Lorenzo Lamas vs Mega Shark and Giant Octopus

Tack vare Weird Science har jag sent omsider fått nys om sommarens storfilm, som jag av någon totalt outgrundlig anledning har missat. Förstår inte ritkigt hur det kan ha gått till. Hursomhelst hade den hade premiär i USA 26e maj (dvs jättenyss) och har gått lysande, och har redan nått upp i smått fantastiska 3,8 i snitt på IMDB.com (där 10 är max). När Sverigepremiären äger rum vet jag inte, men jag misstänker tyvärr att det är direkt till dvdhyllan som gäller.

Filmen jag talar om är ingen mindre än Mega Shark vs Giant Octopus och blotta titeln får naturligtvis den effekten att det börjar vattnas i munnen på en. Men det är ingenting mot för vad som händer när man får se trailern, som får det att fullkomligen svämma över med fradga från munpartiet och får gåshuden att strama åt ordentligt. Eller vad säger ni själva?



Om ni ändå inte är övertygade, låt mig förklara vad som verkar så bra med filmen:

- Två stycken 10 miljoner år gamla urtidsdjur som blev "frozen in combat" men som nu tinat upp är en filmidé som aldrig kommer vara dålig. Enkel, men ack så genial.
- Specialeffekter som var fräcka 1991 är självklart fräcka än idag.
- Hajar som kan hoppa upp ur vattnet och bita sönder hela broar är asballa.
- Bläckfiskar som kan krossa oljeriggar är också asballa.
- Att man visar bilder på flygplan som exploderar i en Haj-vs-bläckfisk-film är... intresseväckande.
- Att flygplanen blir attackerade av såväl bläckfisken som hajen är, om möligt, ännu mer intresseväckande. Speciellt med tanke på att hajen alltså kan hoppa upp från vattnet och attackera flygplanet. Pure love.
- En något åldrad Lorenzo Llamas, aka Renegade, spelar huvudrollen. Ett mycket säkert kort som garanterar kvalitet. Dessutom är det ju allmänt känt att om man spelar lite utvecklingsstörd är det chans för Oscars, och med det i åtanke ser det ljust ut. Oscarvarning, med andra ord! (kom ihåg var ni läste det först!)

Vem vinner? Lorenzo, megahajen, eller jättebläckfisken? (lädervästen torde ge en hint...)

I väntan på ovanstående storfilm kan man förstås se denna klassiker, som har  oerhört mycket gemensamt med ovanstående film. Man kan säga att det är samma film egentligen, minus bläckfisken då. Shark Attack 3 - Megalodon är ett stycke filmhistoria du inte får missa, som föga överraskande innehåller samma ingredienser: miljontals år gamla urtidshajar som börjar käka människor med hjälp av taffliga specialeffekter men som också varvas av minnesvärt usla repliker. Sådant uppskattas.

Kommentarer
Postat av: ylva

tack tomas! Det där klippet gjorde helt plötsligt den här dagen lite roligare :)

2009-05-28 @ 08:04:47
URL: http://ylvson.blogg.se/
Postat av: Micke S

Otroligt.. Det här kommer med all säkerhet att sätta fart på Lorenzos karriär! Skulle gissa att den gör Sverige-premiär på bio3an.

2009-05-29 @ 17:18:15
Postat av: Erik

Är du snäll kan du få låna lite creature features av mig i sommar. Jag har åtminstone 15 godbitar i dvdhyllan. Givetvis är Shark attack 3 en av dem. Varför inte en liten temaafton med Shark Attack 1-3,Black sheep och nån härlig krokodilfilm?



Sen ska du även kolla in de andra filmerna som produktionsbolaget bakom Mega Shark and Giant Octopus gett till världen. Filmbolaget Asylum har även gjort moderna klassiker som "Transmorphers", "Snakes on a train" (!), "100 Million BC" (mycket bättre än lama "10.000 BC!) och "the Da Vinci treasure".



2009-05-29 @ 20:52:08
Postat av: Peter

Då det kommer till kritan finns det ändå ingen film som Gwoemul (The Host). Ett måste för alla filmälskare!



Vet jag har tipsat om den förut för dig Tomas, men jag tror inte du sett den ännu och jag ger mig inte förrän du sett den!!



2009-05-30 @ 11:04:33
URL: http://www.starmate.se
Postat av: Tomas

Ylva: Vad bra! Fast det är klart, klockan 08:04 på morgonen krävs inte mycket för att göra dagen bättre ;)



Micke: Sverigepremiär på Bio3an? Man kan hoppas, men själv tror jag snarare att de kommer visa premiären av Terminator 2 eller Dödligt Vapen 3 först, för det borde ju bara dags för dem i Piteå snart.



Erik: Det låter riktigt, riktigt bra! Hoppas på en ordentligt regnig sommar med mycket monsterfilm. De andra titlarna lät riktigt bra de med. Kom de filmerna du nämnde före eller efter "originalen"? Snakes on a train lät ju... påhittigt.



Peter: Jag har kollat ett par gånger men inte fått tag i den, men jag är absolut sugen på att se den. Och Thunderpants, förstås.

2009-05-31 @ 15:22:44
Postat av: Anna

Åh vad jag längtar till sommaren nu!

2009-05-31 @ 17:31:18
Postat av: Erik

Klart de kom efter! Det är ju hela deras affärsidé, alltid lurar de någon. ;)



Asylum" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/TheAsylum

2009-05-31 @ 22:51:43
Postat av: Tomas

Anna: Det är sommar! Typ.



Erik: En briljant idé faktiskt. Och om filmerna håller kvalitet (vilket de ju bevisligen gör) kanske det egentligen inte är att "lura" någon, utan snarare så att man gör tittarna en tjänst.



2009-06-08 @ 15:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0