de klarar det under 10.
- Att vara en populär och skojfrisk spexarlärare blir möjligtvis mer lönande än att vara en stenhård oldschoolmajje. Eller tror ni att er gamla tyskalärare som tragglade preopositioner som styr dativ (aus bei mit nach seit von zu) skulle få lika höga betyg  av eleverna som den snygga lärarvikarien som körde "Musikjeopardy" i fyra veckor och ändå gav MVG till alla? Kanske inte. Men vem föder mer kunskap?
- Ilmar Reepalu, socialdemokratiskt kommunalråd, kom på den här fiffiga idéen genom att se Klass 9A på SVT. Då vet han ju precis hur det ser ut i skolan. En riktigt sann och komplex bild av verkligheten. Verkligen. Och jag är inte ett dugg ironisk. Och jag pratar inte på tvärtomspråket.
- Får man pluspoäng om man har läderbyxor?
- Pax för de snälla eleverna!
- Är lärarna det största problemet med dagens svenska skola?

Jag har, som ni kanske märker, bestämt mig för vad jag tycker sedan långt tillbaka. Jag nöjer mig med att länka till denna artikel från sydsvenskan istället.



Jag betygsätter härmed Reepalu på betygskalan 1-5, där han får en svag tvåa. Mustaschen drar upp betyget ett snäpp.

Och när vi ändå är inne på mustascher kan jag passa på att betygsätta Tom Sellecks mustasch:



En 5a. Tveklöst. Men frågan är ändå om han kommer upp i den gamla piteåmogulen patron Hedqvists polisonger? Tror inte det, faktiskt:



Och det här inlägget har spårat ur alldeles fullständigt, så jag avslutar med en bild på något som har med tåg att göra:


Men även om jag tramsat till det får ni mer än gärna komma med lite åsikter.

Kommentarer
Postat av: jenny

Jag skulle säga att Reepalus byxor som sitter över naveln drar upp poängen lite... En modemagister!

2009-07-24 @ 11:05:08
Postat av: Maria (från beks blogg)

Nyfiken: Vilken sommarkurs läser du?

2009-07-24 @ 11:33:58
Postat av: Det utan namn

Klart lärare ska betygsättas. Det hela var min idé från början, för jag vill sätta dit dig.

2009-07-25 @ 11:21:44
Postat av: Tomas

Jenny: Det är en mycket tjusig klädstil han har ja. Gillar också att bakgrunden bakom honom verkar vara från en konsert/ett nazistmöte på 40-talet.



Maria: Jag läser fascism/nazism. Mycket lättsmält sådär på sommaren. Riktig strandläsning.



Det utan namn: Jag böjer mig för din vilja.

2009-07-26 @ 17:13:02
Postat av: Lina

Jag tycker att vi ska betygsätta ALLT.

2009-07-27 @ 11:20:32
Postat av: Tomas

Lina: Din kommentar förtjänar betyget 3 av 5. Bra innehåll, men din inledning var lite i knappaste laget. Att skriva med versaler i sista ordet var dock ett fiffigt drag som rent språkligt kanske inte anses bra, men dock estetiskt tilltagande. Bra!

2009-07-27 @ 16:48:01
Postat av: Angelica

"aus bei mit nach seit von zu" är det inte "aus auser bei gegenüber mit nach zeit von zu"? Hmm..

2009-07-27 @ 22:07:01
Postat av: Tomas

Angelica: Ja, du har säkert rätt. Jag läste bara högstadietyska (som jag dessutom knappt minns) och vi lärde oss en liten enklare variant, antar jag?

2009-07-28 @ 22:32:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0