Vad ska vi göra med dagens lärdom egentligen?

Okej. Nu är det språkfascisten som talar. Idag ska vi lära oss följande saker:

- Om man gör någon en björntjänst så är det inte bra. Många verkar tro att björntjänst betyder att man gör en stor tjänst, men det är snarare tvärtom. Ordet björntjänst kommer från en fabel där en man blir kompis med en björn. Mannen får senare en fluga på näsan, och björnen vill vara snäll och slår helt enkelt ihjäl både flugan och mannen (två flugor i en smäll, skulle man kunna säga). En björntjänst betyder alltså att man gör något i gott syfte, men att det går snett. (Exempelvis kompisar som inte berättar för idolsökande att de är usla på att sjunga eftersom de inte vill sabba sin kompis självförtroende, och sedan blir den självinsiktslöse stackaren föremål för youtube-sökningar i oviss tid framåt.)
- Det heter "dra alla över en kam". Inte en kant. Hur ska man för övrigt kunna dra någon över en kant, då det uppenbarligen förutsatter att man måste gå över kanten själv först? Knuffa utför en kant hade jag förstått.
- En plastikkirurg lappar ihop människor men vad en plastkirurg gör återstår att se, även om jag tippar på kirurgi av legofigurer.
- Det heter pannkaka, plättar och småplättar. Punkt.
- Om man drar ett resonemang riktigt långt, nästan till det absurda, då hårdrar man det. Man hård-drar alltså inte, som egentligen bara betyder att man drar någon/något hårt.
- Prinsessan Leia i Star Wars heter inte Leila och de som tror det förtjänar att kölhalas.

Leia. Inget annat!


Med det sagt så tycker jag ändå att man får skriva och säga hur mycket fel man vill och fortfarande vara en bra människa. Det var exempelvis först för några veckor sedan som jag insåg att texten i Personal Jesus tydligen inte alls var "Reach out, touch face" som jag ju alltid trott...

Och förresten! Till sist. Det heter näsa. Näääsa. Inte nos.

Kommentarer
Postat av: Sara

Haha härligt! Jag håller med om allt utom småplättar? Vad sjutton? Vad är det? Pannkaka och plättar. Ja tjockpannkaka/ungspannkaka också, men småplättar? Vad är då stora plättar?



Bra att du klargör små språkfel som får helt knasig innebörd!

2009-10-14 @ 13:23:52
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: jenny

vad bra att du reder ut det där! :)



du har säkert sett den här videon http://www.youtube.com/watch?v=4LzMAXqu8qU , om inte - se den! :)

jag tycker som synd om hunden, men samtidigt kan jag inte sluta skratta!

2009-10-14 @ 16:25:32
Postat av: Virre

Damn straight! :D

2009-10-14 @ 21:36:02
Postat av: Tomas

Sara: Okej, ute på djupt vatten nu kanske, men så här är det: Pannkaka är det ni konstiga människor kallar Ugnspannkaka, men det heter alltså egentligen Pannkaka eftersom det görs i panna. Plättar är de ni kallar pannkakor, medan det ni kallar plättar är småplättar; vilket ju är väldigt logiskt eftersom det är just vad det är, små plättar. Skillnaden mellan det ni kallar ungspannkaka och pannkakor är rätt stor vilket inte hörs på namnet, medan pannkaka och plättar skiljer sig på ett bra sätt. Och det hörs ju på namnet! :)



jenny: Haha, nej, jag hade inte sett den där videon. Jag kunde nästan känna mig lite i det där. Häromnatten drömde jag att ett lejon bet mig i höften och då hoppade jag till rejält.



Virre: Oh yeah! Antar att jag vet vad du syftar på... ;)

2009-10-16 @ 00:02:40
Postat av: jenny

jag kom på en sak som du har glömt skriva upp:

en trasig hink läcker, ett sår läker...

2009-10-17 @ 09:48:18
Postat av: Vickan

Det antar jag med ;) Fast vad gäller pannkakorna så... nej, sorry Tomas, där är du fel ute.

2009-10-17 @ 11:44:18
Postat av: Tomas

Jenny: Du har förstås helt rätt och det är något jag stör mig jättemycket på. Å andra sidan är det nog bara i Piteå man säger att en hink läker... ;)



Vickan: Jag inser att jag är i minoritet angående pannkakorna, men icket desto mindre har jag rätt och ni andra fel.

2009-10-17 @ 14:04:35
Postat av: Tomas

Jag uppmanar härmed alla som säger ungspannkaka/pannkakor/plättar att komma med ETT argument varför det skulle var mer logiskt.

2009-10-17 @ 14:05:32
Postat av: Suffe

Håller med om allt utom plättarna. Du vet vad jag tycker om det där tramset...!!

2009-10-24 @ 01:06:05
Postat av: Tomas

Jag väntar fortfarande - ETT argument.

2009-10-26 @ 15:12:23
Postat av: Viktor

Du ska få TRE argument:



Ugnspannkaka: Görs i UGN och PANNA.



Pannkaka: Görs i PANNKAKSLAGG (ursprungligen, även om stekpanna går lika bra)



Plättar: Görs i PLÄTTLAGG.



Så logiskt. Och så rätt. Så lägg ner Tomas.

2009-10-26 @ 22:36:16
Postat av: Tomas

Viktor: Logiskt är det väl inte alls, eftersom namnen på verktygen bara kommer efter namnen på det Ni kallar maträtterna. Det "hette" således plättar innan "plättlaggen" fanns. Namnet plättlagg kommer helt enkelt av plättar. Dessutom görs väl det Ni kallar för pannkaka också i panna? Stekpanna.



Det mest logiska är helt enkelt såhär (och nu använder jag tingens rätta namn): Pannkaka är det som är mest annorlunda i smak och form och heter därför pannkaka eftersom det görs i långpanna. Plättar och småplättar är något helt annorlunda i smak, med den enda skillnaden att småplättar mindre än vanliga plättar. Namnet plättar kommer av den enkla anledningen att de är PLATTA. Inte av att det är små pannkakor.



Så logiskt. Och så rätt. Så lägg ner. :)

2009-10-26 @ 23:59:38
Postat av: Sara

Oj, är det diskussion om pannkaka vs plättar här?



Är helt med på banan med att småplättar är små men pannkaka i stekpanna och pannkaka i ugn kommer alltid vara pannkaka och ugnspannkaka i mina ögon.



Fast tyckte diskussionen var ganska intressant så jag har googlat och wikipediat (vilka underbara 2000-tals uttryck) pannkakan.

På wikipedia står det detta "Ugnspannkaka är en pannkaka tillagad i långpanna i ugn. I vissa delar av Skåne och Blekinge samt Finland är det denna variant som kallas pannkaka, medan de tunna pannkakorna som gräddas på spisen kallas plättar, oavsett hur stora de är. Bland barn och i Norrland kallas ofta ugnspannkaka för tjockpannkaka."



Rätt intressant att Skåne, Blekinge och Finland nämns som utbrytare från normen. Det som vi andra hävdar är med andra ord huvudregeln, även om den andra synvinkeln kan beaktas.



Frågan är då, om din information här på sidan att du är Piteå-bo är korrekt, varför du har denna udda syn? Du borde sälla dig bland de som säger tjockpannkaka ju.



Ska göra ett experiment när jag träffar skåningar i skolan och fråga vad de säger. Vore kul att veta faktiskt. :-)

2009-11-02 @ 22:26:15
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Tomas

Sara: Oj, höll på att missa din kommentar. Kul med ett så aktivt engagemang, stora pluspoäng i kanten!



Men jag blir lite förvirrad. Du håller med om att småplättar är småplättar, men tycker du då inte att "plättar" är ett bra namn på det du kallar pannkakor? För det är ju samma sak som småplättar, bara att de inte är små? :)



Angående plättsystemets geografiska spridning vet jag inte säkert hur det är, men jag är helt säker på att i Piteå säger de allra flesta som jag; småplättar, plättar och pannkaka.



Men sen tycker jag det är lite irrelevant att säga att det "ska" heta på ett visst sätt eller ej. Jag tycker fortfarande att argumenten för att det ska heta småplättar/plättar/pannkaka är mycket mer logiskt, så då spelar det ingen roll vad som "egentligen" är rätt.



Hur har det gått, träffat några skåningar? Jag har en här i lägenheten men hon går inte att diskutera frågan med... :)

2009-11-09 @ 18:09:14
Postat av: Sara

Sådärja. Nu har jag iaf frågat två skåningar och både tyckte att jag var väldigt mysko som tog upp den här frågan apropå ingenting. Iaf så sa båda ugnspannkaka om den i ugnen, pannkaka om den i stekpanna och plättar om de små, platta och runda sakerna.

Så, jag fattar inte vad Wikipedia håller på med.

2009-12-09 @ 20:12:00
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Tomas

Tack för forskningen! Dina resultat stämmer också bättre överens om mina egna erfarenheter, då de flesta i "södra Sverige" säger precis så. Men jag tycker fortfarande de har fel, så jag lär inte ändra ståndpunkt bara för att de flesta säger så :)

2009-12-10 @ 20:58:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0