Vaxet av för gott?

Igår rasade min värld fullständigt sönder och samman, och då menar jag verkligen fullständigt. Jag vet ännu inte hur, eller snarare om, jag kan gå vidare. Jag slözappade runt på tvn vid lunchtid igår, och som vanligt var utbudet inte särskilt mycket att hurra för. Men så hände något. Ett mycket välbekant ansikte dök upp på skärmen, nämligen Pat Morita, han som spelar den gamle kinesiske mästaren "Mr Miyagi" i Karate Kid, filmen som fick en hel generation killar tycka att det var coolt med vita bandanas och, till sina fäders glädje, trodde sig bli bättre på karate genom trädgårdsarbete.


Att Miyagi var en av 1900-talets absolut största personligheter är en underdrift. Han hade allt. Klokheten, visdomen, lugnet - men också humor, värme och craziness. Vem glömmer hur Miyagi tvingar Daniel-San att vaxa bilen, måla staketet et.c dagarna i ända, för att det sedan ska visa sig att det är grunderna i Daniels träning? Denna nyckelscen är förstås ett stycke filmhistoria:


Daniel föreställer vara typ 16 år, medan skådespelaren Ralph Macchio i själva verket var 23.
I Karate Kid III är han 29.


Men säg den lycka som varar för evigt. Ibland vill man inte veta sanningen av den enkla anledningen att det är lättare att leva i förnekelse. För visst var jultomten mer spännande då han faktiskt fanns? Såhär är det i alla fall: jag såg alltså Pat Morita på tv igår. Allting frid och fröjd så länge. Problemet kom 5 sekunder senare, när jag upptäckte i vilket program. Mr Miyagi var med i... Våra värsta år. Och nej, blanda inte ihop med mästerverket Våra bästa år, utan serien han var med i var verkligen Våra värsta år, serien där publiken tycker det är fantastiskt roligt med såna här festligt dråpliga situationer och dessutom den enda serie som jag tycker kan jämföras med Stefan och Krister-buskis i uselhet. Att serien slutade visas så sent som 1997 är faktiskt ganska obehagligt - att den repriseras än idag är förstås än värre. Huruvida serien är  mest förnedrande för kvinnor eller män är något som kan diskuteras i evigheter.

Hursomhelst. Pat Morita var alltså med i ett avsnitt av den serien. Högst ovärdigt för en sann karatemästare och bärare av oändlig visdom. Jag vet inte hur jag ska tackla det här och gå vidare, alls. Jag är egentligen inte arg på Pat - jag är besviken.

Pat Morita + Al Bundy = dåligt inflytande

Men till sist så måste man komma till sans och förlåta honom. Han har ju gjort andra bra grejer också. Eller åtminstone gett Colgate en anledning att verka exotiska och kunna spela kinesisk musik. Jag önskar bara jag kunde radera valfria händelser ur mitt medvetande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0