Kommunistkaffe

Någon gång i december satte någon person från kommunistiska partiet upp följande affisch:



Nu, mer än en månad efter att denna "julbazar" ägt rum, hänger denna affisch fortfarande kvar. Ingen från partiet verkar tycka att det är deras ansvar att plocka ner denna affisch. Jag kommer i alla fall defintivt inte plocka ner den, eftersom jag tycker den är en outtömlig källa till fascination, av en rad olika anledningar:

- På julbasarer får man tydligen ha med sig skjutvapen. Men det gör ingenting, eftersom deltagarna på basaren endast består av glada asiater. Anledningen till att de är glada kan bero på samma anledning - de får bära vapen.
- Med tanke på att de skyltar med böcker som påminner om Maos lilla röda får vi anta att de tycker att kulturrevolutionen nog var en bra idé trots allt.
- Att bjuda på marxist-leninistiska julklappar känns ganska intressant med tanke på att eget ägande inte är någon bra grej enligt den kommunistiska ideologin. Ska man få julklappar som Partiet sedan tar tillbaka, eller hur tänkte man riktigt? Därför undrar jag vad marxist-leninistiska julklappar egentligen innebär? Det lär ju knappast vara mat man får, i alla fall...
- Om man kan kinesiska förstår man även texten i mitten. Tyvärr är jag för obegåvad för en sådan sak. Kanske någon läsare kan hjälpa till med översättningen?
- Av någon anledning tycker man att basar ska stavas med Z. Det låter förvisso lite coolare, så jag kan inte klandra dem.

Kommentarer
Postat av: olatidman

haha

2010-01-20 @ 17:41:52
URL: http://tidman.blogg.se/
Postat av: David Erik

Nu vill jag ju absolut inte titulera mig som någon expert (främst för att jag inte är det) men jag skulle översätta inledningen av texten till ungefär "Chui Siu, människan i Februari".



Kanske en föreläsare, som återkommer i februari. Kanske den kommunistiska jultomten. Vem vet?

2010-01-21 @ 02:59:24
URL: http://www.davidochdavid.com
Postat av: Sara

Haha, jag hade då inte plockat ner den. Skulle flinat varje gång jag såg den istället :-)



För övrigt.. frågade några skåningar om pannkakorna och de undrade vad jag hade druckit, typ. De sa samma visa som jag och tyckte att annat vore konstigt.

2010-01-21 @ 09:14:09
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Lotta

nästa år borde man gå! jag vill ha en marxist-leninistisk julklapp. har önskat mig en i flera år nu, men inte fått någonting.

2010-01-22 @ 23:47:58
URL: http://blogg.vk.se/lotta
Postat av: Tomas

David Erik: Det låter intressant och samtidigt lite kryptiskt. Mina kunskaper är lite för små för att veta vad de syftar på med det tyvärr, men jag är tacksam för översättningen!



Lotta: Kanske det som är grejen? Du har fått din marxist-leninistiska julklapp varje år, det vill säga ingenting?



Sara: Äsch, jag håller fast vid min tes i alla fall. Plättsystemet är bäst!

2010-01-27 @ 23:08:35
Postat av: retStickan

1. Att ogilla ogillanden - men bara andras !

2a. "Privat ägande" - nämligen av produktionsmedel,

dvs andras framarbetade samhällsegendom...

2b. Marxismen är för att arbetarklassen ska få äga

resultaten av sitt eget arbete - kapitalismen vill

helst norpa andras arbetsresultat!

2c. = 1. Allt ditt är mitt men inget mitt är ditt!

2010-05-11 @ 09:42:08
Postat av: Tomas

"2b. Marxismen är för att arbetarklassen ska få äga

resultaten av sitt eget arbete"



Och du menar förstås att detta även tillämpats i praktiken...?

2010-05-11 @ 12:11:47
Postat av: retStickan

Jo - vad annars ?

2010-05-11 @ 18:07:00
Postat av: Tomas

Möjligen om man har på sig sina Jan Myrdals-glasögon då. I övriga fall har historien visat vid upprepade tillfällen att kommunism är två helt skilda väsen i teori och praktik.

2010-05-11 @ 23:38:30
Postat av: retStickan

Egna glasögon räcker gott - samt det minsta lilla kritiska förstånd.

Såväl efter Mao som Sovjetunionens fall verkar det som det var ytterst nödvändigt att privatisera en mängd på olika sätt samhälleligt ägd egendom, väl!

Vilket bevisar - ja vadå, egentligen?



Ett tredje, mer näraliggande exempel, vore kanske rådskommunismen i Jugoslavien med direkt arbetarägda företag - men de var tydligen nödvändigt att bombas till grus innan den befriande kapitalismen kunde ta över med sina framstegsvänliga Friedmanglas...



2010-05-11 @ 23:51:42
Postat av: Tomas

Jag tänkte först bemöta det där med argument, men det här är ingen politisk blogg på något sätt alls och därför tänker jag inte inleda någon diskussion. Inlägget på bloggen handlar bara om affischen som i mitt tycke var lustig och bör inte ses som något annat än det.



Jag har inget emot kommunister alls. Jag är bara inte kommunist själv. Ha det bra!

2010-05-12 @ 18:04:45
Postat av: retStickan

Ha det gôtt själv

2010-05-12 @ 23:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0